Cabaran ibu bapa dalam menyokong pendidikan anak autisme semasa pandemik COVID-19
Pandemik COVID-19 yang melanda seluruh dunia pada tahun 2020 telah memberi impak yang besar kepada sistem pendidikan negara khususnya bagi kanak-kanak Autisme. Pembelajaran dalam talian telah diperkenalkan bagi menggantikan pembelajaran secara fizikal akibat penutupan sekolah di seluruh negara. Ke...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2022
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/20889/1/499-Article%20Text-736-1-10-20221125.pdf http://journalarticle.ukm.my/20889/ https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/28 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Pandemik COVID-19 yang melanda seluruh dunia pada tahun 2020 telah memberi impak
yang besar kepada sistem pendidikan negara khususnya bagi kanak-kanak Autisme. Pembelajaran dalam talian telah diperkenalkan bagi menggantikan pembelajaran secara
fizikal akibat penutupan sekolah di seluruh negara. Keadaan ini telah memberi cabaran yang
signifikan kepada ibu bapa anak Autisme untuk menyokong pendidikan anak mereka semasa
tempoh pandemik COVID-19. Anak autisme secara umumnya mempunyai rutin yang tertentu
dan tidak boleh melakukan perubahan secara mendadak. Oleh itu, pendidikan secara dalam
talian menjadikan rutin anak autisme terganggu dan boleh menyebabkan emosi dan tingkah
laku mereka menjadi sukar untuk dikawal sehingga memberitekanan kepada ibu bapa. Justeru, objektif kajian ini dijalankan adalah untuk meneroka cabaran ibu bapa dalam menyokong
pendidikan anak autisme semasa pandemik COVID-19. Kajian ini menggunakan kaedah
kajian kepustakaan. Dapatan analisis kajian kepustakaan tentang cabaran yangdihadapi oleh
ibu bapa terbahagi kepada dua iaitu cabaran dalaman dan cabaran luaran. Cabaran
dalaman ibu bapa anak autisme adalah dari segi kemampuan ekonomi sesebuah keluarga, cabaran tahap pendidikan ibu bapa, cabaran dari sikap anak autisme, cabaran dari segi
komitmen ibu bapa dan cabaran emosi ibu bapa. Cabaran luaran pula adalah dari segi
cabaran komunikasi dua hala ibu bapa dan guru, cabaran capaian internet yang tidak
memuaskan dan cabaran dari segi alatan pembelajaran. Kesimpulannya, dapatan kajian
menujukkan bahawa ibu bapa anak autisme mempunyai cabaran yang signifikandalam
menyokong pendidikan anak autisme semasa pandemik COVID-19 dan memerlukansokongan
dari pelbagai pihak untuk mengatasi semua cabaran yang mereka alami dengan berkesan. |
---|