Cabaran ibu bapa dalam menyokong pendidikan anak autisme semasa pandemik COVID-19

Pandemik COVID-19 yang melanda seluruh dunia pada tahun 2020 telah memberi impak yang besar kepada sistem pendidikan negara khususnya bagi kanak-kanak Autisme. Pembelajaran dalam talian telah diperkenalkan bagi menggantikan pembelajaran secara fizikal akibat penutupan sekolah di seluruh negara. Ke...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Siti Maryam Abdull Rahman, Aizan Sofia Amin
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2022
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/20889/1/499-Article%20Text-736-1-10-20221125.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20889/
https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/28
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.20889
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.208892022-12-29T08:47:12Z http://journalarticle.ukm.my/20889/ Cabaran ibu bapa dalam menyokong pendidikan anak autisme semasa pandemik COVID-19 Siti Maryam Abdull Rahman, Aizan Sofia Amin, Pandemik COVID-19 yang melanda seluruh dunia pada tahun 2020 telah memberi impak yang besar kepada sistem pendidikan negara khususnya bagi kanak-kanak Autisme. Pembelajaran dalam talian telah diperkenalkan bagi menggantikan pembelajaran secara fizikal akibat penutupan sekolah di seluruh negara. Keadaan ini telah memberi cabaran yang signifikan kepada ibu bapa anak Autisme untuk menyokong pendidikan anak mereka semasa tempoh pandemik COVID-19. Anak autisme secara umumnya mempunyai rutin yang tertentu dan tidak boleh melakukan perubahan secara mendadak. Oleh itu, pendidikan secara dalam talian menjadikan rutin anak autisme terganggu dan boleh menyebabkan emosi dan tingkah laku mereka menjadi sukar untuk dikawal sehingga memberitekanan kepada ibu bapa. Justeru, objektif kajian ini dijalankan adalah untuk meneroka cabaran ibu bapa dalam menyokong pendidikan anak autisme semasa pandemik COVID-19. Kajian ini menggunakan kaedah kajian kepustakaan. Dapatan analisis kajian kepustakaan tentang cabaran yangdihadapi oleh ibu bapa terbahagi kepada dua iaitu cabaran dalaman dan cabaran luaran. Cabaran dalaman ibu bapa anak autisme adalah dari segi kemampuan ekonomi sesebuah keluarga, cabaran tahap pendidikan ibu bapa, cabaran dari sikap anak autisme, cabaran dari segi komitmen ibu bapa dan cabaran emosi ibu bapa. Cabaran luaran pula adalah dari segi cabaran komunikasi dua hala ibu bapa dan guru, cabaran capaian internet yang tidak memuaskan dan cabaran dari segi alatan pembelajaran. Kesimpulannya, dapatan kajian menujukkan bahawa ibu bapa anak autisme mempunyai cabaran yang signifikandalam menyokong pendidikan anak autisme semasa pandemik COVID-19 dan memerlukansokongan dari pelbagai pihak untuk mengatasi semua cabaran yang mereka alami dengan berkesan. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2022-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/20889/1/499-Article%20Text-736-1-10-20221125.pdf Siti Maryam Abdull Rahman, and Aizan Sofia Amin, (2022) Cabaran ibu bapa dalam menyokong pendidikan anak autisme semasa pandemik COVID-19. Jurnal Wacana Sarjana, 6 (5). pp. 1-7. ISSN 2600-9501 https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/28
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Pandemik COVID-19 yang melanda seluruh dunia pada tahun 2020 telah memberi impak yang besar kepada sistem pendidikan negara khususnya bagi kanak-kanak Autisme. Pembelajaran dalam talian telah diperkenalkan bagi menggantikan pembelajaran secara fizikal akibat penutupan sekolah di seluruh negara. Keadaan ini telah memberi cabaran yang signifikan kepada ibu bapa anak Autisme untuk menyokong pendidikan anak mereka semasa tempoh pandemik COVID-19. Anak autisme secara umumnya mempunyai rutin yang tertentu dan tidak boleh melakukan perubahan secara mendadak. Oleh itu, pendidikan secara dalam talian menjadikan rutin anak autisme terganggu dan boleh menyebabkan emosi dan tingkah laku mereka menjadi sukar untuk dikawal sehingga memberitekanan kepada ibu bapa. Justeru, objektif kajian ini dijalankan adalah untuk meneroka cabaran ibu bapa dalam menyokong pendidikan anak autisme semasa pandemik COVID-19. Kajian ini menggunakan kaedah kajian kepustakaan. Dapatan analisis kajian kepustakaan tentang cabaran yangdihadapi oleh ibu bapa terbahagi kepada dua iaitu cabaran dalaman dan cabaran luaran. Cabaran dalaman ibu bapa anak autisme adalah dari segi kemampuan ekonomi sesebuah keluarga, cabaran tahap pendidikan ibu bapa, cabaran dari sikap anak autisme, cabaran dari segi komitmen ibu bapa dan cabaran emosi ibu bapa. Cabaran luaran pula adalah dari segi cabaran komunikasi dua hala ibu bapa dan guru, cabaran capaian internet yang tidak memuaskan dan cabaran dari segi alatan pembelajaran. Kesimpulannya, dapatan kajian menujukkan bahawa ibu bapa anak autisme mempunyai cabaran yang signifikandalam menyokong pendidikan anak autisme semasa pandemik COVID-19 dan memerlukansokongan dari pelbagai pihak untuk mengatasi semua cabaran yang mereka alami dengan berkesan.
format Article
author Siti Maryam Abdull Rahman,
Aizan Sofia Amin,
spellingShingle Siti Maryam Abdull Rahman,
Aizan Sofia Amin,
Cabaran ibu bapa dalam menyokong pendidikan anak autisme semasa pandemik COVID-19
author_facet Siti Maryam Abdull Rahman,
Aizan Sofia Amin,
author_sort Siti Maryam Abdull Rahman,
title Cabaran ibu bapa dalam menyokong pendidikan anak autisme semasa pandemik COVID-19
title_short Cabaran ibu bapa dalam menyokong pendidikan anak autisme semasa pandemik COVID-19
title_full Cabaran ibu bapa dalam menyokong pendidikan anak autisme semasa pandemik COVID-19
title_fullStr Cabaran ibu bapa dalam menyokong pendidikan anak autisme semasa pandemik COVID-19
title_full_unstemmed Cabaran ibu bapa dalam menyokong pendidikan anak autisme semasa pandemik COVID-19
title_sort cabaran ibu bapa dalam menyokong pendidikan anak autisme semasa pandemik covid-19
publisher Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2022
url http://journalarticle.ukm.my/20889/1/499-Article%20Text-736-1-10-20221125.pdf
http://journalarticle.ukm.my/20889/
https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/28
_version_ 1753789433264472064