Analisis domain terhadap penggunaan bahasa kebangsaan di Greater KL

Bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan dan rasmi negara, manakala bahasa Inggeris berfungsi sebagai bahasa perhubungan luas. Sebagai tambahan, bahasa Mandarin dan Tamil turut menjadi bahasa pengantar di sekolah vernakular. Kepelbagaian bahasa di Malaysia telah menimbulkan persoalan tentang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohammad Fadzeli Jaafar, Mohammed Azlan Mis
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/24643/1/Gema%20Online_24_3_10.pdf
http://journalarticle.ukm.my/24643/
https://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/1733
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.24643
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.246432025-01-02T03:34:43Z http://journalarticle.ukm.my/24643/ Analisis domain terhadap penggunaan bahasa kebangsaan di Greater KL Mohammad Fadzeli Jaafar, Mohammed Azlan Mis, Bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan dan rasmi negara, manakala bahasa Inggeris berfungsi sebagai bahasa perhubungan luas. Sebagai tambahan, bahasa Mandarin dan Tamil turut menjadi bahasa pengantar di sekolah vernakular. Kepelbagaian bahasa di Malaysia telah menimbulkan persoalan tentang sikap masyarakat terhadap bahasa Melayu, khususnya bukan Melayu. Kajian ini bertujuan untuk mengetahui penggunaan bahasa kebangsaan di Greater KL Lumpur. Kuala lumpur telah dipilih sebagai kawasan kajian kerana ia merupakan pusat budaya, sosial dan politik yang dapat menggambarkan kepelbagaian di Malaysia. Seramai 493 responden yang merangkumi kaum Melayu dan bukan Melayu telah dipilih sebagai sampel kajian. Soal selidik yang telah diedarkan merangkumi maklumat demografi, penggunaan bahasa dalam pelbagai domain. Penggunaan bahasa telah diukur berdasarkan empat domain: kekeluargaan dan persahabatan, media, pekerjaan dan pendidikan. Hasil kajian menunjukkan kaum Melayu mempunyai sikap positif terhadap bahasa Melayu dalam semua domain, manakala kaum bukan Melayu (Cina dan India) memperlihatkan sikap negatif dalam domain media dan kekeluargaan. Hasil kajian juga mendapati responden yang berpendidikan tinggi menunjukkan sikap yang positif terhadap bahasa Melayu berbanding yang kurang berpendidikan. Perbezaan sikap kaum Melayu dan bukan Melayu terhadap bahasa Melayu dipengaruhi oleh sistem pendidikan. Majoiriti kaum Melayu mendapat pendidikan di sekolah kebangsaan yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar, manakala kaum Cina dan India pula bercampur-campur disebabkan oleh latar pendidikan di sekolah vernakular dan di sekolah kebangsaan. Sebab itu, sikap mereka terhadap bahasa Melayu agak sederhana atau negatif. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/24643/1/Gema%20Online_24_3_10.pdf Mohammad Fadzeli Jaafar, and Mohammed Azlan Mis, (2024) Analisis domain terhadap penggunaan bahasa kebangsaan di Greater KL. GEMA: Online Journal of Language Studies, 24 (3). pp. 167-185. ISSN 1675-8021 https://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/1733
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan dan rasmi negara, manakala bahasa Inggeris berfungsi sebagai bahasa perhubungan luas. Sebagai tambahan, bahasa Mandarin dan Tamil turut menjadi bahasa pengantar di sekolah vernakular. Kepelbagaian bahasa di Malaysia telah menimbulkan persoalan tentang sikap masyarakat terhadap bahasa Melayu, khususnya bukan Melayu. Kajian ini bertujuan untuk mengetahui penggunaan bahasa kebangsaan di Greater KL Lumpur. Kuala lumpur telah dipilih sebagai kawasan kajian kerana ia merupakan pusat budaya, sosial dan politik yang dapat menggambarkan kepelbagaian di Malaysia. Seramai 493 responden yang merangkumi kaum Melayu dan bukan Melayu telah dipilih sebagai sampel kajian. Soal selidik yang telah diedarkan merangkumi maklumat demografi, penggunaan bahasa dalam pelbagai domain. Penggunaan bahasa telah diukur berdasarkan empat domain: kekeluargaan dan persahabatan, media, pekerjaan dan pendidikan. Hasil kajian menunjukkan kaum Melayu mempunyai sikap positif terhadap bahasa Melayu dalam semua domain, manakala kaum bukan Melayu (Cina dan India) memperlihatkan sikap negatif dalam domain media dan kekeluargaan. Hasil kajian juga mendapati responden yang berpendidikan tinggi menunjukkan sikap yang positif terhadap bahasa Melayu berbanding yang kurang berpendidikan. Perbezaan sikap kaum Melayu dan bukan Melayu terhadap bahasa Melayu dipengaruhi oleh sistem pendidikan. Majoiriti kaum Melayu mendapat pendidikan di sekolah kebangsaan yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar, manakala kaum Cina dan India pula bercampur-campur disebabkan oleh latar pendidikan di sekolah vernakular dan di sekolah kebangsaan. Sebab itu, sikap mereka terhadap bahasa Melayu agak sederhana atau negatif.
format Article
author Mohammad Fadzeli Jaafar,
Mohammed Azlan Mis,
spellingShingle Mohammad Fadzeli Jaafar,
Mohammed Azlan Mis,
Analisis domain terhadap penggunaan bahasa kebangsaan di Greater KL
author_facet Mohammad Fadzeli Jaafar,
Mohammed Azlan Mis,
author_sort Mohammad Fadzeli Jaafar,
title Analisis domain terhadap penggunaan bahasa kebangsaan di Greater KL
title_short Analisis domain terhadap penggunaan bahasa kebangsaan di Greater KL
title_full Analisis domain terhadap penggunaan bahasa kebangsaan di Greater KL
title_fullStr Analisis domain terhadap penggunaan bahasa kebangsaan di Greater KL
title_full_unstemmed Analisis domain terhadap penggunaan bahasa kebangsaan di Greater KL
title_sort analisis domain terhadap penggunaan bahasa kebangsaan di greater kl
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2024
url http://journalarticle.ukm.my/24643/1/Gema%20Online_24_3_10.pdf
http://journalarticle.ukm.my/24643/
https://ejournal.ukm.my/gema/issue/view/1733
_version_ 1821002973651664896