Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen Kemahiran Menyelesaikan Masalah untuk murid sekolah menengah berdasarkan model pengukuran Rasch
Kemahiran Menyelesaikan Masalah (KMM) merupakan kemahiran pembelajaran abad ke-21. Kajian ini bertujuan untuk menguji kesahan dan kebolehpercayaan instrumen KMM untuk pelajar tingkatan empat dengan menggunakan Model Rasch. Instruman yang mengandungi 31 item ini dibina dengan menggunakan KMM darip...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2019
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/19193/1/33589-109651-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/19193/ https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1204 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kemahiran Menyelesaikan Masalah (KMM) merupakan kemahiran pembelajaran abad ke-21. Kajian ini
bertujuan untuk menguji kesahan dan kebolehpercayaan instrumen KMM untuk pelajar tingkatan
empat dengan menggunakan Model Rasch. Instruman yang mengandungi 31 item ini dibina dengan
menggunakan KMM daripada Inventori of Learner Resourcefulness (ILR) yang mengukur konstruk
merancang, menilai dan menjangka. Instrumen telah ditadbirkan kepada 84 orang pelajar tingkatan
empat di sebuah sekolah menengah harian dan data telah dianalisis menggunakan analisis Rasch.
Kesahan instrumen telah dinilai dengan menilai keseragaman dimensinya dengan menggunakan Statistik
Item Fit, dan Analisa Komponen Utama Reja. Kebolehpercayaan instrumen dinilai menggunakan
indeks kebolehpercayaan item dan responden. Dapatan menunjukkan bahawa instrumen KMM adalah
sah dan boleh dipercayai serta boleh mengukur KMM dalam konteks pelajar menengah di Malaysia.
Walaubagaimanapun, analisis polariti item menunjukkan bahawa penggunaan ayat dalam tiga item yang
terlibat boleh dimurnikan bagi meningkatkan lagi kesahan dan kebolehpercayaannya. Pembinaan
instrumen ini menyumbang kepada pertambahan kepelbagaian bentuk ujian terutama jenis
pentaksiran masa kini yang mula cenderung ke arah bentuk penilaian kendiri. Instrumen-instrumen
sebelum ini lebih mengkaji aspek penyelesaian masalah bagi subjek-subjek tertentu seperti sains
dan matematik serta aspek prestasi pelajar dalam menyelesaikan masalah langkah demi langkah,
namun instrumen ini menumpukan kepada aspek merancang, menilai dan menjangka. |
---|