Keperluan pekerja kurang upaya penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam
Orang Kurang Upaya (OKU) penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam menghadapi pelbagai isu dan cabaran dalam pekerjaan mereka. Antara isu yang sering dihadapi oleh pekerja OKU penglihatan adalah pengangkutan, kemahiran dan latihan vokasional, tahap pendidikan, sikap negatif majikan, kekurangan peng...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2024
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/24327/1/509_517%20764332555241PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/24327/ http://ejournal.ukm.my/ebangi/index |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.24327 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.243272024-10-17T09:01:19Z http://journalarticle.ukm.my/24327/ Keperluan pekerja kurang upaya penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam Amalia Qasrina Kamal Azrul, Aizan Sofia Amin, Azahah Abu Hassan Shaari, Orang Kurang Upaya (OKU) penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam menghadapi pelbagai isu dan cabaran dalam pekerjaan mereka. Antara isu yang sering dihadapi oleh pekerja OKU penglihatan adalah pengangkutan, kemahiran dan latihan vokasional, tahap pendidikan, sikap negatif majikan, kekurangan penguatkuasaan dasar dan persekitaran yang tidak kondusif di tempat kerja. Selain itu, pekerja OKU penglihatan juga mempunyai keperluan yang khusus berbanding pekerja lain. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi meneroka keperluan pekerja OKU penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam. Reka bentuk kajian ini adalah kajian kes dengan menggunakan kaedah kualitatif iaitu temu bual separa berstruktur. Kajian ini dijalankan sekitar kawasan Lembah Klang yang melibatkan empat orang informan terdiri daripada tiga orang lelaki dan seorang perempuan. Rakaman temu bual telah ditranskrip secara verbatim dan dianalisis secara tematik. Hasil kajian ini mendapati terdapat tiga keperluan utama bagi pekerja OKU penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam, iaitu dari segi keperluan pengangkutan, kebolehcapaian di tempat kerja dan kemudahan di tempat kerja. Justeru itu, kajian ini mencadangkan supaya pihak-pihak berkepentingan mengambil langkah yang proaktif dalam memenuhi keperluan pekerja OKU penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam supaya kesejahteraan mereka dapat dipertingkatkan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024-07 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/24327/1/509_517%20764332555241PB.pdf Amalia Qasrina Kamal Azrul, and Aizan Sofia Amin, and Azahah Abu Hassan Shaari, (2024) Keperluan pekerja kurang upaya penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam. e-Bangi Journal of Social Sciences and Humanities, 21 (3). pp. 509-517. ISSN 1823-884x http://ejournal.ukm.my/ebangi/index |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Orang Kurang Upaya (OKU) penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam menghadapi pelbagai isu dan cabaran dalam pekerjaan mereka. Antara isu yang sering dihadapi oleh pekerja OKU penglihatan adalah pengangkutan, kemahiran dan latihan vokasional, tahap pendidikan, sikap negatif majikan, kekurangan penguatkuasaan dasar dan persekitaran yang tidak kondusif di tempat kerja. Selain itu, pekerja OKU penglihatan juga mempunyai keperluan yang khusus berbanding pekerja lain. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi meneroka keperluan pekerja OKU penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam. Reka bentuk kajian ini adalah kajian kes dengan menggunakan kaedah kualitatif iaitu temu bual separa berstruktur. Kajian ini dijalankan sekitar kawasan Lembah Klang yang melibatkan empat orang informan terdiri daripada tiga orang lelaki dan seorang perempuan. Rakaman temu bual telah ditranskrip secara verbatim dan dianalisis secara tematik. Hasil kajian ini mendapati terdapat tiga keperluan utama bagi pekerja OKU penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam, iaitu dari segi keperluan pengangkutan, kebolehcapaian di tempat kerja dan kemudahan di tempat kerja. Justeru itu, kajian ini mencadangkan supaya pihak-pihak berkepentingan mengambil langkah yang proaktif dalam memenuhi keperluan pekerja OKU penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam supaya kesejahteraan mereka dapat dipertingkatkan. |
format |
Article |
author |
Amalia Qasrina Kamal Azrul, Aizan Sofia Amin, Azahah Abu Hassan Shaari, |
spellingShingle |
Amalia Qasrina Kamal Azrul, Aizan Sofia Amin, Azahah Abu Hassan Shaari, Keperluan pekerja kurang upaya penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam |
author_facet |
Amalia Qasrina Kamal Azrul, Aizan Sofia Amin, Azahah Abu Hassan Shaari, |
author_sort |
Amalia Qasrina Kamal Azrul, |
title |
Keperluan pekerja kurang upaya penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam |
title_short |
Keperluan pekerja kurang upaya penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam |
title_full |
Keperluan pekerja kurang upaya penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam |
title_fullStr |
Keperluan pekerja kurang upaya penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam |
title_full_unstemmed |
Keperluan pekerja kurang upaya penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam |
title_sort |
keperluan pekerja kurang upaya penglihatan dalam sektor perkhidmatan awam |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2024 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/24327/1/509_517%20764332555241PB.pdf http://journalarticle.ukm.my/24327/ http://ejournal.ukm.my/ebangi/index |
_version_ |
1814049126715752448 |