Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen Kemahiran Menyelesaikan Masalah untuk murid sekolah menengah berdasarkan model pengukuran Rasch
Kemahiran Menyelesaikan Masalah (KMM) merupakan kemahiran pembelajaran abad ke-21. Kajian ini bertujuan untuk menguji kesahan dan kebolehpercayaan instrumen KMM untuk pelajar tingkatan empat dengan menggunakan Model Rasch. Instruman yang mengandungi 31 item ini dibina dengan menggunakan KMM darip...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2019
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/19193/1/33589-109651-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/19193/ https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1204 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.19193 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.191932022-08-03T00:56:54Z http://journalarticle.ukm.my/19193/ Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen Kemahiran Menyelesaikan Masalah untuk murid sekolah menengah berdasarkan model pengukuran Rasch Masila Alias, Aidah Abd Karim, Zanaton Iksan, Kemahiran Menyelesaikan Masalah (KMM) merupakan kemahiran pembelajaran abad ke-21. Kajian ini bertujuan untuk menguji kesahan dan kebolehpercayaan instrumen KMM untuk pelajar tingkatan empat dengan menggunakan Model Rasch. Instruman yang mengandungi 31 item ini dibina dengan menggunakan KMM daripada Inventori of Learner Resourcefulness (ILR) yang mengukur konstruk merancang, menilai dan menjangka. Instrumen telah ditadbirkan kepada 84 orang pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah harian dan data telah dianalisis menggunakan analisis Rasch. Kesahan instrumen telah dinilai dengan menilai keseragaman dimensinya dengan menggunakan Statistik Item Fit, dan Analisa Komponen Utama Reja. Kebolehpercayaan instrumen dinilai menggunakan indeks kebolehpercayaan item dan responden. Dapatan menunjukkan bahawa instrumen KMM adalah sah dan boleh dipercayai serta boleh mengukur KMM dalam konteks pelajar menengah di Malaysia. Walaubagaimanapun, analisis polariti item menunjukkan bahawa penggunaan ayat dalam tiga item yang terlibat boleh dimurnikan bagi meningkatkan lagi kesahan dan kebolehpercayaannya. Pembinaan instrumen ini menyumbang kepada pertambahan kepelbagaian bentuk ujian terutama jenis pentaksiran masa kini yang mula cenderung ke arah bentuk penilaian kendiri. Instrumen-instrumen sebelum ini lebih mengkaji aspek penyelesaian masalah bagi subjek-subjek tertentu seperti sains dan matematik serta aspek prestasi pelajar dalam menyelesaikan masalah langkah demi langkah, namun instrumen ini menumpukan kepada aspek merancang, menilai dan menjangka. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19193/1/33589-109651-1-PB.pdf Masila Alias, and Aidah Abd Karim, and Zanaton Iksan, (2019) Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen Kemahiran Menyelesaikan Masalah untuk murid sekolah menengah berdasarkan model pengukuran Rasch. Jurnal Pendidikan Malaysia, 44 (1(SI)). pp. 3-19. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1204 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Kemahiran Menyelesaikan Masalah (KMM) merupakan kemahiran pembelajaran abad ke-21. Kajian ini
bertujuan untuk menguji kesahan dan kebolehpercayaan instrumen KMM untuk pelajar tingkatan
empat dengan menggunakan Model Rasch. Instruman yang mengandungi 31 item ini dibina dengan
menggunakan KMM daripada Inventori of Learner Resourcefulness (ILR) yang mengukur konstruk
merancang, menilai dan menjangka. Instrumen telah ditadbirkan kepada 84 orang pelajar tingkatan
empat di sebuah sekolah menengah harian dan data telah dianalisis menggunakan analisis Rasch.
Kesahan instrumen telah dinilai dengan menilai keseragaman dimensinya dengan menggunakan Statistik
Item Fit, dan Analisa Komponen Utama Reja. Kebolehpercayaan instrumen dinilai menggunakan
indeks kebolehpercayaan item dan responden. Dapatan menunjukkan bahawa instrumen KMM adalah
sah dan boleh dipercayai serta boleh mengukur KMM dalam konteks pelajar menengah di Malaysia.
Walaubagaimanapun, analisis polariti item menunjukkan bahawa penggunaan ayat dalam tiga item yang
terlibat boleh dimurnikan bagi meningkatkan lagi kesahan dan kebolehpercayaannya. Pembinaan
instrumen ini menyumbang kepada pertambahan kepelbagaian bentuk ujian terutama jenis
pentaksiran masa kini yang mula cenderung ke arah bentuk penilaian kendiri. Instrumen-instrumen
sebelum ini lebih mengkaji aspek penyelesaian masalah bagi subjek-subjek tertentu seperti sains
dan matematik serta aspek prestasi pelajar dalam menyelesaikan masalah langkah demi langkah,
namun instrumen ini menumpukan kepada aspek merancang, menilai dan menjangka. |
format |
Article |
author |
Masila Alias, Aidah Abd Karim, Zanaton Iksan, |
spellingShingle |
Masila Alias, Aidah Abd Karim, Zanaton Iksan, Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen Kemahiran Menyelesaikan Masalah untuk murid sekolah menengah berdasarkan model pengukuran Rasch |
author_facet |
Masila Alias, Aidah Abd Karim, Zanaton Iksan, |
author_sort |
Masila Alias, |
title |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen Kemahiran Menyelesaikan Masalah untuk murid sekolah menengah berdasarkan model pengukuran Rasch |
title_short |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen Kemahiran Menyelesaikan Masalah untuk murid sekolah menengah berdasarkan model pengukuran Rasch |
title_full |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen Kemahiran Menyelesaikan Masalah untuk murid sekolah menengah berdasarkan model pengukuran Rasch |
title_fullStr |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen Kemahiran Menyelesaikan Masalah untuk murid sekolah menengah berdasarkan model pengukuran Rasch |
title_full_unstemmed |
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen Kemahiran Menyelesaikan Masalah untuk murid sekolah menengah berdasarkan model pengukuran Rasch |
title_sort |
kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kemahiran menyelesaikan masalah untuk murid sekolah menengah berdasarkan model pengukuran rasch |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2019 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/19193/1/33589-109651-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/19193/ https://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1204 |
_version_ |
1740826823341637632 |