Pembelajaran awal Sains dan kompetensi sosioemosi kanak-kanak prasekolah: satu kajian literatur sistematik
Kanak-kanak mempunyai sifat ingin tahu yang tinggi. Ianya membawa kepada penerokaan dan penemuan dunia di sekeliling mereka yang menjadi asas kepada perkembangan pembelajaran sains. Pembelajaran Awal Sains dilihat mempunyai potensi dalam memupuk perkembangan kompetensi sosioemosi kanak-kanak ker...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2020
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/17321/1/42147-140523-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/17321/ https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1300 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.17321 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.173212021-08-18T07:55:41Z http://journalarticle.ukm.my/17321/ Pembelajaran awal Sains dan kompetensi sosioemosi kanak-kanak prasekolah: satu kajian literatur sistematik Siti Sarah Hasbullah, Kamariah Abu Bakar, Norasmah Othman, Kanak-kanak mempunyai sifat ingin tahu yang tinggi. Ianya membawa kepada penerokaan dan penemuan dunia di sekeliling mereka yang menjadi asas kepada perkembangan pembelajaran sains. Pembelajaran Awal Sains dilihat mempunyai potensi dalam memupuk perkembangan kompetensi sosioemosi kanak-kanak kerana dalam ekplorasi sains yang mereka jalani bersama rakan-rakan, mereka juga dapat memperkembangkan kemahiran sosioemosi seperti memahami kepentingan peraturan, belajar menunggu giliran, mendengar arahan dengan baik, bekerjasama dengan rakan-rakan, membantu orang lain dan mengenali serta memahami perasaan yang berbeza antara setiap individu. Dalam artikel ini, penulis menerangkan bagaimana Pembelajaran Awal Sains dapat dimanfaatkan untuk mempertingkatkan kompetensi sosioemosi kanak-kanak. Secara khususnya, makalah ini bertujuan untuk mengupas sejauh mana aktiviti-aktiviti yang dijalankan dan kemahiran-kemahiran proses sains yang digunakan berpotensi dalam memupuk kompetensi sosioemosi kanak-kanak. Berdasarkan kajian literatur yang telah dijalankan, penulis menyenaraikan dan memperincikan tentang lima elemen-elemen Pembelajaran Awal Sains yang dikaitkan dengan kompetensi sosioemosi kanak-kanak prasekolah iaitu: i) peluang terlibat secara aktif; ii) peluang interaksi sosial; iii) peranan guru; iv) persekitaran pembelajaran dan v) pengalaman bermakna. Elemen-elemen ini didapati mempunyai kesan yang positif dan berpotensi dalam mempertingkatkan kompetensi sosioemosi kanak-kanak prasekolah dan boleh dipertimbangkan untuk dilaksanakan di prasekolah kerajaan dan swasta di Malaysia. Adalah diharapkan kajian literatur sistematik ini dapat memperluaskan perspektif dan pemahaman terhadap kebolehlaksanaan Pendidikan Sosioemosi merentasi kurikulum pendidikan awal kanak-kanak. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/17321/1/42147-140523-1-PB.pdf Siti Sarah Hasbullah, and Kamariah Abu Bakar, and Norasmah Othman, (2020) Pembelajaran awal Sains dan kompetensi sosioemosi kanak-kanak prasekolah: satu kajian literatur sistematik. AKADEMIKA, 90 (3(SI)). pp. 55-70. ISSN 0126-5008 https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1300 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Kanak-kanak mempunyai sifat ingin tahu yang tinggi. Ianya membawa kepada penerokaan dan penemuan dunia di
sekeliling mereka yang menjadi asas kepada perkembangan pembelajaran sains. Pembelajaran Awal Sains dilihat
mempunyai potensi dalam memupuk perkembangan kompetensi sosioemosi kanak-kanak kerana dalam ekplorasi
sains yang mereka jalani bersama rakan-rakan, mereka juga dapat memperkembangkan kemahiran sosioemosi
seperti memahami kepentingan peraturan, belajar menunggu giliran, mendengar arahan dengan baik, bekerjasama
dengan rakan-rakan, membantu orang lain dan mengenali serta memahami perasaan yang berbeza antara setiap
individu. Dalam artikel ini, penulis menerangkan bagaimana Pembelajaran Awal Sains dapat dimanfaatkan untuk
mempertingkatkan kompetensi sosioemosi kanak-kanak. Secara khususnya, makalah ini bertujuan untuk mengupas
sejauh mana aktiviti-aktiviti yang dijalankan dan kemahiran-kemahiran proses sains yang digunakan berpotensi
dalam memupuk kompetensi sosioemosi kanak-kanak. Berdasarkan kajian literatur yang telah dijalankan, penulis
menyenaraikan dan memperincikan tentang lima elemen-elemen Pembelajaran Awal Sains yang dikaitkan dengan
kompetensi sosioemosi kanak-kanak prasekolah iaitu: i) peluang terlibat secara aktif; ii) peluang interaksi sosial; iii)
peranan guru; iv) persekitaran pembelajaran dan v) pengalaman bermakna. Elemen-elemen ini didapati mempunyai
kesan yang positif dan berpotensi dalam mempertingkatkan kompetensi sosioemosi kanak-kanak prasekolah dan
boleh dipertimbangkan untuk dilaksanakan di prasekolah kerajaan dan swasta di Malaysia. Adalah diharapkan kajian
literatur sistematik ini dapat memperluaskan perspektif dan pemahaman terhadap kebolehlaksanaan Pendidikan
Sosioemosi merentasi kurikulum pendidikan awal kanak-kanak. |
format |
Article |
author |
Siti Sarah Hasbullah, Kamariah Abu Bakar, Norasmah Othman, |
spellingShingle |
Siti Sarah Hasbullah, Kamariah Abu Bakar, Norasmah Othman, Pembelajaran awal Sains dan kompetensi sosioemosi kanak-kanak prasekolah: satu kajian literatur sistematik |
author_facet |
Siti Sarah Hasbullah, Kamariah Abu Bakar, Norasmah Othman, |
author_sort |
Siti Sarah Hasbullah, |
title |
Pembelajaran awal Sains dan kompetensi sosioemosi kanak-kanak prasekolah: satu kajian literatur sistematik |
title_short |
Pembelajaran awal Sains dan kompetensi sosioemosi kanak-kanak prasekolah: satu kajian literatur sistematik |
title_full |
Pembelajaran awal Sains dan kompetensi sosioemosi kanak-kanak prasekolah: satu kajian literatur sistematik |
title_fullStr |
Pembelajaran awal Sains dan kompetensi sosioemosi kanak-kanak prasekolah: satu kajian literatur sistematik |
title_full_unstemmed |
Pembelajaran awal Sains dan kompetensi sosioemosi kanak-kanak prasekolah: satu kajian literatur sistematik |
title_sort |
pembelajaran awal sains dan kompetensi sosioemosi kanak-kanak prasekolah: satu kajian literatur sistematik |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2020 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/17321/1/42147-140523-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/17321/ https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1300 |
_version_ |
1709668474504085504 |