Tahap minat dan penerimaan murid terhadap bahan pengajaran dan pembelajaran gamifikasi dalam subjek bahasa Melayu sekolah rendah
Bahan pengajaran dan pembelajaran (PdP) guru mestilah terkini dengan inovasi teknologi semasa bagi melahirkan murid yang berkebolehan abad ke-21. Bahan PdP berasaskan gamifikasi ialah sejenis bahan PdP abad ke-21 yang menggabungkan kandungan pembelajaran dengan mekanik permainan. Matlamat kajian...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2022
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/19981/1/311-589-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/19981/ https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/85 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Bahan pengajaran dan pembelajaran (PdP) guru mestilah terkini dengan inovasi
teknologi semasa bagi melahirkan murid yang berkebolehan abad ke-21. Bahan PdP berasaskan
gamifikasi ialah sejenis bahan PdP abad ke-21 yang menggabungkan kandungan pembelajaran
dengan mekanik permainan. Matlamat kajian ini adalah untuk menentukan sejauh mana minat
dan penerimaan murid terhadap penggunaan bahan PdP berasaskan gamifikasi dalam PdP
Bahasa Melayu. Dalam kajian ini, metodologi kajian kuantitatif telah digunakan. Kajian ini
melibatkan 120 orang murid tahun lima dari sebuah sekolah rendah. Persampelan rawak mudah
bertujuan digunakan untuk memilih responden. Dapatan kajian mendedahkan bahawa murid
sekolah rendah mempunyai tahap minat yang tinggi, iaitu dengan tafsiran min 3.96. Selain itu,
tahap penerimaan murid terhadap bahan berasaskan gamifikasi juga menunjukkan tafsiran min
yang tinggi, iaitu 3.92. Hal ini menunjukkan bahawa penggunaan bahan PdP berasaskan
gamifikasi adalah positif di sekolah rendah tersebut. Implikasi kajian ini akan membuka ruang
kepada kajian mengenai reka bentuk pembelajaran Bahasa Melayu berasaskan gamifikasi yang
mempunyai prospektif tinggi untuk diplikasikan dalam konteks PdP Bahasa Melayu. |
---|