Kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar
Kebolehan memproses sesuatu maklumat dalam pembelajaran melibatkan keupayaan pelajar untuk menerima dan memahami maklumat yang diperoleh. Keupayaan tenaga pengajar dalam mengenal pasti kaedah pembelajaran yang bersesuaian dengan gaya pembelajaran memainkan peranan penting dalam peningkatan kuali...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2021
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/16848/1/09.pdf http://journalarticle.ukm.my/16848/ https://www.ukm.my/apjitm/articles-year.php |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.16848 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.168482021-06-20T05:08:13Z http://journalarticle.ukm.my/16848/ Kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar Amiera Syazreen, Siti Fadzilah Mat Noor, Hazura Mohamed, Kebolehan memproses sesuatu maklumat dalam pembelajaran melibatkan keupayaan pelajar untuk menerima dan memahami maklumat yang diperoleh. Keupayaan tenaga pengajar dalam mengenal pasti kaedah pembelajaran yang bersesuaian dengan gaya pembelajaran memainkan peranan penting dalam peningkatan kualiti pengajaran dan pembelajaran secara berterusan. Keperluan dalam mempelbagai kaedah pembelajaran pada masa kini dilihat sebagai langkah untuk memperhalusi pendekatan pembelajaran seiring dengan pembangunan teknologi terkini. Gaya pembelajaran pelajar yang berbeza mempengaruhi kualiti pembelajaran dan tahap motivasi terhadap sesuatu kursus, khususnya kursus hospitaliti dan pelancongan. Kursus ini kurang diberi penekanan daripada aspek teori dan hanya memberi tumpuan terhadap keperluan praktikal sahaja. Justeru, kajian ini mengkaji kepada penyesuaian gaya pembelajaran pelajar berdasarkan model gaya pembelajaran Felder-Silverman. Gaya pembelajaran pelajar yang dikenalpasti melalui kajian tinjauan terhadap 80 orang pelajar kursus Hospitaliti dan Pelancongan diguna sebagai asas untuk pembangunan model e-Hospitaliti dan Pelancongan. Model e-Hospitaliti dan Pelancongan yang dihasil boleh dijadikan sebagai panduan dalam e-Pembelajaran teknikal dan vokasional. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2021-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16848/1/09.pdf Amiera Syazreen, and Siti Fadzilah Mat Noor, and Hazura Mohamed, (2021) Kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar. Asia-Pacific Journal of Information Technology and Multimedia, 10 (1). pp. 100-117. ISSN 2289-2192 https://www.ukm.my/apjitm/articles-year.php |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Kebolehan memproses sesuatu maklumat dalam pembelajaran melibatkan keupayaan pelajar untuk menerima dan
memahami maklumat yang diperoleh. Keupayaan tenaga pengajar dalam mengenal pasti kaedah pembelajaran
yang bersesuaian dengan gaya pembelajaran memainkan peranan penting dalam peningkatan kualiti pengajaran
dan pembelajaran secara berterusan. Keperluan dalam mempelbagai kaedah pembelajaran pada masa kini dilihat
sebagai langkah untuk memperhalusi pendekatan pembelajaran seiring dengan pembangunan teknologi terkini.
Gaya pembelajaran pelajar yang berbeza mempengaruhi kualiti pembelajaran dan tahap motivasi terhadap sesuatu
kursus, khususnya kursus hospitaliti dan pelancongan. Kursus ini kurang diberi penekanan daripada aspek teori
dan hanya memberi tumpuan terhadap keperluan praktikal sahaja. Justeru, kajian ini mengkaji kepada penyesuaian
gaya pembelajaran pelajar berdasarkan model gaya pembelajaran Felder-Silverman. Gaya pembelajaran pelajar
yang dikenalpasti melalui kajian tinjauan terhadap 80 orang pelajar kursus Hospitaliti dan Pelancongan diguna
sebagai asas untuk pembangunan model e-Hospitaliti dan Pelancongan. Model e-Hospitaliti dan Pelancongan
yang dihasil boleh dijadikan sebagai panduan dalam e-Pembelajaran teknikal dan vokasional. |
format |
Article |
author |
Amiera Syazreen, Siti Fadzilah Mat Noor, Hazura Mohamed, |
spellingShingle |
Amiera Syazreen, Siti Fadzilah Mat Noor, Hazura Mohamed, Kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar |
author_facet |
Amiera Syazreen, Siti Fadzilah Mat Noor, Hazura Mohamed, |
author_sort |
Amiera Syazreen, |
title |
Kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar |
title_short |
Kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar |
title_full |
Kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar |
title_fullStr |
Kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar |
title_full_unstemmed |
Kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar |
title_sort |
kursus e-hospitaliti dan pelancongan berdasarkan gaya pembelajaran pelajar |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2021 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/16848/1/09.pdf http://journalarticle.ukm.my/16848/ https://www.ukm.my/apjitm/articles-year.php |
_version_ |
1703961598689804288 |