Kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar

Kebolehan memproses sesuatu maklumat dalam pembelajaran melibatkan keupayaan pelajar untuk menerima dan memahami maklumat yang diperoleh. Keupayaan tenaga pengajar dalam mengenal pasti kaedah pembelajaran yang bersesuaian dengan gaya pembelajaran memainkan peranan penting dalam peningkatan kuali...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Amiera Syazreen, Siti Fadzilah Mat Noor, Hazura Mohamed
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/16848/1/09.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16848/
https://www.ukm.my/apjitm/articles-year.php
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.16848
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.168482021-06-20T05:08:13Z http://journalarticle.ukm.my/16848/ Kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar Amiera Syazreen, Siti Fadzilah Mat Noor, Hazura Mohamed, Kebolehan memproses sesuatu maklumat dalam pembelajaran melibatkan keupayaan pelajar untuk menerima dan memahami maklumat yang diperoleh. Keupayaan tenaga pengajar dalam mengenal pasti kaedah pembelajaran yang bersesuaian dengan gaya pembelajaran memainkan peranan penting dalam peningkatan kualiti pengajaran dan pembelajaran secara berterusan. Keperluan dalam mempelbagai kaedah pembelajaran pada masa kini dilihat sebagai langkah untuk memperhalusi pendekatan pembelajaran seiring dengan pembangunan teknologi terkini. Gaya pembelajaran pelajar yang berbeza mempengaruhi kualiti pembelajaran dan tahap motivasi terhadap sesuatu kursus, khususnya kursus hospitaliti dan pelancongan. Kursus ini kurang diberi penekanan daripada aspek teori dan hanya memberi tumpuan terhadap keperluan praktikal sahaja. Justeru, kajian ini mengkaji kepada penyesuaian gaya pembelajaran pelajar berdasarkan model gaya pembelajaran Felder-Silverman. Gaya pembelajaran pelajar yang dikenalpasti melalui kajian tinjauan terhadap 80 orang pelajar kursus Hospitaliti dan Pelancongan diguna sebagai asas untuk pembangunan model e-Hospitaliti dan Pelancongan. Model e-Hospitaliti dan Pelancongan yang dihasil boleh dijadikan sebagai panduan dalam e-Pembelajaran teknikal dan vokasional. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16848/1/09.pdf Amiera Syazreen, and Siti Fadzilah Mat Noor, and Hazura Mohamed, (2021) Kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar. Asia-Pacific Journal of Information Technology and Multimedia, 10 (1). pp. 100-117. ISSN 2289-2192 https://www.ukm.my/apjitm/articles-year.php
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kebolehan memproses sesuatu maklumat dalam pembelajaran melibatkan keupayaan pelajar untuk menerima dan memahami maklumat yang diperoleh. Keupayaan tenaga pengajar dalam mengenal pasti kaedah pembelajaran yang bersesuaian dengan gaya pembelajaran memainkan peranan penting dalam peningkatan kualiti pengajaran dan pembelajaran secara berterusan. Keperluan dalam mempelbagai kaedah pembelajaran pada masa kini dilihat sebagai langkah untuk memperhalusi pendekatan pembelajaran seiring dengan pembangunan teknologi terkini. Gaya pembelajaran pelajar yang berbeza mempengaruhi kualiti pembelajaran dan tahap motivasi terhadap sesuatu kursus, khususnya kursus hospitaliti dan pelancongan. Kursus ini kurang diberi penekanan daripada aspek teori dan hanya memberi tumpuan terhadap keperluan praktikal sahaja. Justeru, kajian ini mengkaji kepada penyesuaian gaya pembelajaran pelajar berdasarkan model gaya pembelajaran Felder-Silverman. Gaya pembelajaran pelajar yang dikenalpasti melalui kajian tinjauan terhadap 80 orang pelajar kursus Hospitaliti dan Pelancongan diguna sebagai asas untuk pembangunan model e-Hospitaliti dan Pelancongan. Model e-Hospitaliti dan Pelancongan yang dihasil boleh dijadikan sebagai panduan dalam e-Pembelajaran teknikal dan vokasional.
format Article
author Amiera Syazreen,
Siti Fadzilah Mat Noor,
Hazura Mohamed,
spellingShingle Amiera Syazreen,
Siti Fadzilah Mat Noor,
Hazura Mohamed,
Kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar
author_facet Amiera Syazreen,
Siti Fadzilah Mat Noor,
Hazura Mohamed,
author_sort Amiera Syazreen,
title Kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar
title_short Kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar
title_full Kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar
title_fullStr Kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar
title_full_unstemmed Kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar
title_sort kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2021
url http://journalarticle.ukm.my/16848/1/09.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16848/
https://www.ukm.my/apjitm/articles-year.php
_version_ 1703961598689804288