Tahap minat dan penerimaan murid terhadap bahan pengajaran dan pembelajaran gamifikasi dalam subjek bahasa Melayu sekolah rendah
Bahan pengajaran dan pembelajaran (PdP) guru mestilah terkini dengan inovasi teknologi semasa bagi melahirkan murid yang berkebolehan abad ke-21. Bahan PdP berasaskan gamifikasi ialah sejenis bahan PdP abad ke-21 yang menggabungkan kandungan pembelajaran dengan mekanik permainan. Matlamat kajian...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2022
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/19981/1/311-589-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/19981/ https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/85 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.19981 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.199812022-10-01T16:12:11Z http://journalarticle.ukm.my/19981/ Tahap minat dan penerimaan murid terhadap bahan pengajaran dan pembelajaran gamifikasi dalam subjek bahasa Melayu sekolah rendah Nor Hadibah Hushaini, Zulkifli Osman, Anida Sarudin, Husna Faredza Mohamed Redzwan, Bahan pengajaran dan pembelajaran (PdP) guru mestilah terkini dengan inovasi teknologi semasa bagi melahirkan murid yang berkebolehan abad ke-21. Bahan PdP berasaskan gamifikasi ialah sejenis bahan PdP abad ke-21 yang menggabungkan kandungan pembelajaran dengan mekanik permainan. Matlamat kajian ini adalah untuk menentukan sejauh mana minat dan penerimaan murid terhadap penggunaan bahan PdP berasaskan gamifikasi dalam PdP Bahasa Melayu. Dalam kajian ini, metodologi kajian kuantitatif telah digunakan. Kajian ini melibatkan 120 orang murid tahun lima dari sebuah sekolah rendah. Persampelan rawak mudah bertujuan digunakan untuk memilih responden. Dapatan kajian mendedahkan bahawa murid sekolah rendah mempunyai tahap minat yang tinggi, iaitu dengan tafsiran min 3.96. Selain itu, tahap penerimaan murid terhadap bahan berasaskan gamifikasi juga menunjukkan tafsiran min yang tinggi, iaitu 3.92. Hal ini menunjukkan bahawa penggunaan bahan PdP berasaskan gamifikasi adalah positif di sekolah rendah tersebut. Implikasi kajian ini akan membuka ruang kepada kajian mengenai reka bentuk pembelajaran Bahasa Melayu berasaskan gamifikasi yang mempunyai prospektif tinggi untuk diplikasikan dalam konteks PdP Bahasa Melayu. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/19981/1/311-589-1-SM.pdf Nor Hadibah Hushaini, and Zulkifli Osman, and Anida Sarudin, and Husna Faredza Mohamed Redzwan, (2022) Tahap minat dan penerimaan murid terhadap bahan pengajaran dan pembelajaran gamifikasi dalam subjek bahasa Melayu sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ; Malay Language Education (MyLEJ), 12 (2). pp. 72-81. ISSN 2180-4842 https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/85 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Bahan pengajaran dan pembelajaran (PdP) guru mestilah terkini dengan inovasi
teknologi semasa bagi melahirkan murid yang berkebolehan abad ke-21. Bahan PdP berasaskan
gamifikasi ialah sejenis bahan PdP abad ke-21 yang menggabungkan kandungan pembelajaran
dengan mekanik permainan. Matlamat kajian ini adalah untuk menentukan sejauh mana minat
dan penerimaan murid terhadap penggunaan bahan PdP berasaskan gamifikasi dalam PdP
Bahasa Melayu. Dalam kajian ini, metodologi kajian kuantitatif telah digunakan. Kajian ini
melibatkan 120 orang murid tahun lima dari sebuah sekolah rendah. Persampelan rawak mudah
bertujuan digunakan untuk memilih responden. Dapatan kajian mendedahkan bahawa murid
sekolah rendah mempunyai tahap minat yang tinggi, iaitu dengan tafsiran min 3.96. Selain itu,
tahap penerimaan murid terhadap bahan berasaskan gamifikasi juga menunjukkan tafsiran min
yang tinggi, iaitu 3.92. Hal ini menunjukkan bahawa penggunaan bahan PdP berasaskan
gamifikasi adalah positif di sekolah rendah tersebut. Implikasi kajian ini akan membuka ruang
kepada kajian mengenai reka bentuk pembelajaran Bahasa Melayu berasaskan gamifikasi yang
mempunyai prospektif tinggi untuk diplikasikan dalam konteks PdP Bahasa Melayu. |
format |
Article |
author |
Nor Hadibah Hushaini, Zulkifli Osman, Anida Sarudin, Husna Faredza Mohamed Redzwan, |
spellingShingle |
Nor Hadibah Hushaini, Zulkifli Osman, Anida Sarudin, Husna Faredza Mohamed Redzwan, Tahap minat dan penerimaan murid terhadap bahan pengajaran dan pembelajaran gamifikasi dalam subjek bahasa Melayu sekolah rendah |
author_facet |
Nor Hadibah Hushaini, Zulkifli Osman, Anida Sarudin, Husna Faredza Mohamed Redzwan, |
author_sort |
Nor Hadibah Hushaini, |
title |
Tahap minat dan penerimaan murid terhadap bahan pengajaran dan
pembelajaran gamifikasi dalam subjek bahasa Melayu sekolah rendah |
title_short |
Tahap minat dan penerimaan murid terhadap bahan pengajaran dan
pembelajaran gamifikasi dalam subjek bahasa Melayu sekolah rendah |
title_full |
Tahap minat dan penerimaan murid terhadap bahan pengajaran dan
pembelajaran gamifikasi dalam subjek bahasa Melayu sekolah rendah |
title_fullStr |
Tahap minat dan penerimaan murid terhadap bahan pengajaran dan
pembelajaran gamifikasi dalam subjek bahasa Melayu sekolah rendah |
title_full_unstemmed |
Tahap minat dan penerimaan murid terhadap bahan pengajaran dan
pembelajaran gamifikasi dalam subjek bahasa Melayu sekolah rendah |
title_sort |
tahap minat dan penerimaan murid terhadap bahan pengajaran dan
pembelajaran gamifikasi dalam subjek bahasa melayu sekolah rendah |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2022 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/19981/1/311-589-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/19981/ https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/85 |
_version_ |
1746211285993783296 |