Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah
Fokus perbincangan menjurus kepada pengetahuan pedagogi kandungan (PPK) yang perlu dikuasai setiap guru bahasa Melayu. PPK merujuk kepada pengetahuan kurikulum, pengetahuan isi kurikulum, pengetahuan pedagogi mengajar, dan pengetahuan tentang ciri-ciri murid. Guru bahasa Melayu perlu mengambil k...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/16195/1/235-451-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/16195/ http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/57 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Fokus perbincangan menjurus kepada pengetahuan pedagogi
kandungan (PPK) yang perlu dikuasai setiap guru bahasa Melayu. PPK
merujuk kepada pengetahuan kurikulum, pengetahuan isi kurikulum,
pengetahuan pedagogi mengajar, dan pengetahuan tentang ciri-ciri murid.
Guru bahasa Melayu perlu mengambil kira perubahan yang berlaku dalam
bidang pendidikan. Sehubungan itu, kajian tinjauan deskriptif ini
dijalankan untuk mengenal pasti tahap pengetahuan pedagogi kandungan
guru Bahasa Melayu. Sampel kajian terdiri daripada guru bahasa Melayu
di daerah Klang yang telah dipilih secara rawak. Kajian ini menggunakan
borang soal selidik yang mengandungi 31 item. Item-item ini dibahagikan
kepada tiga konstruk iaitu pengetahuan pedagogi (13 item), pengetahuan
kandungan (12 item) dan pengetahuan pedagogi kandungan (7 item).
Analisis data statistik menjelaskan frekuensi berdasarkan peratusan dan
min tahap pengetahuan pedagogi kandungan yang ditentukan oleh skala
sela. Dapatan kajian secara keseluruhan menunjukkan tahap pengetahuan
pedagogi kandungan guru bahasa Melayu berada pada tahap sederhana
tinggi dengan min 3.83 dan sisihan piawai .632. Guru-guru bahasa Melayu
perlu mengambil langkah yang proaktif bagi memastikan tahap
pengetahuan pedagogi kandungan berada pada tahap yang tinggi. |
---|