Pemerkasaan wanita melalui pendidikan di Pakistan : suatu kajian terhadap perjuangan Malala Yousafzai

Isu gender merupakan suatu isu yang kini tidak lagi dipandang sebelah mata oleh masyarakat dunia, termasuklah aktor negara mahupun aktor bukan negara. Isu wanita sebagai “jantina yang kedua” bukanlah merupakan sesuatu isu yang direka-reka, namun isu ini merupakan sebuah realiti. Kesaksamaan gender m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Hanana Bamadhaj Omar, Mahfudzah Mustafa
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/20019/1/293-Article%20Text-421-1-10-20200428.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20019/
https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/12
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.20019
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.200192022-10-04T06:26:21Z http://journalarticle.ukm.my/20019/ Pemerkasaan wanita melalui pendidikan di Pakistan : suatu kajian terhadap perjuangan Malala Yousafzai Hanana Bamadhaj Omar, Mahfudzah Mustafa, Isu gender merupakan suatu isu yang kini tidak lagi dipandang sebelah mata oleh masyarakat dunia, termasuklah aktor negara mahupun aktor bukan negara. Isu wanita sebagai “jantina yang kedua” bukanlah merupakan sesuatu isu yang direka-reka, namun isu ini merupakan sebuah realiti. Kesaksamaan gender merupkan satu daripada 17 matlamat yang diutarakan oleh United Nations Development Program (UNDP) di dalam Sustainable Development Goals (SDG) yang bertujuaan untuk mencapai kesaksamaan dan pemerkasaan. Kertas kerja ini memberikan perhatian kepada Pakistan atas sebab kedudukan Pakistan yang merisaukan di Global Gender Gap Index, dengan berada di kedudukan 148 dari 149 pada 2018. Kertas kerja ini bertujuan untuk membuktikan bagaimana diskriminasi di Pakistan itu benar wujud terutama sekali di bawah pimpinan Taliban Pakistan. Skop kajian difokuskan kepada perjuangan Malala Yousafzai dalam memperkasakan wanita melalui pendidikan oleh kerana hak berpendidikan merupakan satu masalah yang paling menonjol di kalangan wanita di Pakistan. Kertas ini akan menganalisis sejauh mana perjuangan Malala dalam memperjuagkan hak wanita untuk mendapat pendidikan di Pakistan. Kajian ini ingin membantu meningkatkan kesedaran manusia sejagat tentang kepentingan kesamarataan jantina terutamanya dalam pendidikan. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2019-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20019/1/293-Article%20Text-421-1-10-20200428.pdf Hanana Bamadhaj Omar, and Mahfudzah Mustafa, (2019) Pemerkasaan wanita melalui pendidikan di Pakistan : suatu kajian terhadap perjuangan Malala Yousafzai. Jurnal Wacana Sarjana, 3 (4). pp. 1-14. ISSN 2600-9501 https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/12
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Isu gender merupakan suatu isu yang kini tidak lagi dipandang sebelah mata oleh masyarakat dunia, termasuklah aktor negara mahupun aktor bukan negara. Isu wanita sebagai “jantina yang kedua” bukanlah merupakan sesuatu isu yang direka-reka, namun isu ini merupakan sebuah realiti. Kesaksamaan gender merupkan satu daripada 17 matlamat yang diutarakan oleh United Nations Development Program (UNDP) di dalam Sustainable Development Goals (SDG) yang bertujuaan untuk mencapai kesaksamaan dan pemerkasaan. Kertas kerja ini memberikan perhatian kepada Pakistan atas sebab kedudukan Pakistan yang merisaukan di Global Gender Gap Index, dengan berada di kedudukan 148 dari 149 pada 2018. Kertas kerja ini bertujuan untuk membuktikan bagaimana diskriminasi di Pakistan itu benar wujud terutama sekali di bawah pimpinan Taliban Pakistan. Skop kajian difokuskan kepada perjuangan Malala Yousafzai dalam memperkasakan wanita melalui pendidikan oleh kerana hak berpendidikan merupakan satu masalah yang paling menonjol di kalangan wanita di Pakistan. Kertas ini akan menganalisis sejauh mana perjuangan Malala dalam memperjuagkan hak wanita untuk mendapat pendidikan di Pakistan. Kajian ini ingin membantu meningkatkan kesedaran manusia sejagat tentang kepentingan kesamarataan jantina terutamanya dalam pendidikan.
format Article
author Hanana Bamadhaj Omar,
Mahfudzah Mustafa,
spellingShingle Hanana Bamadhaj Omar,
Mahfudzah Mustafa,
Pemerkasaan wanita melalui pendidikan di Pakistan : suatu kajian terhadap perjuangan Malala Yousafzai
author_facet Hanana Bamadhaj Omar,
Mahfudzah Mustafa,
author_sort Hanana Bamadhaj Omar,
title Pemerkasaan wanita melalui pendidikan di Pakistan : suatu kajian terhadap perjuangan Malala Yousafzai
title_short Pemerkasaan wanita melalui pendidikan di Pakistan : suatu kajian terhadap perjuangan Malala Yousafzai
title_full Pemerkasaan wanita melalui pendidikan di Pakistan : suatu kajian terhadap perjuangan Malala Yousafzai
title_fullStr Pemerkasaan wanita melalui pendidikan di Pakistan : suatu kajian terhadap perjuangan Malala Yousafzai
title_full_unstemmed Pemerkasaan wanita melalui pendidikan di Pakistan : suatu kajian terhadap perjuangan Malala Yousafzai
title_sort pemerkasaan wanita melalui pendidikan di pakistan : suatu kajian terhadap perjuangan malala yousafzai
publisher Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2019
url http://journalarticle.ukm.my/20019/1/293-Article%20Text-421-1-10-20200428.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20019/
https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/12
_version_ 1746211290889584640