Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan
Pembangunan pelancongan telah mengubah sesuatu ruang kepada tempat yang seterusnya menjadi sesebuah destinasi pelancongan. Perkembangan industri pelancongan yang rancak ini menyebabkan persaingan yang kompetitif dalam menarik pelancong antarabangsa sekaligus memberi impak yang positif kepada ekono...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2017
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/11882/1/16713-49505-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/11882/ http://ejournal.ukm.my/gmjss/issue/view/885 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.11882 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.118822018-07-13T00:34:35Z http://journalarticle.ukm.my/11882/ Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan Mohamad Kazar Razali, Habibah Ahmad, Hamzah Jusoh, Er, Ah Choy Pembangunan pelancongan telah mengubah sesuatu ruang kepada tempat yang seterusnya menjadi sesebuah destinasi pelancongan. Perkembangan industri pelancongan yang rancak ini menyebabkan persaingan yang kompetitif dalam menarik pelancong antarabangsa sekaligus memberi impak yang positif kepada ekonomi sesebuah negara. Konsep place-making pelancongan merupakan pendekatan perancangan dan pembangunan dalam membentuk imej dan sense of place destinasi bagi memberi pengalaman pada pelancong. Objektif artikel ini adalah untuk menganalisis tema dalam penulisan ulasan karya lepas berkaitan place-making pelancongan. Seterusnya artikel ini membincangkan implikasi place-making pada pembangunan pelancongan di Malaysia. Sebanyak tujuh puluh artikel telah dianalisis menggunakan kaedah Analisis Tematik dengan menggunakan perisian Atlasti. Hasil kajian menunjukan terdapat empat tema utama dalam kajian place-making pelancongan iaitu destinasi, tuan-rumah dan tetamu, pemasaran dan komuniti. Kajian konsep place-making pelancongan turut menunjukkan kebanyakan kajian dilakukan dan ditulis oleh penyelidik sosial negara Barat berbanding di Malaysia. Implikasinya, kajian place-making perlu dipertingkatkan bagi mempastikan daya saing dan kualiti destinasi pelancongan di Malaysia. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11882/1/16713-49505-1-PB.pdf Mohamad Kazar Razali, and Habibah Ahmad, and Hamzah Jusoh, and Er, Ah Choy (2017) Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 13 (1). pp. 38-50. ISSN 2180-2491 http://ejournal.ukm.my/gmjss/issue/view/885 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Pembangunan pelancongan telah mengubah sesuatu ruang kepada tempat yang seterusnya menjadi sesebuah
destinasi pelancongan. Perkembangan industri pelancongan yang rancak ini menyebabkan persaingan yang
kompetitif dalam menarik pelancong antarabangsa sekaligus memberi impak yang positif kepada ekonomi
sesebuah negara. Konsep place-making pelancongan merupakan pendekatan perancangan dan pembangunan
dalam membentuk imej dan sense of place destinasi bagi memberi pengalaman pada pelancong. Objektif artikel
ini adalah untuk menganalisis tema dalam penulisan ulasan karya lepas berkaitan place-making pelancongan.
Seterusnya artikel ini membincangkan implikasi place-making pada pembangunan pelancongan di Malaysia.
Sebanyak tujuh puluh artikel telah dianalisis menggunakan kaedah Analisis Tematik dengan menggunakan
perisian Atlasti. Hasil kajian menunjukan terdapat empat tema utama dalam kajian place-making pelancongan
iaitu destinasi, tuan-rumah dan tetamu, pemasaran dan komuniti. Kajian konsep place-making pelancongan turut
menunjukkan kebanyakan kajian dilakukan dan ditulis oleh penyelidik sosial negara Barat berbanding di
Malaysia. Implikasinya, kajian place-making perlu dipertingkatkan bagi mempastikan daya saing dan kualiti
destinasi pelancongan di Malaysia. |
format |
Article |
author |
Mohamad Kazar Razali, Habibah Ahmad, Hamzah Jusoh, Er, Ah Choy |
spellingShingle |
Mohamad Kazar Razali, Habibah Ahmad, Hamzah Jusoh, Er, Ah Choy Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan |
author_facet |
Mohamad Kazar Razali, Habibah Ahmad, Hamzah Jusoh, Er, Ah Choy |
author_sort |
Mohamad Kazar Razali, |
title |
Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan |
title_short |
Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan |
title_full |
Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan |
title_fullStr |
Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan |
title_full_unstemmed |
Place-making dalam agenda pembangunan pelancongan |
title_sort |
place-making dalam agenda pembangunan pelancongan |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2017 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/11882/1/16713-49505-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/11882/ http://ejournal.ukm.my/gmjss/issue/view/885 |
_version_ |
1643738630245580800 |