Penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid Orang Asli Temiar : suatu etnografi kajian kes
Komuniti Orang Asli merupakan antara kumpulan minoriti yang mempunyai masalah dalam penguasaan Bahasa Melayu (BM) sebagai bahasa kedua. Pencapaian yang lemah dan kurangnya kajian terhadap murid Orang Asli pada peringkat sekolah menengah mendorong kajian ini dijalankan. Oleh yang demikian, kajian...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2022
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/20802/1/59059-196261-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/20802/ https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1466 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.20802 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.208022022-12-20T08:46:27Z http://journalarticle.ukm.my/20802/ Penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid Orang Asli Temiar : suatu etnografi kajian kes Nor Azwahanum Nor Shaid, Shahidi A. Hamid, Marlyna Maros, Nur Ainil Sulaiman, Komuniti Orang Asli merupakan antara kumpulan minoriti yang mempunyai masalah dalam penguasaan Bahasa Melayu (BM) sebagai bahasa kedua. Pencapaian yang lemah dan kurangnya kajian terhadap murid Orang Asli pada peringkat sekolah menengah mendorong kajian ini dijalankan. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan untuk meneroka penguasaan BM murid Orang Asli Temiar. Selain itu, cabaran dalam proses penguasaan BM sebagai bahasa kedua dalam kalangan murid Orang Asli Temiar turut diteliti untuk memberi pemahaman yang lebih holistik. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan etnografi kajian kessebagai reka bentuk kajian. Seramai 13 orang peserta kajian telah dipilih secara persampelan bertujuan dalam penyelidikan ini yang terdiri daripada lapan orang murid Orang Asli dari suku kaum Temiar, dua orang guru dan tiga orang wakil ibu bapa. Data dikumpulkan menggunakan kaedah pemerhatian, temu bual, dan nota lapangan untuk memperoleh gambaran mendalam mengenai fenomena yang dikaji. Kajian ini dijalankan di sekolah berasrama menengah Orang Asli tunggal di Malaysia yang terletak di Sungai Siput, Perak. Dapatan kajian dianalisis dengan menggunakan kaedah perbandingan berterusan untuk pembentukan tema dan subtema. Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid Orang Asli Temiar melalui aktiviti perkembangan bahasa yang boleh digolongkan kepada pembelajaran secara sedar dan pemerolehan secara semulajadi. Usaha untuk membudayakan penggunaan bahasa Melayu didapati terpengaruh dengancabaran-cabaran yang telah dikenal pastidalam proses penguasaan bahasa kedua mereka. Oleh itu, kajian ini memberi pemahaman baharu berkenaan penguasaan bahasa kedua dalam kalangan murid Orang Asli dan seterusnya memberi implikasi kepada penambahbaikkan dalam merangka strategi pengajaran dan pembelajaran BM sebagai bahasa kedua khususnya dalam kalangan komuniti Orang Asli di Malaysia. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2022 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20802/1/59059-196261-1-PB.pdf Nor Azwahanum Nor Shaid, and Shahidi A. Hamid, and Marlyna Maros, and Nur Ainil Sulaiman, (2022) Penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid Orang Asli Temiar : suatu etnografi kajian kes. AKADEMIKA, 92 ((SI)). pp. 15-29. ISSN 0126-5008 https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1466 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Komuniti Orang Asli merupakan antara kumpulan minoriti yang mempunyai masalah dalam penguasaan Bahasa
Melayu (BM) sebagai bahasa kedua. Pencapaian yang lemah dan kurangnya kajian terhadap murid Orang Asli
pada peringkat sekolah menengah mendorong kajian ini dijalankan. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan untuk
meneroka penguasaan BM murid Orang Asli Temiar. Selain itu, cabaran dalam proses penguasaan BM sebagai
bahasa kedua dalam kalangan murid Orang Asli Temiar turut diteliti untuk memberi pemahaman yang lebih holistik.
Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan etnografi kajian kessebagai reka bentuk kajian. Seramai 13
orang peserta kajian telah dipilih secara persampelan bertujuan dalam penyelidikan ini yang terdiri daripada lapan
orang murid Orang Asli dari suku kaum Temiar, dua orang guru dan tiga orang wakil ibu bapa. Data dikumpulkan
menggunakan kaedah pemerhatian, temu bual, dan nota lapangan untuk memperoleh gambaran mendalam mengenai
fenomena yang dikaji. Kajian ini dijalankan di sekolah berasrama menengah Orang Asli tunggal di Malaysia yang
terletak di Sungai Siput, Perak. Dapatan kajian dianalisis dengan menggunakan kaedah perbandingan berterusan
untuk pembentukan tema dan subtema. Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid Orang Asli Temiar melalui
aktiviti perkembangan bahasa yang boleh digolongkan kepada pembelajaran secara sedar dan pemerolehan secara
semulajadi. Usaha untuk membudayakan penggunaan bahasa Melayu didapati terpengaruh dengancabaran-cabaran
yang telah dikenal pastidalam proses penguasaan bahasa kedua mereka. Oleh itu, kajian ini memberi pemahaman
baharu berkenaan penguasaan bahasa kedua dalam kalangan murid Orang Asli dan seterusnya memberi implikasi
kepada penambahbaikkan dalam merangka strategi pengajaran dan pembelajaran BM sebagai bahasa kedua khususnya
dalam kalangan komuniti Orang Asli di Malaysia. |
format |
Article |
author |
Nor Azwahanum Nor Shaid, Shahidi A. Hamid, Marlyna Maros, Nur Ainil Sulaiman, |
spellingShingle |
Nor Azwahanum Nor Shaid, Shahidi A. Hamid, Marlyna Maros, Nur Ainil Sulaiman, Penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid Orang Asli Temiar : suatu etnografi kajian kes |
author_facet |
Nor Azwahanum Nor Shaid, Shahidi A. Hamid, Marlyna Maros, Nur Ainil Sulaiman, |
author_sort |
Nor Azwahanum Nor Shaid, |
title |
Penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid Orang Asli Temiar : suatu etnografi kajian kes |
title_short |
Penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid Orang Asli Temiar : suatu etnografi kajian kes |
title_full |
Penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid Orang Asli Temiar : suatu etnografi kajian kes |
title_fullStr |
Penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid Orang Asli Temiar : suatu etnografi kajian kes |
title_full_unstemmed |
Penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid Orang Asli Temiar : suatu etnografi kajian kes |
title_sort |
penerokaan terhadap penguasaan bahasa kedua murid orang asli temiar : suatu etnografi kajian kes |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2022 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/20802/1/59059-196261-1-PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/20802/ https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1466 |
_version_ |
1753789416177926144 |