Pemilihan bahasa dalam situasi rasmi di pejabat kerajaan

Kajian ini mengkaji pemilihan bahasa oleh kakitangan kerajaan semasa bertugas di kaunter perkhidmatan pelanggan, bilik perbincangan dan tugasan harian di pejabat kerajaan Putrajaya. Sebagai kakitangan kerajaan yang menawarkan perkhidmatan yang pelbagai kepada pelbagai masyarakat, mereka perlu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohammed Azlan Mis, Nur Syafiqah Muhammad Situl
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/20561/1/55803-191960-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20561/
https://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/1539
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.20561
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.205612022-11-27T17:02:27Z http://journalarticle.ukm.my/20561/ Pemilihan bahasa dalam situasi rasmi di pejabat kerajaan Mohammed Azlan Mis, Nur Syafiqah Muhammad Situl, Kajian ini mengkaji pemilihan bahasa oleh kakitangan kerajaan semasa bertugas di kaunter perkhidmatan pelanggan, bilik perbincangan dan tugasan harian di pejabat kerajaan Putrajaya. Sebagai kakitangan kerajaan yang menawarkan perkhidmatan yang pelbagai kepada pelbagai masyarakat, mereka perlu memastikan komunikasi dengan pelanggan adalah sentiasa baik dengan memilih bahasa yang sesuai antara mereka. Pemilihan bahasa yang kurang sesuai akan menjejaskan imej dan mutu kerja sesebuah pejabat kerajaan. Kaedah kajian ini adalah berlandaskan kajian lapangan, iaitu pengedaran borang soal selidik dan kaedah rakaman temu bual dengan responden. Jumlah sampel kajian ini adalah 400 orang kakitangan kerajaan, iaitu 320 orang kakitangan berbangsa Melayu, 40 orang Cina dan 40 orang India. Dapatan kajian membuktikan bahawa pemilihan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris adalah utama dan cenderung untuk digunakan di kaunter perkhidmatan pelanggan, bilik perbincangan dan tugasan harian. Selain itu, didapati bahawa terdapat kakitangan kerajaan hanya memilih satu bahasa sahaja, di samping ada yang memilih dua bahasa dan juga tiga bahasa semasa mereka bertugas di pejabat. Kakitangan berbangsa Melayu memilih bahasa Melayu apabila berkomunikasi dengan pelanggan Melayu dan bahasa rojak Melayu dan Inggeris semasa berkomunikasi dengan pelanggan Cina, India dan lain-lain. Kakitangan berbangsa Cina dan India pula cenderung menggunakan bahasa ibunda mereka dengan pelanggan sesama kaum dan sebaliknya. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022-08 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20561/1/55803-191960-1-PB.pdf Mohammed Azlan Mis, and Nur Syafiqah Muhammad Situl, (2022) Pemilihan bahasa dalam situasi rasmi di pejabat kerajaan. GEMA ; Online Journal of Language Studies, 22 (3). pp. 213-235. ISSN 1675-8021 https://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/1539
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian ini mengkaji pemilihan bahasa oleh kakitangan kerajaan semasa bertugas di kaunter perkhidmatan pelanggan, bilik perbincangan dan tugasan harian di pejabat kerajaan Putrajaya. Sebagai kakitangan kerajaan yang menawarkan perkhidmatan yang pelbagai kepada pelbagai masyarakat, mereka perlu memastikan komunikasi dengan pelanggan adalah sentiasa baik dengan memilih bahasa yang sesuai antara mereka. Pemilihan bahasa yang kurang sesuai akan menjejaskan imej dan mutu kerja sesebuah pejabat kerajaan. Kaedah kajian ini adalah berlandaskan kajian lapangan, iaitu pengedaran borang soal selidik dan kaedah rakaman temu bual dengan responden. Jumlah sampel kajian ini adalah 400 orang kakitangan kerajaan, iaitu 320 orang kakitangan berbangsa Melayu, 40 orang Cina dan 40 orang India. Dapatan kajian membuktikan bahawa pemilihan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris adalah utama dan cenderung untuk digunakan di kaunter perkhidmatan pelanggan, bilik perbincangan dan tugasan harian. Selain itu, didapati bahawa terdapat kakitangan kerajaan hanya memilih satu bahasa sahaja, di samping ada yang memilih dua bahasa dan juga tiga bahasa semasa mereka bertugas di pejabat. Kakitangan berbangsa Melayu memilih bahasa Melayu apabila berkomunikasi dengan pelanggan Melayu dan bahasa rojak Melayu dan Inggeris semasa berkomunikasi dengan pelanggan Cina, India dan lain-lain. Kakitangan berbangsa Cina dan India pula cenderung menggunakan bahasa ibunda mereka dengan pelanggan sesama kaum dan sebaliknya.
format Article
author Mohammed Azlan Mis,
Nur Syafiqah Muhammad Situl,
spellingShingle Mohammed Azlan Mis,
Nur Syafiqah Muhammad Situl,
Pemilihan bahasa dalam situasi rasmi di pejabat kerajaan
author_facet Mohammed Azlan Mis,
Nur Syafiqah Muhammad Situl,
author_sort Mohammed Azlan Mis,
title Pemilihan bahasa dalam situasi rasmi di pejabat kerajaan
title_short Pemilihan bahasa dalam situasi rasmi di pejabat kerajaan
title_full Pemilihan bahasa dalam situasi rasmi di pejabat kerajaan
title_fullStr Pemilihan bahasa dalam situasi rasmi di pejabat kerajaan
title_full_unstemmed Pemilihan bahasa dalam situasi rasmi di pejabat kerajaan
title_sort pemilihan bahasa dalam situasi rasmi di pejabat kerajaan
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2022
url http://journalarticle.ukm.my/20561/1/55803-191960-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20561/
https://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/1539
_version_ 1751537477901877248