Kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kepimpinan transformasional pengetua dan tahap amalan komuniti pembelajaran profesional (KPP) guru di sekolah menengah berprestasi tinggi di negeri Selangor. Selain itu kajian ini juga melihat hubungan antara kepimpinan transformasional pengetua de...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nor Azlin Ibrahim, Mohd Izham Mohd Hamzah, Jamalul Lail Abdul Wahab
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/17330/1/42125-135039-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/17330/
https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1300
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.17330
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.173302021-08-18T08:07:52Z http://journalarticle.ukm.my/17330/ Kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional Nor Azlin Ibrahim, Mohd Izham Mohd Hamzah, Jamalul Lail Abdul Wahab, Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kepimpinan transformasional pengetua dan tahap amalan komuniti pembelajaran profesional (KPP) guru di sekolah menengah berprestasi tinggi di negeri Selangor. Selain itu kajian ini juga melihat hubungan antara kepimpinan transformasional pengetua dengan amalan komuniti pembelajaran profesional guru. Sampel adalah terdiri daripada guru-guru yang mengajar di Sekolah Menengah Berprestasi Tinggi (SBT) di Selangor iaitu seramai 150 orang. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan soal selidik digunakan sebagai instrumen. Ujian min digunakan untuk statistik deskriptif dan analisis korelasi dan kaedah ‘bootsraping’ bagi statistik inferensi. Dapatan kajian mendapati tahap amalan kepimpinan transformasional pengetua adalah tinggi sementara amalan komuniti pembelajaran profesional (KPP) adalah sangat tinggi. Seterusnya kajian menunjukkan hubungan kepimpinan transformasional dengan amalan komuniti pembelajaran profesional adalah sangat tinggi (r= .769**, p<0.01) dan dimensi merangsang intelek merupakan peramal yang dominan terhadap KPP. Dengan ini menunjukkan bahawa gaya kepimpinan yang berkesan iaitu kepimpinan transformasional dapat memberi impak kepada amalan komuniti pembelajaran profesional dan ini perlu di terapkan di semua sekolah bagi menghasilkan guru yang berkualiti dan menjadikan sekolah yang cemerlang dan terbilang. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/17330/1/42125-135039-1-SM.pdf Nor Azlin Ibrahim, and Mohd Izham Mohd Hamzah, and Jamalul Lail Abdul Wahab, (2020) Kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional. AKADEMIKA, 90 (3(SI)). pp. 1-16. ISSN 0126-5008 https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1300
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kepimpinan transformasional pengetua dan tahap amalan komuniti pembelajaran profesional (KPP) guru di sekolah menengah berprestasi tinggi di negeri Selangor. Selain itu kajian ini juga melihat hubungan antara kepimpinan transformasional pengetua dengan amalan komuniti pembelajaran profesional guru. Sampel adalah terdiri daripada guru-guru yang mengajar di Sekolah Menengah Berprestasi Tinggi (SBT) di Selangor iaitu seramai 150 orang. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan soal selidik digunakan sebagai instrumen. Ujian min digunakan untuk statistik deskriptif dan analisis korelasi dan kaedah ‘bootsraping’ bagi statistik inferensi. Dapatan kajian mendapati tahap amalan kepimpinan transformasional pengetua adalah tinggi sementara amalan komuniti pembelajaran profesional (KPP) adalah sangat tinggi. Seterusnya kajian menunjukkan hubungan kepimpinan transformasional dengan amalan komuniti pembelajaran profesional adalah sangat tinggi (r= .769**, p<0.01) dan dimensi merangsang intelek merupakan peramal yang dominan terhadap KPP. Dengan ini menunjukkan bahawa gaya kepimpinan yang berkesan iaitu kepimpinan transformasional dapat memberi impak kepada amalan komuniti pembelajaran profesional dan ini perlu di terapkan di semua sekolah bagi menghasilkan guru yang berkualiti dan menjadikan sekolah yang cemerlang dan terbilang.
format Article
author Nor Azlin Ibrahim,
Mohd Izham Mohd Hamzah,
Jamalul Lail Abdul Wahab,
spellingShingle Nor Azlin Ibrahim,
Mohd Izham Mohd Hamzah,
Jamalul Lail Abdul Wahab,
Kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional
author_facet Nor Azlin Ibrahim,
Mohd Izham Mohd Hamzah,
Jamalul Lail Abdul Wahab,
author_sort Nor Azlin Ibrahim,
title Kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional
title_short Kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional
title_full Kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional
title_fullStr Kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional
title_full_unstemmed Kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional
title_sort kepimpinan transformasional : hubungan serta peramal kepada amalan komuniti pembelajaran professional
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2020
url http://journalarticle.ukm.my/17330/1/42125-135039-1-SM.pdf
http://journalarticle.ukm.my/17330/
https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1300
_version_ 1709668475805368320