Penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid Orang Asli Temiar : suatu etnografi kajian kes

Komuniti Orang Asli merupakan antara kumpulan minoriti yang mempunyai masalah dalam penguasaan Bahasa Melayu (BM) sebagai bahasa kedua. Pencapaian yang lemah dan kurangnya kajian terhadap murid Orang Asli pada peringkat sekolah menengah mendorong kajian ini dijalankan. Oleh yang demikian, kajian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nor Azwahanum Nor Shaid, Shahidi A. Hamid, Marlyna Maros, Nur Ainil Sulaiman
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/20802/1/59059-196261-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20802/
https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1466
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.20802
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.208022022-12-20T08:46:27Z http://journalarticle.ukm.my/20802/ Penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid Orang Asli Temiar : suatu etnografi kajian kes Nor Azwahanum Nor Shaid, Shahidi A. Hamid, Marlyna Maros, Nur Ainil Sulaiman, Komuniti Orang Asli merupakan antara kumpulan minoriti yang mempunyai masalah dalam penguasaan Bahasa Melayu (BM) sebagai bahasa kedua. Pencapaian yang lemah dan kurangnya kajian terhadap murid Orang Asli pada peringkat sekolah menengah mendorong kajian ini dijalankan. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan untuk meneroka penguasaan BM murid Orang Asli Temiar. Selain itu, cabaran dalam proses penguasaan BM sebagai bahasa kedua dalam kalangan murid Orang Asli Temiar turut diteliti untuk memberi pemahaman yang lebih holistik. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan etnografi kajian kessebagai reka bentuk kajian. Seramai 13 orang peserta kajian telah dipilih secara persampelan bertujuan dalam penyelidikan ini yang terdiri daripada lapan orang murid Orang Asli dari suku kaum Temiar, dua orang guru dan tiga orang wakil ibu bapa. Data dikumpulkan menggunakan kaedah pemerhatian, temu bual, dan nota lapangan untuk memperoleh gambaran mendalam mengenai fenomena yang dikaji. Kajian ini dijalankan di sekolah berasrama menengah Orang Asli tunggal di Malaysia yang terletak di Sungai Siput, Perak. Dapatan kajian dianalisis dengan menggunakan kaedah perbandingan berterusan untuk pembentukan tema dan subtema. Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid Orang Asli Temiar melalui aktiviti perkembangan bahasa yang boleh digolongkan kepada pembelajaran secara sedar dan pemerolehan secara semulajadi. Usaha untuk membudayakan penggunaan bahasa Melayu didapati terpengaruh dengancabaran-cabaran yang telah dikenal pastidalam proses penguasaan bahasa kedua mereka. Oleh itu, kajian ini memberi pemahaman baharu berkenaan penguasaan bahasa kedua dalam kalangan murid Orang Asli dan seterusnya memberi implikasi kepada penambahbaikkan dalam merangka strategi pengajaran dan pembelajaran BM sebagai bahasa kedua khususnya dalam kalangan komuniti Orang Asli di Malaysia. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20802/1/59059-196261-1-PB.pdf Nor Azwahanum Nor Shaid, and Shahidi A. Hamid, and Marlyna Maros, and Nur Ainil Sulaiman, (2022) Penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid Orang Asli Temiar : suatu etnografi kajian kes. AKADEMIKA, 92 ((SI)). pp. 15-29. ISSN 0126-5008 https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1466
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Komuniti Orang Asli merupakan antara kumpulan minoriti yang mempunyai masalah dalam penguasaan Bahasa Melayu (BM) sebagai bahasa kedua. Pencapaian yang lemah dan kurangnya kajian terhadap murid Orang Asli pada peringkat sekolah menengah mendorong kajian ini dijalankan. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan untuk meneroka penguasaan BM murid Orang Asli Temiar. Selain itu, cabaran dalam proses penguasaan BM sebagai bahasa kedua dalam kalangan murid Orang Asli Temiar turut diteliti untuk memberi pemahaman yang lebih holistik. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan etnografi kajian kessebagai reka bentuk kajian. Seramai 13 orang peserta kajian telah dipilih secara persampelan bertujuan dalam penyelidikan ini yang terdiri daripada lapan orang murid Orang Asli dari suku kaum Temiar, dua orang guru dan tiga orang wakil ibu bapa. Data dikumpulkan menggunakan kaedah pemerhatian, temu bual, dan nota lapangan untuk memperoleh gambaran mendalam mengenai fenomena yang dikaji. Kajian ini dijalankan di sekolah berasrama menengah Orang Asli tunggal di Malaysia yang terletak di Sungai Siput, Perak. Dapatan kajian dianalisis dengan menggunakan kaedah perbandingan berterusan untuk pembentukan tema dan subtema. Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid Orang Asli Temiar melalui aktiviti perkembangan bahasa yang boleh digolongkan kepada pembelajaran secara sedar dan pemerolehan secara semulajadi. Usaha untuk membudayakan penggunaan bahasa Melayu didapati terpengaruh dengancabaran-cabaran yang telah dikenal pastidalam proses penguasaan bahasa kedua mereka. Oleh itu, kajian ini memberi pemahaman baharu berkenaan penguasaan bahasa kedua dalam kalangan murid Orang Asli dan seterusnya memberi implikasi kepada penambahbaikkan dalam merangka strategi pengajaran dan pembelajaran BM sebagai bahasa kedua khususnya dalam kalangan komuniti Orang Asli di Malaysia.
format Article
author Nor Azwahanum Nor Shaid,
Shahidi A. Hamid,
Marlyna Maros,
Nur Ainil Sulaiman,
spellingShingle Nor Azwahanum Nor Shaid,
Shahidi A. Hamid,
Marlyna Maros,
Nur Ainil Sulaiman,
Penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid Orang Asli Temiar : suatu etnografi kajian kes
author_facet Nor Azwahanum Nor Shaid,
Shahidi A. Hamid,
Marlyna Maros,
Nur Ainil Sulaiman,
author_sort Nor Azwahanum Nor Shaid,
title Penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid Orang Asli Temiar : suatu etnografi kajian kes
title_short Penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid Orang Asli Temiar : suatu etnografi kajian kes
title_full Penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid Orang Asli Temiar : suatu etnografi kajian kes
title_fullStr Penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid Orang Asli Temiar : suatu etnografi kajian kes
title_full_unstemmed Penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid Orang Asli Temiar : suatu etnografi kajian kes
title_sort penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid orang asli temiar : suatu etnografi kajian kes
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2022
url http://journalarticle.ukm.my/20802/1/59059-196261-1-PB.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20802/
https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1466
_version_ 1753789416177926144