Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah

Fokus perbincangan menjurus kepada pengetahuan pedagogi kandungan (PPK) yang perlu dikuasai setiap guru bahasa Melayu. PPK merujuk kepada pengetahuan kurikulum, pengetahuan isi kurikulum, pengetahuan pedagogi mengajar, dan pengetahuan tentang ciri-ciri murid. Guru bahasa Melayu perlu mengambil k...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nurul Ashikin Md. Yatim, Chew, Fong Peng, Zuraidah Abdullah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/16195/1/235-451-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16195/
http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/57
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.16195
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.161952021-02-18T01:46:22Z http://journalarticle.ukm.my/16195/ Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah Nurul Ashikin Md. Yatim, Chew, Fong Peng Zuraidah Abdullah, Fokus perbincangan menjurus kepada pengetahuan pedagogi kandungan (PPK) yang perlu dikuasai setiap guru bahasa Melayu. PPK merujuk kepada pengetahuan kurikulum, pengetahuan isi kurikulum, pengetahuan pedagogi mengajar, dan pengetahuan tentang ciri-ciri murid. Guru bahasa Melayu perlu mengambil kira perubahan yang berlaku dalam bidang pendidikan. Sehubungan itu, kajian tinjauan deskriptif ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru Bahasa Melayu. Sampel kajian terdiri daripada guru bahasa Melayu di daerah Klang yang telah dipilih secara rawak. Kajian ini menggunakan borang soal selidik yang mengandungi 31 item. Item-item ini dibahagikan kepada tiga konstruk iaitu pengetahuan pedagogi (13 item), pengetahuan kandungan (12 item) dan pengetahuan pedagogi kandungan (7 item). Analisis data statistik menjelaskan frekuensi berdasarkan peratusan dan min tahap pengetahuan pedagogi kandungan yang ditentukan oleh skala sela. Dapatan kajian secara keseluruhan menunjukkan tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu berada pada tahap sederhana tinggi dengan min 3.83 dan sisihan piawai .632. Guru-guru bahasa Melayu perlu mengambil langkah yang proaktif bagi memastikan tahap pengetahuan pedagogi kandungan berada pada tahap yang tinggi. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16195/1/235-451-1-SM.pdf Nurul Ashikin Md. Yatim, and Chew, Fong Peng and Zuraidah Abdullah, (2020) Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ; Malay Language Education (MyLEJ), 10 (2). pp. 43-53. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/57
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Fokus perbincangan menjurus kepada pengetahuan pedagogi kandungan (PPK) yang perlu dikuasai setiap guru bahasa Melayu. PPK merujuk kepada pengetahuan kurikulum, pengetahuan isi kurikulum, pengetahuan pedagogi mengajar, dan pengetahuan tentang ciri-ciri murid. Guru bahasa Melayu perlu mengambil kira perubahan yang berlaku dalam bidang pendidikan. Sehubungan itu, kajian tinjauan deskriptif ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru Bahasa Melayu. Sampel kajian terdiri daripada guru bahasa Melayu di daerah Klang yang telah dipilih secara rawak. Kajian ini menggunakan borang soal selidik yang mengandungi 31 item. Item-item ini dibahagikan kepada tiga konstruk iaitu pengetahuan pedagogi (13 item), pengetahuan kandungan (12 item) dan pengetahuan pedagogi kandungan (7 item). Analisis data statistik menjelaskan frekuensi berdasarkan peratusan dan min tahap pengetahuan pedagogi kandungan yang ditentukan oleh skala sela. Dapatan kajian secara keseluruhan menunjukkan tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu berada pada tahap sederhana tinggi dengan min 3.83 dan sisihan piawai .632. Guru-guru bahasa Melayu perlu mengambil langkah yang proaktif bagi memastikan tahap pengetahuan pedagogi kandungan berada pada tahap yang tinggi.
format Article
author Nurul Ashikin Md. Yatim,
Chew, Fong Peng
Zuraidah Abdullah,
spellingShingle Nurul Ashikin Md. Yatim,
Chew, Fong Peng
Zuraidah Abdullah,
Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah
author_facet Nurul Ashikin Md. Yatim,
Chew, Fong Peng
Zuraidah Abdullah,
author_sort Nurul Ashikin Md. Yatim,
title Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah
title_short Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah
title_full Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah
title_fullStr Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah
title_full_unstemmed Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah
title_sort tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa melayu sekolah rendah
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2020
url http://journalarticle.ukm.my/16195/1/235-451-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16195/
http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/57
_version_ 1692992927605719040