Kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan
Satu kajian irisan lintang telah dijalankan untuk menentukan tahap kepuasan pelanggan dalam perkhidmatan pesakit luar klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan dari Disember 1996 hingga Februari 1997. Kaedah pensampelan sistematik dilakukan ke atas pesakit yang mendapatkan rawatan di klinik swasta....
Saved in:
Main Authors: | , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Department Of Community Health, Faculty of Medicine, Universiti Kebangsaan Malaysia
2003
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/4426/1/vol9-02hidayah.pdf http://journalarticle.ukm.my/4426/ http://www.communityhealthjournal.org/detailarticle.asp?id=330&issue=Vol9(1):2003 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Language: | English |
id |
my-ukm.journal.4426 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-ukm.journal.44262016-12-14T06:35:59Z http://journalarticle.ukm.my/4426/ Kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan A M Haliza, MPH., A M Rizal, M.Comm.H., R A M Raja Jamaluddin, MSc PH, Satu kajian irisan lintang telah dijalankan untuk menentukan tahap kepuasan pelanggan dalam perkhidmatan pesakit luar klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan dari Disember 1996 hingga Februari 1997. Kaedah pensampelan sistematik dilakukan ke atas pesakit yang mendapatkan rawatan di klinik swasta. Pengumpulan data dijalankan dengan menggunakan soul selidik berpandu. Kadar kepuasan pelanggan keseluruhan adalah 19.4%. Secara purata, responden klinik swasta berpuas hati dengan faktor adab interpersonal, kualiti teknikal, asesibiliti dun efikasi/hasil rawatan. Responden tidak berpuas hati dengan faktor persekitaran fizikal, availabiliti, caj perkhidmatan dun penjagaan berterusan. Keputusan yang diperolehi berguna bagi doktor di klinik swasta meningkatkan kepuasan pelanggan serta kualiti perkhidmatan yang diberikan seperti meningkatkan kemudahan asas, pemeriksaan makmal dun melaksanakan sistem temujanji yang sesuai terutama kepada pesakit yang mempunyai masalah kronik agar dapat dirawat oleh doktor klinik tersebut. Department Of Community Health, Faculty of Medicine, Universiti Kebangsaan Malaysia 2003 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/4426/1/vol9-02hidayah.pdf A M Haliza, and MPH., and A M Rizal, and M.Comm.H., and R A M Raja Jamaluddin, and MSc PH, (2003) Kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan. Jurnal Kesihatan Masyarakat, 9 (1). pp. 45-51. ISSN 1675-1663 http://www.communityhealthjournal.org/detailarticle.asp?id=330&issue=Vol9(1):2003 |
institution |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
building |
Perpustakaan Tun Sri Lanang Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
content_source |
UKM Journal Article Repository |
url_provider |
http://journalarticle.ukm.my/ |
language |
English |
description |
Satu kajian irisan lintang telah dijalankan untuk menentukan tahap kepuasan pelanggan dalam perkhidmatan pesakit luar klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan dari Disember 1996 hingga Februari 1997. Kaedah pensampelan sistematik dilakukan ke atas pesakit yang mendapatkan rawatan di klinik swasta. Pengumpulan data dijalankan dengan menggunakan soul selidik berpandu. Kadar kepuasan pelanggan keseluruhan adalah 19.4%. Secara purata, responden klinik swasta berpuas hati dengan faktor adab interpersonal, kualiti teknikal, asesibiliti dun efikasi/hasil rawatan. Responden tidak berpuas hati dengan faktor persekitaran fizikal, availabiliti, caj perkhidmatan dun penjagaan berterusan. Keputusan yang diperolehi berguna bagi doktor di klinik swasta meningkatkan kepuasan pelanggan serta kualiti perkhidmatan yang diberikan seperti meningkatkan kemudahan asas, pemeriksaan makmal dun melaksanakan sistem temujanji yang sesuai terutama kepada pesakit yang mempunyai masalah kronik agar dapat dirawat oleh doktor klinik tersebut. |
format |
Article |
author |
A M Haliza, MPH., A M Rizal, M.Comm.H., R A M Raja Jamaluddin, MSc PH, |
spellingShingle |
A M Haliza, MPH., A M Rizal, M.Comm.H., R A M Raja Jamaluddin, MSc PH, Kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan |
author_facet |
A M Haliza, MPH., A M Rizal, M.Comm.H., R A M Raja Jamaluddin, MSc PH, |
author_sort |
A M Haliza, |
title |
Kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan |
title_short |
Kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan |
title_full |
Kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan |
title_fullStr |
Kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan |
title_full_unstemmed |
Kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di Seremban, Negeri Sembilan |
title_sort |
kajian kepuasan pelanggan di kalangan pesakit klinik swasta di seremban, negeri sembilan |
publisher |
Department Of Community Health, Faculty of Medicine, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2003 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/4426/1/vol9-02hidayah.pdf http://journalarticle.ukm.my/4426/ http://www.communityhealthjournal.org/detailarticle.asp?id=330&issue=Vol9(1):2003 |
_version_ |
1643736069830606848 |