Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan
Pendidikan berkualiti sangat bergantung kepada tahap profesionalisme guru dan keberhasilan kepimpinan pendidikan. Kebanyakan kajian berkaitan kepimpinan pendidikan berfokus kepada Pengetua dan Guru Besar, berbanding meneliti keseluruhan kepimpinan termasuk pemimpin pertengahan yang merupakan tun...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2023
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/22810/1/pengurusan_68_13.pdf http://journalarticle.ukm.my/22810/ https://www.ukm.my/jurnalpengurusan/volume-main/jurnal-pengurusan/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Pendidikan berkualiti sangat bergantung kepada tahap profesionalisme guru dan keberhasilan kepimpinan
pendidikan. Kebanyakan kajian berkaitan kepimpinan pendidikan berfokus kepada Pengetua dan Guru Besar,
berbanding meneliti keseluruhan kepimpinan termasuk pemimpin pertengahan yang merupakan tunjang
kepimpinan pendidikan. Kajian yang lebih menyeluruh terhadap pemimpin pendidikan adalah diperlukan bagi
meningkatkan lagi kualiti penyampaian perkhidmatan pendidikan di Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk
mendapatkan kesepakatan pakar terhadap konstruk kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin
pertengahan di kolej matrikulasi menggunakan Fuzzy Delphi Method (FDM). Satu instrumen yang mengandungi
senarai elemen kompetensi kepimpinan profesional dikemukakan kepada seramai 30 orang pakar daripada
pelbagai bidang dan latarbelakang kepimpinan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa panel pakar bersetuju
dengan konstruk dan elemen kompetensi kepimpinan profesional yang dicadangkan. Nilai threshold kesemua 13
elemen yang diuji memenuhi syarat d≤0.2, memperoleh kesepakatan pakar melebihi 75% dengan nilai antara
93% sehingga 100% persetujuan, dan melepasi syarat nilai alpha cut melebihi 0.5 (α-cut≥0.5) iaitu dengan nilai
antara 0.886 hingga 0.940. Proses defuzzification yang dijalankan menerusi FDM juga telah menyusun semula
semua elemen berdasarkan pangkatan yang dipersetujui oleh pakar. Kajian ini turut mengetengahkan empat
elemen baharu iaitu keupayaan memimpin, membuat keputusan berasaskan data, keupayaan penulisan pelaporan
dan kemahiran pengetahuan baharu dalam konsteks kompetensi kepimpinan profesional yang melibatkan
pemimpin pertengahan pendidikan. |
---|