Keberkesanan program kesedaran bencana tsunami: kajian kes di Kota Kuala Muda, Kedah

Sejarah tsunami yang melanda Kuala Muda, Kedah pada 2004 telah memberikan impak negatif kepada penduduk setempat antaranya kematian, kehilangan harta benda serta trauma. Jumlah kematian akibat tsunami yang direkodkan pada tahun tersebut adalah seramai 17 orang dan 32 orang lagi mengalami kecedera...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nur Syuhada Mustakim, Habibah Lateh, Mohamed Zahari Razali
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/15816/1/33417-127898-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/15816/
http://ejournals.ukm.my/gmjss/issue/view/1273
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.15816
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.158162020-11-22T16:36:17Z http://journalarticle.ukm.my/15816/ Keberkesanan program kesedaran bencana tsunami: kajian kes di Kota Kuala Muda, Kedah Nur Syuhada Mustakim, Habibah Lateh, Mohamed Zahari Razali, Sejarah tsunami yang melanda Kuala Muda, Kedah pada 2004 telah memberikan impak negatif kepada penduduk setempat antaranya kematian, kehilangan harta benda serta trauma. Jumlah kematian akibat tsunami yang direkodkan pada tahun tersebut adalah seramai 17 orang dan 32 orang lagi mengalami kecederaan. Selepas peristiwa tersebut, didapati tiada garis panduan dan pelan evakuasi yang dikeluarkan oleh mana-mana pihak sebagai panduan dan kaedah untuk penduduk setempat bagi menyelamatkan diri sekiranya berlaku bencana. Justeru, inisiatif pelaksanaan latihan simulasi ini adalah sebagai langkah kesiapsiagaan penduduk setempat untuk menghadapi bencana tsunami. Kajian ini menggunakan kaedah pemerhatian turut serta dan borang soal selidik dengan mengaplikasikan tahap 1 (reaksi) dan tahap 2 (pembelajaran) daripada Model Penilaian Kirkpatrick. Seramai 723 orang responden terdiri daripada 62 orang guru dan 661 orang pelajar SMK Kota Kuala Muda yang dipilih berdasarkan kaedah persampelan bertujuan. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan korelasi Pearson. Hasil kajian mendapati bahawa bagi reaksi, nilai skor min tertinggi merujuk kepada item penggunaan media/LCD. Bagi pembelajaran pula, item pengetahuan mencatatkan nilai skor min tertinggi berbanding item kemahiran dan sikap. Hasil ujian korelasi dalam melihat hubung kait antara reaksi dan pembelajaran menunjukkan hubungan yang sederhana dan signifikan. Implikasi kajian ini dapat meningkatkan daya tahan penduduk setempat untuk menghadapi sebarang kemungkinan bencana yang akan berlaku di kawasan ini. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/15816/1/33417-127898-1-PB.pdf Nur Syuhada Mustakim, and Habibah Lateh, and Mohamed Zahari Razali, (2020) Keberkesanan program kesedaran bencana tsunami: kajian kes di Kota Kuala Muda, Kedah. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 16 (2). pp. 66-79. ISSN 2180-2491 http://ejournals.ukm.my/gmjss/issue/view/1273
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Sejarah tsunami yang melanda Kuala Muda, Kedah pada 2004 telah memberikan impak negatif kepada penduduk setempat antaranya kematian, kehilangan harta benda serta trauma. Jumlah kematian akibat tsunami yang direkodkan pada tahun tersebut adalah seramai 17 orang dan 32 orang lagi mengalami kecederaan. Selepas peristiwa tersebut, didapati tiada garis panduan dan pelan evakuasi yang dikeluarkan oleh mana-mana pihak sebagai panduan dan kaedah untuk penduduk setempat bagi menyelamatkan diri sekiranya berlaku bencana. Justeru, inisiatif pelaksanaan latihan simulasi ini adalah sebagai langkah kesiapsiagaan penduduk setempat untuk menghadapi bencana tsunami. Kajian ini menggunakan kaedah pemerhatian turut serta dan borang soal selidik dengan mengaplikasikan tahap 1 (reaksi) dan tahap 2 (pembelajaran) daripada Model Penilaian Kirkpatrick. Seramai 723 orang responden terdiri daripada 62 orang guru dan 661 orang pelajar SMK Kota Kuala Muda yang dipilih berdasarkan kaedah persampelan bertujuan. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan korelasi Pearson. Hasil kajian mendapati bahawa bagi reaksi, nilai skor min tertinggi merujuk kepada item penggunaan media/LCD. Bagi pembelajaran pula, item pengetahuan mencatatkan nilai skor min tertinggi berbanding item kemahiran dan sikap. Hasil ujian korelasi dalam melihat hubung kait antara reaksi dan pembelajaran menunjukkan hubungan yang sederhana dan signifikan. Implikasi kajian ini dapat meningkatkan daya tahan penduduk setempat untuk menghadapi sebarang kemungkinan bencana yang akan berlaku di kawasan ini.
format Article
author Nur Syuhada Mustakim,
Habibah Lateh,
Mohamed Zahari Razali,
spellingShingle Nur Syuhada Mustakim,
Habibah Lateh,
Mohamed Zahari Razali,
Keberkesanan program kesedaran bencana tsunami: kajian kes di Kota Kuala Muda, Kedah
author_facet Nur Syuhada Mustakim,
Habibah Lateh,
Mohamed Zahari Razali,
author_sort Nur Syuhada Mustakim,
title Keberkesanan program kesedaran bencana tsunami: kajian kes di Kota Kuala Muda, Kedah
title_short Keberkesanan program kesedaran bencana tsunami: kajian kes di Kota Kuala Muda, Kedah
title_full Keberkesanan program kesedaran bencana tsunami: kajian kes di Kota Kuala Muda, Kedah
title_fullStr Keberkesanan program kesedaran bencana tsunami: kajian kes di Kota Kuala Muda, Kedah
title_full_unstemmed Keberkesanan program kesedaran bencana tsunami: kajian kes di Kota Kuala Muda, Kedah
title_sort keberkesanan program kesedaran bencana tsunami: kajian kes di kota kuala muda, kedah
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2020
url http://journalarticle.ukm.my/15816/1/33417-127898-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/15816/
http://ejournals.ukm.my/gmjss/issue/view/1273
_version_ 1684654305842298880