Analisis hubungan kemahiran dengan kecekapan teknik firma perkhidmatan di Malaysia

Kajian ini menganalisis hubungan antara kemahiran dengan tahap kecekapan teknik firma dalam sektor perkhidmatan di Malaysia. Kemahiran dikategorikan kepada enam dimensi, iaitu kemahiran berkomunikasi secara efektif; kemahiran berfikir secara kritis dan menyelesaikan masalah; kemahiran bekerja secara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Noorasiah Sulaiman, Nursaliha Abd Ghafar
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/14537/1/17494-104486-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/14537/
http://ejournal.ukm.my/pengurusan/issue/view/1167
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.14537
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.145372020-05-02T05:49:17Z http://journalarticle.ukm.my/14537/ Analisis hubungan kemahiran dengan kecekapan teknik firma perkhidmatan di Malaysia Noorasiah Sulaiman, Nursaliha Abd Ghafar, Kajian ini menganalisis hubungan antara kemahiran dengan tahap kecekapan teknik firma dalam sektor perkhidmatan di Malaysia. Kemahiran dikategorikan kepada enam dimensi, iaitu kemahiran berkomunikasi secara efektif; kemahiran berfikir secara kritis dan menyelesaikan masalah; kemahiran bekerja secara berpasukan; kemahiran etika dan moral dalam profesion; kemahiran keusahawanan; dan kemahiran pengurusan. Kajian ini berasaskan 130 buah firma perkhidmatan yang diperoleh daripada kajian lapangan pada 2014. Objektif kajian ialah menganalisis hubungan antara kemahiran dengan tahap kecekapan firma. Kajian ini menggunakan analisis sempadan stokastik (SFA) dalam mengukur tahap kecekapan teknik firma, sementara model persamaan berstruktur (SEM) menggunakan perisian SmartPLS dalam menganalisis hubungan antara kemahiran dan kecekapan. Dapatan menunjukkan tahap kecekapan teknik firma perkhidmatan secara relatifnya adalah rendah. Selanjutnya, hanya kemahiran bekerja secara berpasukan sahaja yang secara positif mempengaruhi tingkat kecekapan firma, manakala kemahiran beretika dan moral dalam profesion dan kemahiran berkomunikasi secara efektif mempengaruhi tahap kecekapan secara negatif dalam sektor yang dikaji. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/14537/1/17494-104486-2-PB.pdf Noorasiah Sulaiman, and Nursaliha Abd Ghafar, (2019) Analisis hubungan kemahiran dengan kecekapan teknik firma perkhidmatan di Malaysia. Jurnal Pengurusan, 55 . pp. 147-158. ISSN 0127-2713 http://ejournal.ukm.my/pengurusan/issue/view/1167
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini menganalisis hubungan antara kemahiran dengan tahap kecekapan teknik firma dalam sektor perkhidmatan di Malaysia. Kemahiran dikategorikan kepada enam dimensi, iaitu kemahiran berkomunikasi secara efektif; kemahiran berfikir secara kritis dan menyelesaikan masalah; kemahiran bekerja secara berpasukan; kemahiran etika dan moral dalam profesion; kemahiran keusahawanan; dan kemahiran pengurusan. Kajian ini berasaskan 130 buah firma perkhidmatan yang diperoleh daripada kajian lapangan pada 2014. Objektif kajian ialah menganalisis hubungan antara kemahiran dengan tahap kecekapan firma. Kajian ini menggunakan analisis sempadan stokastik (SFA) dalam mengukur tahap kecekapan teknik firma, sementara model persamaan berstruktur (SEM) menggunakan perisian SmartPLS dalam menganalisis hubungan antara kemahiran dan kecekapan. Dapatan menunjukkan tahap kecekapan teknik firma perkhidmatan secara relatifnya adalah rendah. Selanjutnya, hanya kemahiran bekerja secara berpasukan sahaja yang secara positif mempengaruhi tingkat kecekapan firma, manakala kemahiran beretika dan moral dalam profesion dan kemahiran berkomunikasi secara efektif mempengaruhi tahap kecekapan secara negatif dalam sektor yang dikaji.
format Article
author Noorasiah Sulaiman,
Nursaliha Abd Ghafar,
spellingShingle Noorasiah Sulaiman,
Nursaliha Abd Ghafar,
Analisis hubungan kemahiran dengan kecekapan teknik firma perkhidmatan di Malaysia
author_facet Noorasiah Sulaiman,
Nursaliha Abd Ghafar,
author_sort Noorasiah Sulaiman,
title Analisis hubungan kemahiran dengan kecekapan teknik firma perkhidmatan di Malaysia
title_short Analisis hubungan kemahiran dengan kecekapan teknik firma perkhidmatan di Malaysia
title_full Analisis hubungan kemahiran dengan kecekapan teknik firma perkhidmatan di Malaysia
title_fullStr Analisis hubungan kemahiran dengan kecekapan teknik firma perkhidmatan di Malaysia
title_full_unstemmed Analisis hubungan kemahiran dengan kecekapan teknik firma perkhidmatan di Malaysia
title_sort analisis hubungan kemahiran dengan kecekapan teknik firma perkhidmatan di malaysia
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/14537/1/17494-104486-2-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/14537/
http://ejournal.ukm.my/pengurusan/issue/view/1167
_version_ 1665895643304951808