Inovasi perkhidmatan awam Malaysia melalui pelaksanaan e-Kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-Servis di Lembah Kelang

Tahun 2000, menyaksikan lebih banyak perkhidmatan awam di negara ini terinovasi melalui penggunaan kaedah elektronik. Perkhidmatan secara elektronik yang melibatkan permohonan, pembayaran, maklumat, komunikasi, perolehan, pungutan suara, pengurusan khidmat pelanggan dan aduan awam, bukan sahaja menj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Maizatul Haizan Mahbob, Mohammed Zin Nordin, Wan Idros Wan Sulaiman
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2011
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/2209/1/V27_1_2.pdf
http://journalarticle.ukm.my/2209/
http://www.ukm.my/jkom
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.2209
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.22092016-12-14T06:30:59Z http://journalarticle.ukm.my/2209/ Inovasi perkhidmatan awam Malaysia melalui pelaksanaan e-Kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-Servis di Lembah Kelang Maizatul Haizan Mahbob, Mohammed Zin Nordin, Wan Idros Wan Sulaiman, Tahun 2000, menyaksikan lebih banyak perkhidmatan awam di negara ini terinovasi melalui penggunaan kaedah elektronik. Perkhidmatan secara elektronik yang melibatkan permohonan, pembayaran, maklumat, komunikasi, perolehan, pungutan suara, pengurusan khidmat pelanggan dan aduan awam, bukan sahaja menjimatkan masa dan kos malah mampu mengurangkan khidmat konvensional melalui kaunter dan telefon, seterusnya membolehkan kakitangan awam memberi tumpuan kepada tugas yang lebih penting. Sungguhpun inovasi perkhidmatan ini dilihat cekap, namun kecekapan sebenarnya bergantung kepada penerimaannya dalam kalangan rakyat. Penggunaan inovasi ini dengan skala besar dan berterusan adalah penting agar matlamat dasar e-kerajaan itu tercapai. Bagaimanapun berdasarkan kajian, penerimaan ke atas inovasi ini khususnya melibatkan pembayaran elektronik melalui e-servis adalah rendah sungguhpun setelah lapan tahun perkhidmatan ini disediakan. Faktor yang mempengaruhi penggunaan tersebut ialah persepsi rakyat tentang sejauh mana inovasi tersebut berfaedah kepada mereka, mudah digunakan, boleh dipercayai, mempunyai efikasi diri dan suasana yang mendorong kepada penggunaan inovasi seperti infrastruktur yang mencukupi Universiti Kebangsaan Malaysia 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/2209/1/V27_1_2.pdf Maizatul Haizan Mahbob, and Mohammed Zin Nordin, and Wan Idros Wan Sulaiman, (2011) Inovasi perkhidmatan awam Malaysia melalui pelaksanaan e-Kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-Servis di Lembah Kelang. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 27 (1). pp. 18-33. ISSN 0128-1496 http://www.ukm.my/jkom
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Tahun 2000, menyaksikan lebih banyak perkhidmatan awam di negara ini terinovasi melalui penggunaan kaedah elektronik. Perkhidmatan secara elektronik yang melibatkan permohonan, pembayaran, maklumat, komunikasi, perolehan, pungutan suara, pengurusan khidmat pelanggan dan aduan awam, bukan sahaja menjimatkan masa dan kos malah mampu mengurangkan khidmat konvensional melalui kaunter dan telefon, seterusnya membolehkan kakitangan awam memberi tumpuan kepada tugas yang lebih penting. Sungguhpun inovasi perkhidmatan ini dilihat cekap, namun kecekapan sebenarnya bergantung kepada penerimaannya dalam kalangan rakyat. Penggunaan inovasi ini dengan skala besar dan berterusan adalah penting agar matlamat dasar e-kerajaan itu tercapai. Bagaimanapun berdasarkan kajian, penerimaan ke atas inovasi ini khususnya melibatkan pembayaran elektronik melalui e-servis adalah rendah sungguhpun setelah lapan tahun perkhidmatan ini disediakan. Faktor yang mempengaruhi penggunaan tersebut ialah persepsi rakyat tentang sejauh mana inovasi tersebut berfaedah kepada mereka, mudah digunakan, boleh dipercayai, mempunyai efikasi diri dan suasana yang mendorong kepada penggunaan inovasi seperti infrastruktur yang mencukupi
format Article
author Maizatul Haizan Mahbob,
Mohammed Zin Nordin,
Wan Idros Wan Sulaiman,
spellingShingle Maizatul Haizan Mahbob,
Mohammed Zin Nordin,
Wan Idros Wan Sulaiman,
Inovasi perkhidmatan awam Malaysia melalui pelaksanaan e-Kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-Servis di Lembah Kelang
author_facet Maizatul Haizan Mahbob,
Mohammed Zin Nordin,
Wan Idros Wan Sulaiman,
author_sort Maizatul Haizan Mahbob,
title Inovasi perkhidmatan awam Malaysia melalui pelaksanaan e-Kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-Servis di Lembah Kelang
title_short Inovasi perkhidmatan awam Malaysia melalui pelaksanaan e-Kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-Servis di Lembah Kelang
title_full Inovasi perkhidmatan awam Malaysia melalui pelaksanaan e-Kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-Servis di Lembah Kelang
title_fullStr Inovasi perkhidmatan awam Malaysia melalui pelaksanaan e-Kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-Servis di Lembah Kelang
title_full_unstemmed Inovasi perkhidmatan awam Malaysia melalui pelaksanaan e-Kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-Servis di Lembah Kelang
title_sort inovasi perkhidmatan awam malaysia melalui pelaksanaan e-kerajaan: satu kajian empirik tentang penerimaan e-servis di lembah kelang
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2011
url http://journalarticle.ukm.my/2209/1/V27_1_2.pdf
http://journalarticle.ukm.my/2209/
http://www.ukm.my/jkom
_version_ 1643735299632660480