Pengajaran reflektif berteraskan nilai ‘al-suhbah

Pengajaran Reflektif merupakan antara kaedah Pengajaran dan Pembelajaran yang semakin mendapat perhatian dalam kalangan pendidik. Ia lebih terfokus kepada domain afektif pelajar, yang dilihat amat sesuai untuk diterapkan dalam konteks pelajar masa kini yang banyak terdedah dengan penggunaan te...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad Fakhrurrazi Mohammed Zabidi, Mahfuzah Mohammed Zabidi, Wan Nasyrudin Wan Abdullah, Hamdi Ishak, Haziyah Hussin, Wan Qashishah Akmal Wan Razali
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/17054/1/39195-142111-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/17054/
https://ejournal.ukm.my/ajtlhe/issue/view/1353
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.17054
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.170542021-07-13T16:21:28Z http://journalarticle.ukm.my/17054/ Pengajaran reflektif berteraskan nilai ‘al-suhbah Ahmad Fakhrurrazi Mohammed Zabidi, Mahfuzah Mohammed Zabidi, Wan Nasyrudin Wan Abdullah, Hamdi Ishak, Haziyah Hussin, Wan Qashishah Akmal Wan Razali, Pengajaran Reflektif merupakan antara kaedah Pengajaran dan Pembelajaran yang semakin mendapat perhatian dalam kalangan pendidik. Ia lebih terfokus kepada domain afektif pelajar, yang dilihat amat sesuai untuk diterapkan dalam konteks pelajar masa kini yang banyak terdedah dengan penggunaan teknologi. Namun, penggunaan teknologi dalam kaedah Pengajaran dan Pembelajaran ini perlu diimbangi dengan hubungan langsung antara guru dan murid. Justeru artikel ini menyerlahkan pendekatan ‘al-suhbah’ sebagai suatu pembaharuan dalam Pengajaran Reflektif dari sudut hubungan guru-murid yang efisyen bagi mencapai keseimbangan ketiga-tiga domain afektif, kognitif dan psikomoto pelajar. Melalui pendekatan ini, pelajar bukan sahaja dibimbing untuk menyelesaikan silibus subjek, bahkan juga diberi peluang untuk mengalami sendiri intipati subjek tersebut dalam bentuk program yang pelbagai. Kajian secara kualitatif ini melibatkan temubual dan pemerhatian terhadap 53 orang pelajar tahun tiga jurusan tafsir Al-Quran. Kajian ini berlangsung sepanjang Semester Satu bagi sesi 2019/2020 dalam kursus Pendidikan Al-Quran, di Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia. Data-data yang diperolehi melalui refleksi secara penulisan dan lisan dianalisis menggunakan perisian Atlas.ti dan disusun secara tematik bagi melihat kesan nilai al-Suhbah yang diintegrasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui laporan refleksi yang diperolehi, para pelajar didapati telah mencapai kesan positif secara langsung dengan pendekatan al-suhbah ini, terutamanya dari sudut menghargai nilai kehidupan yang menjadi fokus dalam domain afektif itu sendiri. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/17054/1/39195-142111-1-PB.pdf Ahmad Fakhrurrazi Mohammed Zabidi, and Mahfuzah Mohammed Zabidi, and Wan Nasyrudin Wan Abdullah, and Hamdi Ishak, and Haziyah Hussin, and Wan Qashishah Akmal Wan Razali, (2020) Pengajaran reflektif berteraskan nilai ‘al-suhbah. AJTLHE: ASEAN Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 12 (2). pp. 17-35. ISSN 1985-5826 https://ejournal.ukm.my/ajtlhe/issue/view/1353
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pengajaran Reflektif merupakan antara kaedah Pengajaran dan Pembelajaran yang semakin mendapat perhatian dalam kalangan pendidik. Ia lebih terfokus kepada domain afektif pelajar, yang dilihat amat sesuai untuk diterapkan dalam konteks pelajar masa kini yang banyak terdedah dengan penggunaan teknologi. Namun, penggunaan teknologi dalam kaedah Pengajaran dan Pembelajaran ini perlu diimbangi dengan hubungan langsung antara guru dan murid. Justeru artikel ini menyerlahkan pendekatan ‘al-suhbah’ sebagai suatu pembaharuan dalam Pengajaran Reflektif dari sudut hubungan guru-murid yang efisyen bagi mencapai keseimbangan ketiga-tiga domain afektif, kognitif dan psikomoto pelajar. Melalui pendekatan ini, pelajar bukan sahaja dibimbing untuk menyelesaikan silibus subjek, bahkan juga diberi peluang untuk mengalami sendiri intipati subjek tersebut dalam bentuk program yang pelbagai. Kajian secara kualitatif ini melibatkan temubual dan pemerhatian terhadap 53 orang pelajar tahun tiga jurusan tafsir Al-Quran. Kajian ini berlangsung sepanjang Semester Satu bagi sesi 2019/2020 dalam kursus Pendidikan Al-Quran, di Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia. Data-data yang diperolehi melalui refleksi secara penulisan dan lisan dianalisis menggunakan perisian Atlas.ti dan disusun secara tematik bagi melihat kesan nilai al-Suhbah yang diintegrasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui laporan refleksi yang diperolehi, para pelajar didapati telah mencapai kesan positif secara langsung dengan pendekatan al-suhbah ini, terutamanya dari sudut menghargai nilai kehidupan yang menjadi fokus dalam domain afektif itu sendiri.
format Article
author Ahmad Fakhrurrazi Mohammed Zabidi,
Mahfuzah Mohammed Zabidi,
Wan Nasyrudin Wan Abdullah,
Hamdi Ishak,
Haziyah Hussin,
Wan Qashishah Akmal Wan Razali,
spellingShingle Ahmad Fakhrurrazi Mohammed Zabidi,
Mahfuzah Mohammed Zabidi,
Wan Nasyrudin Wan Abdullah,
Hamdi Ishak,
Haziyah Hussin,
Wan Qashishah Akmal Wan Razali,
Pengajaran reflektif berteraskan nilai ‘al-suhbah
author_facet Ahmad Fakhrurrazi Mohammed Zabidi,
Mahfuzah Mohammed Zabidi,
Wan Nasyrudin Wan Abdullah,
Hamdi Ishak,
Haziyah Hussin,
Wan Qashishah Akmal Wan Razali,
author_sort Ahmad Fakhrurrazi Mohammed Zabidi,
title Pengajaran reflektif berteraskan nilai ‘al-suhbah
title_short Pengajaran reflektif berteraskan nilai ‘al-suhbah
title_full Pengajaran reflektif berteraskan nilai ‘al-suhbah
title_fullStr Pengajaran reflektif berteraskan nilai ‘al-suhbah
title_full_unstemmed Pengajaran reflektif berteraskan nilai ‘al-suhbah
title_sort pengajaran reflektif berteraskan nilai ‘al-suhbah
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2020
url http://journalarticle.ukm.my/17054/1/39195-142111-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/17054/
https://ejournal.ukm.my/ajtlhe/issue/view/1353
_version_ 1706958258122522624