Pembangunan Nilai 3 sebagai bandar usahawan dan impaknya kepada peniaga tempatan dan pengunjung

Kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk mengkaji pembangunan Nilai 3 sebagai bandar usahawan dan impaknya kepada peniaga dan pengunjung tempatan. Kajian ini tertumpu di Nilai 3, Negeri Sembilan untuk mengenal pasti impak fenomena urbanisasi Nilai 3 sebagai kawasan industri terbengkalai kepada...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Prissha Nair Balan, Hamzah Jusoh
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/16612/1/267-Article%20Text-379-1-10-20200427.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16612/
http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/14
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.16612
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.166122021-05-24T07:55:05Z http://journalarticle.ukm.my/16612/ Pembangunan Nilai 3 sebagai bandar usahawan dan impaknya kepada peniaga tempatan dan pengunjung Prissha Nair Balan, Hamzah Jusoh, Kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk mengkaji pembangunan Nilai 3 sebagai bandar usahawan dan impaknya kepada peniaga dan pengunjung tempatan. Kajian ini tertumpu di Nilai 3, Negeri Sembilan untuk mengenal pasti impak fenomena urbanisasi Nilai 3 sebagai kawasan industri terbengkalai kepada sebuah bandar usahawan serta mengenal pasti faktor tarikan dan permintaan sebenar pengunjung tempatan yang melawat Nilai 3. Masalah yang dihadapi oleh peniaga tempatan adalah kesukaran untuk menukarkan pemikiran dan mindset pengunjung tempatan terhadap harga barangan yang dijual oleh peniaga tempatan dan peniaga asing. Kewujudan sistem rangkaian antara peniaga asing juga menjadi masalah yang sukar dielak oleh peniaga tempatan. Pelanggan tidak mempunyai kesedaran bahawa mereka adalah salah satu sebab untuk menyebabkan masalah kepada peniaga tempatan dengan mempunyai persepsi dan pemikiran yang berbeza terhadap perniagaan yang dijalankan oleh peniaga tempatan di bandar usahawan ini. Data primer diperoleh dengan menggunakan 2 set borang soal selidik kepada peniaga dan pengunjung tempatan dan pemilihan responden adalah secara persampelan rawak sistematik bagi peniaga tempatan dan persampelan secara convienience bagi pengunjung tempatan. Pendekatan penilaian secara deskriptif digunakan dalam analisis data. Kajian ini dapat menunjukkan bagaimana pembandaran sesuatu kawasan terbiar ke bandar keusahawanan yang terkenal memberi kesan kepada peniaga tempatan dengan cara yang negatif dari aspek sosioekonomi. Cadangan dan implikasi dasar kajian kes ialah peningkatan taraf dan kualiti fasiliti di Nilai 3 dan mencari masalah yang menjadi halangan kepada peniaga tempatan untuk mempelbagaikan sumber pendapatan mereka. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2020-03 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16612/1/267-Article%20Text-379-1-10-20200427.pdf Prissha Nair Balan, and Hamzah Jusoh, (2020) Pembangunan Nilai 3 sebagai bandar usahawan dan impaknya kepada peniaga tempatan dan pengunjung. Jurnal Wacana Sarjana, 4 (2). pp. 1-8. ISSN 2600-9501 http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/14
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk mengkaji pembangunan Nilai 3 sebagai bandar usahawan dan impaknya kepada peniaga dan pengunjung tempatan. Kajian ini tertumpu di Nilai 3, Negeri Sembilan untuk mengenal pasti impak fenomena urbanisasi Nilai 3 sebagai kawasan industri terbengkalai kepada sebuah bandar usahawan serta mengenal pasti faktor tarikan dan permintaan sebenar pengunjung tempatan yang melawat Nilai 3. Masalah yang dihadapi oleh peniaga tempatan adalah kesukaran untuk menukarkan pemikiran dan mindset pengunjung tempatan terhadap harga barangan yang dijual oleh peniaga tempatan dan peniaga asing. Kewujudan sistem rangkaian antara peniaga asing juga menjadi masalah yang sukar dielak oleh peniaga tempatan. Pelanggan tidak mempunyai kesedaran bahawa mereka adalah salah satu sebab untuk menyebabkan masalah kepada peniaga tempatan dengan mempunyai persepsi dan pemikiran yang berbeza terhadap perniagaan yang dijalankan oleh peniaga tempatan di bandar usahawan ini. Data primer diperoleh dengan menggunakan 2 set borang soal selidik kepada peniaga dan pengunjung tempatan dan pemilihan responden adalah secara persampelan rawak sistematik bagi peniaga tempatan dan persampelan secara convienience bagi pengunjung tempatan. Pendekatan penilaian secara deskriptif digunakan dalam analisis data. Kajian ini dapat menunjukkan bagaimana pembandaran sesuatu kawasan terbiar ke bandar keusahawanan yang terkenal memberi kesan kepada peniaga tempatan dengan cara yang negatif dari aspek sosioekonomi. Cadangan dan implikasi dasar kajian kes ialah peningkatan taraf dan kualiti fasiliti di Nilai 3 dan mencari masalah yang menjadi halangan kepada peniaga tempatan untuk mempelbagaikan sumber pendapatan mereka.
format Article
author Prissha Nair Balan,
Hamzah Jusoh,
spellingShingle Prissha Nair Balan,
Hamzah Jusoh,
Pembangunan Nilai 3 sebagai bandar usahawan dan impaknya kepada peniaga tempatan dan pengunjung
author_facet Prissha Nair Balan,
Hamzah Jusoh,
author_sort Prissha Nair Balan,
title Pembangunan Nilai 3 sebagai bandar usahawan dan impaknya kepada peniaga tempatan dan pengunjung
title_short Pembangunan Nilai 3 sebagai bandar usahawan dan impaknya kepada peniaga tempatan dan pengunjung
title_full Pembangunan Nilai 3 sebagai bandar usahawan dan impaknya kepada peniaga tempatan dan pengunjung
title_fullStr Pembangunan Nilai 3 sebagai bandar usahawan dan impaknya kepada peniaga tempatan dan pengunjung
title_full_unstemmed Pembangunan Nilai 3 sebagai bandar usahawan dan impaknya kepada peniaga tempatan dan pengunjung
title_sort pembangunan nilai 3 sebagai bandar usahawan dan impaknya kepada peniaga tempatan dan pengunjung
publisher Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2020
url http://journalarticle.ukm.my/16612/1/267-Article%20Text-379-1-10-20200427.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16612/
http://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/14
_version_ 1701163973348425728