Faktor tekanan dalam kalangan pelajar Universiti Sains Malaysia: satu tinjauan awal

Tekanan adalah berkait rapat dengan isu kesihatan mental. Isu tekanan dalam kalangan pelajar universiti bukan sesuatu perkara yang baru dan ia mencetuskan kebimbangan pelbagai pihak. Makalah ini bertujuan untuk mengkaji faktor tekanan dalam kalangan pelajar Universiti Sains Malaysia (USM) dari...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Muhammad Wafi Ramli, Sharifah Rohayah Sheikh Dawood
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/16988/1/41607-133103-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16988/
https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1287
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.16988
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.169882021-07-11T16:26:19Z http://journalarticle.ukm.my/16988/ Faktor tekanan dalam kalangan pelajar Universiti Sains Malaysia: satu tinjauan awal Muhammad Wafi Ramli, Sharifah Rohayah Sheikh Dawood, Tekanan adalah berkait rapat dengan isu kesihatan mental. Isu tekanan dalam kalangan pelajar universiti bukan sesuatu perkara yang baru dan ia mencetuskan kebimbangan pelbagai pihak. Makalah ini bertujuan untuk mengkaji faktor tekanan dalam kalangan pelajar Universiti Sains Malaysia (USM) dari aspek pembelajaran, kewangan dan peribadi. Kaedah borang kaji selidik digunakan dengan melibatkan seramai 100 responden pelajar yang dipilih secara rawak. Lokasi kajian dijalankan di kampus induk USM yang terletak di daerah Timur Laut, Pulau Pinang. Analisis statistik deskriptif digunakan untuk mendapatkan nilai kekerapan, peratusan dan min. Hasil kajian mendapati bahawa bagi aspek pembelajaran, item tertinggi ialah “saya sukar memahami apa yang diajar oleh pensyarah sewaktu pembelajaran” dengan nilai min sebanyak (M=4.01). Bagi aspek kewangan, item tertinggi ialah “saya memerlukan kerja sambilan untuk menampung hidup di kampus” dengan nilai min sebanyak (M=4.08). Bagi aspek peribadi pula, item tertinggi ialah “saya sering bimbang tentang masa hadapan” dengan nilai min sebanyak (M=4.30). Keseluruhannya, aspek pembelajaran merupakan faktor tekanan yang dominan dalam kalangan pelajar USM dengan mencatatkan nilai min sebanyak (M=3.72) berbanding aspek kewangan (M=3.61) dan peribadi (M=3.30). Kajian ini dirujuk penting kepada masyarakat terutama ibu bapa dan pihak universiti agar lebih peka dengan isu tekanan dalam kalangan pelajar demi kesejahteraan kesihatan mental mereka. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/16988/1/41607-133103-1-SM.pdf Muhammad Wafi Ramli, and Sharifah Rohayah Sheikh Dawood, (2020) Faktor tekanan dalam kalangan pelajar Universiti Sains Malaysia: satu tinjauan awal. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 17 (7). pp. 66-76. ISSN 1823-884x https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1287
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Tekanan adalah berkait rapat dengan isu kesihatan mental. Isu tekanan dalam kalangan pelajar universiti bukan sesuatu perkara yang baru dan ia mencetuskan kebimbangan pelbagai pihak. Makalah ini bertujuan untuk mengkaji faktor tekanan dalam kalangan pelajar Universiti Sains Malaysia (USM) dari aspek pembelajaran, kewangan dan peribadi. Kaedah borang kaji selidik digunakan dengan melibatkan seramai 100 responden pelajar yang dipilih secara rawak. Lokasi kajian dijalankan di kampus induk USM yang terletak di daerah Timur Laut, Pulau Pinang. Analisis statistik deskriptif digunakan untuk mendapatkan nilai kekerapan, peratusan dan min. Hasil kajian mendapati bahawa bagi aspek pembelajaran, item tertinggi ialah “saya sukar memahami apa yang diajar oleh pensyarah sewaktu pembelajaran” dengan nilai min sebanyak (M=4.01). Bagi aspek kewangan, item tertinggi ialah “saya memerlukan kerja sambilan untuk menampung hidup di kampus” dengan nilai min sebanyak (M=4.08). Bagi aspek peribadi pula, item tertinggi ialah “saya sering bimbang tentang masa hadapan” dengan nilai min sebanyak (M=4.30). Keseluruhannya, aspek pembelajaran merupakan faktor tekanan yang dominan dalam kalangan pelajar USM dengan mencatatkan nilai min sebanyak (M=3.72) berbanding aspek kewangan (M=3.61) dan peribadi (M=3.30). Kajian ini dirujuk penting kepada masyarakat terutama ibu bapa dan pihak universiti agar lebih peka dengan isu tekanan dalam kalangan pelajar demi kesejahteraan kesihatan mental mereka.
format Article
author Muhammad Wafi Ramli,
Sharifah Rohayah Sheikh Dawood,
spellingShingle Muhammad Wafi Ramli,
Sharifah Rohayah Sheikh Dawood,
Faktor tekanan dalam kalangan pelajar Universiti Sains Malaysia: satu tinjauan awal
author_facet Muhammad Wafi Ramli,
Sharifah Rohayah Sheikh Dawood,
author_sort Muhammad Wafi Ramli,
title Faktor tekanan dalam kalangan pelajar Universiti Sains Malaysia: satu tinjauan awal
title_short Faktor tekanan dalam kalangan pelajar Universiti Sains Malaysia: satu tinjauan awal
title_full Faktor tekanan dalam kalangan pelajar Universiti Sains Malaysia: satu tinjauan awal
title_fullStr Faktor tekanan dalam kalangan pelajar Universiti Sains Malaysia: satu tinjauan awal
title_full_unstemmed Faktor tekanan dalam kalangan pelajar Universiti Sains Malaysia: satu tinjauan awal
title_sort faktor tekanan dalam kalangan pelajar universiti sains malaysia: satu tinjauan awal
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2020
url http://journalarticle.ukm.my/16988/1/41607-133103-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/16988/
https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1287
_version_ 1705057954547367936