Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan
Pendidikan berkualiti sangat bergantung kepada tahap profesionalisme guru dan keberhasilan kepimpinan pendidikan. Kebanyakan kajian berkaitan kepimpinan pendidikan berfokus kepada Pengetua dan Guru Besar, berbanding meneliti keseluruhan kepimpinan termasuk pemimpin pertengahan yang merupakan tun...
Saved in:
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2023
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/22810/1/pengurusan_68_13.pdf http://journalarticle.ukm.my/22810/ https://www.ukm.my/jurnalpengurusan/volume-main/jurnal-pengurusan/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.22810 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.228102024-01-04T04:57:26Z http://journalarticle.ukm.my/22810/ Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan Sukor Beram, Marinah Awang, Ramlee Ismail, Norzalina Noor, Norhayati Yusoff, Pendidikan berkualiti sangat bergantung kepada tahap profesionalisme guru dan keberhasilan kepimpinan pendidikan. Kebanyakan kajian berkaitan kepimpinan pendidikan berfokus kepada Pengetua dan Guru Besar, berbanding meneliti keseluruhan kepimpinan termasuk pemimpin pertengahan yang merupakan tunjang kepimpinan pendidikan. Kajian yang lebih menyeluruh terhadap pemimpin pendidikan adalah diperlukan bagi meningkatkan lagi kualiti penyampaian perkhidmatan pendidikan di Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan kesepakatan pakar terhadap konstruk kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan di kolej matrikulasi menggunakan Fuzzy Delphi Method (FDM). Satu instrumen yang mengandungi senarai elemen kompetensi kepimpinan profesional dikemukakan kepada seramai 30 orang pakar daripada pelbagai bidang dan latarbelakang kepimpinan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa panel pakar bersetuju dengan konstruk dan elemen kompetensi kepimpinan profesional yang dicadangkan. Nilai threshold kesemua 13 elemen yang diuji memenuhi syarat d≤0.2, memperoleh kesepakatan pakar melebihi 75% dengan nilai antara 93% sehingga 100% persetujuan, dan melepasi syarat nilai alpha cut melebihi 0.5 (α-cut≥0.5) iaitu dengan nilai antara 0.886 hingga 0.940. Proses defuzzification yang dijalankan menerusi FDM juga telah menyusun semula semua elemen berdasarkan pangkatan yang dipersetujui oleh pakar. Kajian ini turut mengetengahkan empat elemen baharu iaitu keupayaan memimpin, membuat keputusan berasaskan data, keupayaan penulisan pelaporan dan kemahiran pengetahuan baharu dalam konsteks kompetensi kepimpinan profesional yang melibatkan pemimpin pertengahan pendidikan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2023 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/22810/1/pengurusan_68_13.pdf Sukor Beram, and Marinah Awang, and Ramlee Ismail, and Norzalina Noor, and Norhayati Yusoff, (2023) Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan. Jurnal Pengurusan, 68 . pp. 1-13. ISSN 0127-2713 https://www.ukm.my/jurnalpengurusan/volume-main/jurnal-pengurusan/ |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Pendidikan berkualiti sangat bergantung kepada tahap profesionalisme guru dan keberhasilan kepimpinan
pendidikan. Kebanyakan kajian berkaitan kepimpinan pendidikan berfokus kepada Pengetua dan Guru Besar,
berbanding meneliti keseluruhan kepimpinan termasuk pemimpin pertengahan yang merupakan tunjang
kepimpinan pendidikan. Kajian yang lebih menyeluruh terhadap pemimpin pendidikan adalah diperlukan bagi
meningkatkan lagi kualiti penyampaian perkhidmatan pendidikan di Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk
mendapatkan kesepakatan pakar terhadap konstruk kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin
pertengahan di kolej matrikulasi menggunakan Fuzzy Delphi Method (FDM). Satu instrumen yang mengandungi
senarai elemen kompetensi kepimpinan profesional dikemukakan kepada seramai 30 orang pakar daripada
pelbagai bidang dan latarbelakang kepimpinan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa panel pakar bersetuju
dengan konstruk dan elemen kompetensi kepimpinan profesional yang dicadangkan. Nilai threshold kesemua 13
elemen yang diuji memenuhi syarat d≤0.2, memperoleh kesepakatan pakar melebihi 75% dengan nilai antara
93% sehingga 100% persetujuan, dan melepasi syarat nilai alpha cut melebihi 0.5 (α-cut≥0.5) iaitu dengan nilai
antara 0.886 hingga 0.940. Proses defuzzification yang dijalankan menerusi FDM juga telah menyusun semula
semua elemen berdasarkan pangkatan yang dipersetujui oleh pakar. Kajian ini turut mengetengahkan empat
elemen baharu iaitu keupayaan memimpin, membuat keputusan berasaskan data, keupayaan penulisan pelaporan
dan kemahiran pengetahuan baharu dalam konsteks kompetensi kepimpinan profesional yang melibatkan
pemimpin pertengahan pendidikan. |
format |
Article |
author |
Sukor Beram, Marinah Awang, Ramlee Ismail, Norzalina Noor, Norhayati Yusoff, |
spellingShingle |
Sukor Beram, Marinah Awang, Ramlee Ismail, Norzalina Noor, Norhayati Yusoff, Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan |
author_facet |
Sukor Beram, Marinah Awang, Ramlee Ismail, Norzalina Noor, Norhayati Yusoff, |
author_sort |
Sukor Beram, |
title |
Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan |
title_short |
Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan |
title_full |
Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan |
title_fullStr |
Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan |
title_full_unstemmed |
Kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan |
title_sort |
kompetensi kepimpinan profesional bagi pemimpin pertengahan pendidikan |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2023 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/22810/1/pengurusan_68_13.pdf http://journalarticle.ukm.my/22810/ https://www.ukm.my/jurnalpengurusan/volume-main/jurnal-pengurusan/ |
_version_ |
1787521544180727808 |