Penilaian pengetahuan dan kesedian menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di Ranau, Sabah
Gempa bumi Ranau yang melanda pada 5 Jun 2015 adalah gegaran yang paling kuat di Sabah dan menyebabkan penduduk tempatan dalam keadaan panik. Hal ini menunjukkan bahawa penduduk di Sabah harus dididik agar bersedia untuk menghadapi bencana alam ini yang dijangka akan berlaku dalam masa 20 tahu...
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2018
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/20670/1/26775-80820-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/20670/ https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1116 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.20670 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.206702022-12-11T00:38:40Z http://journalarticle.ukm.my/20670/ Penilaian pengetahuan dan kesedian menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di Ranau, Sabah Soon Singh Bikar Singh, Balan Rathakrishnan, Dg. Norizah Ag Kiflee, Rosli Talip, Zulfikar, Sim, Arlyn Swee Lan Gempa bumi Ranau yang melanda pada 5 Jun 2015 adalah gegaran yang paling kuat di Sabah dan menyebabkan penduduk tempatan dalam keadaan panik. Hal ini menunjukkan bahawa penduduk di Sabah harus dididik agar bersedia untuk menghadapi bencana alam ini yang dijangka akan berlaku dalam masa 20 tahun lagi. Pelbagai kajian menunjukkan hasrat murni ini akan tercapai sekiranya pengetahuan pencegahan dan mengahadapi gempa bumi ini diterapkan melalui pendidikan formal di sekolah. Namun begitu, pengetahuan dan kesediaan guru tentang pencegahan dan menghadapi bencana gempa bumi perlu diambil kira untuk memastikan mereka bersedia untuk mendidik murid. Kajian ini yang berpaksikan kaedah penyelidikan gabungan (Explanatory Sequantial Design) dijalankan untuk mengkaji pengetahuan dan kesediaan guru sekolah di Ranau untuk menghadapi bencana gempa bumi. Kaedah persampelan bertujuan telah digunakan untuk memilih 18 buah sekolah yang mengalami kerosakan teruk akibat dari bencana gempa bumi 2015. Enam orang guru lelaki dan perempuan telah dipilih secara rawak mudah untuk ditemuramah. Instrument The Spittal Eartquake knowledge and Readiness Scale digunakan untuk mendapatkan data kuantitatif. Data kualitatif dikumpul dengan menggunakan kaedah temuramah semuka. Analisis data kuantitatif menunjukkan bahawa tahap pemahaman konsep gempa bumi dan kesediaan guru untuk menghadapi bencana alam ini adalah sederhana. Terdapat juga perbezaan yang signifikan tahap pemahaman mengenai konsep gempa bumi dan kesediaan untuk menghadapi bencana ini antara guru lelaki dan perempuan. Analisis kualitatif menunjukkan tahap pemahaman konsep dan kesedian guru untuk menghadapi bencana gempa bumi adalah sederhana kerana mereka tidak jangka bahawa kawasan Ranau berisiko tinggi. Guru perempuan mempunyai pengetahuan yang lebih baik berbandingkan guru lelaki dalam menghadapi bencana gempa bumi kerana mereka meneroka maklumat melalui internet, akhbar, laman web dan group Whats App. Penemuan kualitatif juga merumuskan bahawa guru lelaki lebih bersedia menghadapi bencana gempa bumi berbanding dengan guru wanita. Oleh itu, disarankan agar pihak Jabatan Pendidikan Negeri dan Jabatan Pendidikan Daerah dengan kerja sama NGO menganjurkan kursus dan latihan untuk membantu guru meningkatkan pengetahuan bencana gempa agar mereka lebih bersedia untuk menghadapi bencana gempa bumi dan menyalurkan ilmu ini kepada murid di sekolah. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20670/1/26775-80820-1-SM.pdf Soon Singh Bikar Singh, and Balan Rathakrishnan, and Dg. Norizah Ag Kiflee, and Rosli Talip, and Zulfikar, and Sim, Arlyn Swee Lan (2018) Penilaian pengetahuan dan kesedian menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di Ranau, Sabah. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 13 (2). pp. 73-88. ISSN 1823-884x https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1116 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Gempa bumi Ranau yang melanda pada 5 Jun 2015 adalah gegaran yang paling kuat di Sabah dan
menyebabkan penduduk tempatan dalam keadaan panik. Hal ini menunjukkan bahawa penduduk
di Sabah harus dididik agar bersedia untuk menghadapi bencana alam ini yang dijangka akan
berlaku dalam masa 20 tahun lagi. Pelbagai kajian menunjukkan hasrat murni ini akan tercapai
sekiranya pengetahuan pencegahan dan mengahadapi gempa bumi ini diterapkan melalui
pendidikan formal di sekolah. Namun begitu, pengetahuan dan kesediaan guru tentang pencegahan
dan menghadapi bencana gempa bumi perlu diambil kira untuk memastikan mereka bersedia untuk
mendidik murid. Kajian ini yang berpaksikan kaedah penyelidikan gabungan (Explanatory
Sequantial Design) dijalankan untuk mengkaji pengetahuan dan kesediaan guru sekolah di Ranau
untuk menghadapi bencana gempa bumi. Kaedah persampelan bertujuan telah digunakan untuk
memilih 18 buah sekolah yang mengalami kerosakan teruk akibat dari bencana gempa bumi 2015.
Enam orang guru lelaki dan perempuan telah dipilih secara rawak mudah untuk ditemuramah.
Instrument The Spittal Eartquake knowledge and Readiness Scale digunakan untuk mendapatkan
data kuantitatif. Data kualitatif dikumpul dengan menggunakan kaedah temuramah semuka.
Analisis data kuantitatif menunjukkan bahawa tahap pemahaman konsep gempa bumi dan
kesediaan guru untuk menghadapi bencana alam ini adalah sederhana. Terdapat juga perbezaan
yang signifikan tahap pemahaman mengenai konsep gempa bumi dan kesediaan untuk menghadapi
bencana ini antara guru lelaki dan perempuan. Analisis kualitatif menunjukkan tahap pemahaman
konsep dan kesedian guru untuk menghadapi bencana gempa bumi adalah sederhana kerana
mereka tidak jangka bahawa kawasan Ranau berisiko tinggi. Guru perempuan mempunyai
pengetahuan yang lebih baik berbandingkan guru lelaki dalam menghadapi bencana gempa bumi
kerana mereka meneroka maklumat melalui internet, akhbar, laman web dan group Whats App.
Penemuan kualitatif juga merumuskan bahawa guru lelaki lebih bersedia menghadapi bencana
gempa bumi berbanding dengan guru wanita. Oleh itu, disarankan agar pihak Jabatan Pendidikan
Negeri dan Jabatan Pendidikan Daerah dengan kerja sama NGO menganjurkan kursus dan latihan
untuk membantu guru meningkatkan pengetahuan bencana gempa agar mereka lebih bersedia
untuk menghadapi bencana gempa bumi dan menyalurkan ilmu ini kepada murid di sekolah. |
format |
Article |
author |
Soon Singh Bikar Singh, Balan Rathakrishnan, Dg. Norizah Ag Kiflee, Rosli Talip, Zulfikar, Sim, Arlyn Swee Lan |
spellingShingle |
Soon Singh Bikar Singh, Balan Rathakrishnan, Dg. Norizah Ag Kiflee, Rosli Talip, Zulfikar, Sim, Arlyn Swee Lan Penilaian pengetahuan dan kesedian menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di Ranau, Sabah |
author_facet |
Soon Singh Bikar Singh, Balan Rathakrishnan, Dg. Norizah Ag Kiflee, Rosli Talip, Zulfikar, Sim, Arlyn Swee Lan |
author_sort |
Soon Singh Bikar Singh, |
title |
Penilaian pengetahuan dan kesedian menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di Ranau, Sabah |
title_short |
Penilaian pengetahuan dan kesedian menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di Ranau, Sabah |
title_full |
Penilaian pengetahuan dan kesedian menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di Ranau, Sabah |
title_fullStr |
Penilaian pengetahuan dan kesedian menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di Ranau, Sabah |
title_full_unstemmed |
Penilaian pengetahuan dan kesedian menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di Ranau, Sabah |
title_sort |
penilaian pengetahuan dan kesedian menghadapi bencana gempa bumi dalam kalangan guru sekolah di ranau, sabah |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2018 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/20670/1/26775-80820-1-SM.pdf http://journalarticle.ukm.my/20670/ https://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/1116 |
_version_ |
1752147412059684864 |