Kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan

Satu kajian irisan lintang telah dijalankan untuk menentukan tahap kepuasan pelanggan dalam perkhidmatan pesakit luar klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan dari Disember 1996 hingga Februari 1997. Kaedah pensampelan sistematik dilakukan ke atas pesakit yang mendapatkan rawatan di klinik swasta....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: A M Haliza, MPH., A M Rizal, M.Comm.H., R A M Raja Jamaluddin, MSc PH
Format: Article
Language:English
Published: Department Of Community Health, Faculty of Medicine, Universiti Kebangsaan Malaysia 2003
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/4426/1/vol9-02hidayah.pdf
http://journalarticle.ukm.my/4426/
http://www.communityhealthjournal.org/detailarticle.asp?id=330&issue=Vol9(1):2003
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.4426
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.44262016-12-14T06:35:59Z http://journalarticle.ukm.my/4426/ Kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan A M Haliza, MPH., A M Rizal, M.Comm.H., R A M Raja Jamaluddin, MSc PH, Satu kajian irisan lintang telah dijalankan untuk menentukan tahap kepuasan pelanggan dalam perkhidmatan pesakit luar klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan dari Disember 1996 hingga Februari 1997. Kaedah pensampelan sistematik dilakukan ke atas pesakit yang mendapatkan rawatan di klinik swasta. Pengumpulan data dijalankan dengan menggunakan soul selidik berpandu. Kadar kepuasan pelanggan keseluruhan adalah 19.4%. Secara purata, responden klinik swasta berpuas hati dengan faktor adab interpersonal, kualiti teknikal, asesibiliti dun efikasi/hasil rawatan. Responden tidak berpuas hati dengan faktor persekitaran fizikal, availabiliti, caj perkhidmatan dun penjagaan berterusan. Keputusan yang diperolehi berguna bagi doktor di klinik swasta meningkatkan kepuasan pelanggan serta kualiti perkhidmatan yang diberikan seperti meningkatkan kemudahan asas, pemeriksaan makmal dun melaksanakan sistem temujanji yang sesuai terutama kepada pesakit yang mempunyai masalah kronik agar dapat dirawat oleh doktor klinik tersebut. Department Of Community Health, Faculty of Medicine, Universiti Kebangsaan Malaysia 2003 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/4426/1/vol9-02hidayah.pdf A M Haliza, and MPH., and A M Rizal, and M.Comm.H., and R A M Raja Jamaluddin, and MSc PH, (2003) Kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan. Jurnal Kesihatan Masyarakat, 9 (1). pp. 45-51. ISSN 1675-1663 http://www.communityhealthjournal.org/detailarticle.asp?id=330&issue=Vol9(1):2003
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Satu kajian irisan lintang telah dijalankan untuk menentukan tahap kepuasan pelanggan dalam perkhidmatan pesakit luar klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan dari Disember 1996 hingga Februari 1997. Kaedah pensampelan sistematik dilakukan ke atas pesakit yang mendapatkan rawatan di klinik swasta. Pengumpulan data dijalankan dengan menggunakan soul selidik berpandu. Kadar kepuasan pelanggan keseluruhan adalah 19.4%. Secara purata, responden klinik swasta berpuas hati dengan faktor adab interpersonal, kualiti teknikal, asesibiliti dun efikasi/hasil rawatan. Responden tidak berpuas hati dengan faktor persekitaran fizikal, availabiliti, caj perkhidmatan dun penjagaan berterusan. Keputusan yang diperolehi berguna bagi doktor di klinik swasta meningkatkan kepuasan pelanggan serta kualiti perkhidmatan yang diberikan seperti meningkatkan kemudahan asas, pemeriksaan makmal dun melaksanakan sistem temujanji yang sesuai terutama kepada pesakit yang mempunyai masalah kronik agar dapat dirawat oleh doktor klinik tersebut.
format Article
author A M Haliza,
MPH.,
A M Rizal,
M.Comm.H.,
R A M Raja Jamaluddin,
MSc PH,
spellingShingle A M Haliza,
MPH.,
A M Rizal,
M.Comm.H.,
R A M Raja Jamaluddin,
MSc PH,
Kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan
author_facet A M Haliza,
MPH.,
A M Rizal,
M.Comm.H.,
R A M Raja Jamaluddin,
MSc PH,
author_sort A M Haliza,
title Kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan
title_short Kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan
title_full Kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan
title_fullStr Kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan
title_full_unstemmed Kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan
title_sort kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di seremban, negeri sembilan
publisher Department Of Community Health, Faculty of Medicine, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2003
url http://journalarticle.ukm.my/4426/1/vol9-02hidayah.pdf
http://journalarticle.ukm.my/4426/
http://www.communityhealthjournal.org/detailarticle.asp?id=330&issue=Vol9(1):2003
_version_ 1643736069830606848