Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah
Fokus perbincangan menjurus kepada pengetahuan pedagogi kandungan (PPK) yang perlu dikuasai setiap guru bahasa Melayu. PPK merujuk kepada pengetahuan kurikulum, pengetahuan isi kurikulum, pengetahuan pedagogi mengajar, dan pengetahuan tentang ciri-ciri murid. Guru bahasa Melayu perlu mengambil k...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/16195/1/235-451-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/16195/ http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/57 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.16195 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.161952021-02-18T01:46:22Z http://journalarticle.ukm.my/16195/ Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah Nurul Ashikin Md. Yatim, Chew, Fong Peng Zuraidah Abdullah, Fokus perbincangan menjurus kepada pengetahuan pedagogi kandungan (PPK) yang perlu dikuasai setiap guru bahasa Melayu. PPK merujuk kepada pengetahuan kurikulum, pengetahuan isi kurikulum, pengetahuan pedagogi mengajar, dan pengetahuan tentang ciri-ciri murid. Guru bahasa Melayu perlu mengambil kira perubahan yang berlaku dalam bidang pendidikan. Sehubungan itu, kajian tinjauan deskriptif ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru Bahasa Melayu. Sampel kajian terdiri daripada guru bahasa Melayu di daerah Klang yang telah dipilih secara rawak. Kajian ini menggunakan borang soal selidik yang mengandungi 31 item. Item-item ini dibahagikan kepada tiga konstruk iaitu pengetahuan pedagogi (13 item), pengetahuan kandungan (12 item) dan pengetahuan pedagogi kandungan (7 item). Analisis data statistik menjelaskan frekuensi berdasarkan peratusan dan min tahap pengetahuan pedagogi kandungan yang ditentukan oleh skala sela. Dapatan kajian secara keseluruhan menunjukkan tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu berada pada tahap sederhana tinggi dengan min 3.83 dan sisihan piawai .632. Guru-guru bahasa Melayu perlu mengambil langkah yang proaktif bagi memastikan tahap pengetahuan pedagogi kandungan berada pada tahap yang tinggi. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16195/1/235-451-1-SM.pdf Nurul Ashikin Md. Yatim, and Chew, Fong Peng and Zuraidah Abdullah, (2020) Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ; Malay Language Education (MyLEJ), 10 (2). pp. 43-53. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/57 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Fokus perbincangan menjurus kepada pengetahuan pedagogi
kandungan (PPK) yang perlu dikuasai setiap guru bahasa Melayu. PPK
merujuk kepada pengetahuan kurikulum, pengetahuan isi kurikulum,
pengetahuan pedagogi mengajar, dan pengetahuan tentang ciri-ciri murid.
Guru bahasa Melayu perlu mengambil kira perubahan yang berlaku dalam
bidang pendidikan. Sehubungan itu, kajian tinjauan deskriptif ini
dijalankan untuk mengenal pasti tahap pengetahuan pedagogi kandungan
guru Bahasa Melayu. Sampel kajian terdiri daripada guru bahasa Melayu
di daerah Klang yang telah dipilih secara rawak. Kajian ini menggunakan
borang soal selidik yang mengandungi 31 item. Item-item ini dibahagikan
kepada tiga konstruk iaitu pengetahuan pedagogi (13 item), pengetahuan
kandungan (12 item) dan pengetahuan pedagogi kandungan (7 item).
Analisis data statistik menjelaskan frekuensi berdasarkan peratusan dan
min tahap pengetahuan pedagogi kandungan yang ditentukan oleh skala
sela. Dapatan kajian secara keseluruhan menunjukkan tahap pengetahuan
pedagogi kandungan guru bahasa Melayu berada pada tahap sederhana
tinggi dengan min 3.83 dan sisihan piawai .632. Guru-guru bahasa Melayu
perlu mengambil langkah yang proaktif bagi memastikan tahap
pengetahuan pedagogi kandungan berada pada tahap yang tinggi. |
format |
Article |
author |
Nurul Ashikin Md. Yatim, Chew, Fong Peng Zuraidah Abdullah, |
spellingShingle |
Nurul Ashikin Md. Yatim, Chew, Fong Peng Zuraidah Abdullah, Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah |
author_facet |
Nurul Ashikin Md. Yatim, Chew, Fong Peng Zuraidah Abdullah, |
author_sort |
Nurul Ashikin Md. Yatim, |
title |
Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah |
title_short |
Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah |
title_full |
Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah |
title_fullStr |
Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah |
title_full_unstemmed |
Tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa Melayu sekolah rendah |
title_sort |
tahap pengetahuan pedagogi kandungan guru bahasa melayu sekolah rendah |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2020 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/16195/1/235-451-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/16195/ http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/57 |
_version_ |
1692992927605719040 |