Penandaarasan kualiti pengajaran: kajian kes terhadap penyedia khidmat latihan terpilih di Lembah Klang (Benchmarking for quality of teaching: a case study on selected training service providers in Klang Valley)

Kajian ini dijalankan untuk mengkaji dan mengukur prestasi serta pencapaian tatakaedah pengajaran Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) berbanding dengan rakan penandaarasan dalam kalangan penyedia latihan terpilih di Lembah Klang. Hasil kajian akan membolehkan pihak MPC mengenal pasti amalan terba...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Khairul Anuar Mohd Ali, Nadiah Maisarah Abdul Ghani
Format: Article
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5460/
http://www.ukm.my/jqma/index2.html
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
id my-ukm.journal.5460
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.54602012-08-28T08:23:45Z http://journalarticle.ukm.my/5460/ Penandaarasan kualiti pengajaran: kajian kes terhadap penyedia khidmat latihan terpilih di Lembah Klang (Benchmarking for quality of teaching: a case study on selected training service providers in Klang Valley) Khairul Anuar Mohd Ali , Nadiah Maisarah Abdul Ghani, Kajian ini dijalankan untuk mengkaji dan mengukur prestasi serta pencapaian tatakaedah pengajaran Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) berbanding dengan rakan penandaarasan dalam kalangan penyedia latihan terpilih di Lembah Klang. Hasil kajian akan membolehkan pihak MPC mengenal pasti amalan terbaik dalam menjamin kualiti pengajaran dan jurang perbezaan antara rakan penandaarasan. Pihak MPC juga akan dapat mengenal pasti kehendak pelanggan yang inginkan kualiti dalam pengajaran mereka. Responden dalam kajian ini terdiri daripada peserta kursus yang menghadiri program yang dijalankan oleh penyedia latihan berkaitan dengan peningkatan kualiti dan produktiviti. Seramai 113 orang atau 52.3% peserta kursus adalah dari MPC, 61 orang atau 28.3% dari Syarikat A dan 42 orang atau 19.4% peserta dari Syarikat B. Analisis perihalan digunakan dalam kajian ini bagi melihat peratusan kepuasan dan persetujuan responden berkaitan dengan tatakaedah pengajaran yang diamalkan. Selain itu, ujian ANAVA turut digunakan untuk menguji kewujudan perbezaan signifikan antara kaedah pengajaran yang berbeza. Hasil kajian mendapati bahawa kebanyakan responden berpuas hati dengan tahap prestasi bagi kaedah pengajaran yang digunakan oleh MPC bagi kebanyakan faktor seperti penyampaian jurulatih, kesungguhan jurulatih, suasana dan tempat latihan, alat bantuan mengajar dan bahan, kandungan dan kesesuaian tempoh masa. Namun, penambahbaikan berterusan oleh pihak MPC adalah amat perlu bagi memastikan tahap ini dapat dikekalkan pada masa akan datang. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2012 Article PeerReviewed Khairul Anuar Mohd Ali , and Nadiah Maisarah Abdul Ghani, (2012) Penandaarasan kualiti pengajaran: kajian kes terhadap penyedia khidmat latihan terpilih di Lembah Klang (Benchmarking for quality of teaching: a case study on selected training service providers in Klang Valley). Journal of Quality Measurement and Analysis, 8 (1). pp. 55-71. ISSN 1823-5670 http://www.ukm.my/jqma/index2.html
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
description Kajian ini dijalankan untuk mengkaji dan mengukur prestasi serta pencapaian tatakaedah pengajaran Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) berbanding dengan rakan penandaarasan dalam kalangan penyedia latihan terpilih di Lembah Klang. Hasil kajian akan membolehkan pihak MPC mengenal pasti amalan terbaik dalam menjamin kualiti pengajaran dan jurang perbezaan antara rakan penandaarasan. Pihak MPC juga akan dapat mengenal pasti kehendak pelanggan yang inginkan kualiti dalam pengajaran mereka. Responden dalam kajian ini terdiri daripada peserta kursus yang menghadiri program yang dijalankan oleh penyedia latihan berkaitan dengan peningkatan kualiti dan produktiviti. Seramai 113 orang atau 52.3% peserta kursus adalah dari MPC, 61 orang atau 28.3% dari Syarikat A dan 42 orang atau 19.4% peserta dari Syarikat B. Analisis perihalan digunakan dalam kajian ini bagi melihat peratusan kepuasan dan persetujuan responden berkaitan dengan tatakaedah pengajaran yang diamalkan. Selain itu, ujian ANAVA turut digunakan untuk menguji kewujudan perbezaan signifikan antara kaedah pengajaran yang berbeza. Hasil kajian mendapati bahawa kebanyakan responden berpuas hati dengan tahap prestasi bagi kaedah pengajaran yang digunakan oleh MPC bagi kebanyakan faktor seperti penyampaian jurulatih, kesungguhan jurulatih, suasana dan tempat latihan, alat bantuan mengajar dan bahan, kandungan dan kesesuaian tempoh masa. Namun, penambahbaikan berterusan oleh pihak MPC adalah amat perlu bagi memastikan tahap ini dapat dikekalkan pada masa akan datang.
format Article
author Khairul Anuar Mohd Ali ,
Nadiah Maisarah Abdul Ghani,
spellingShingle Khairul Anuar Mohd Ali ,
Nadiah Maisarah Abdul Ghani,
Penandaarasan kualiti pengajaran: kajian kes terhadap penyedia khidmat latihan terpilih di Lembah Klang (Benchmarking for quality of teaching: a case study on selected training service providers in Klang Valley)
author_facet Khairul Anuar Mohd Ali ,
Nadiah Maisarah Abdul Ghani,
author_sort Khairul Anuar Mohd Ali ,
title Penandaarasan kualiti pengajaran: kajian kes terhadap penyedia khidmat latihan terpilih di Lembah Klang (Benchmarking for quality of teaching: a case study on selected training service providers in Klang Valley)
title_short Penandaarasan kualiti pengajaran: kajian kes terhadap penyedia khidmat latihan terpilih di Lembah Klang (Benchmarking for quality of teaching: a case study on selected training service providers in Klang Valley)
title_full Penandaarasan kualiti pengajaran: kajian kes terhadap penyedia khidmat latihan terpilih di Lembah Klang (Benchmarking for quality of teaching: a case study on selected training service providers in Klang Valley)
title_fullStr Penandaarasan kualiti pengajaran: kajian kes terhadap penyedia khidmat latihan terpilih di Lembah Klang (Benchmarking for quality of teaching: a case study on selected training service providers in Klang Valley)
title_full_unstemmed Penandaarasan kualiti pengajaran: kajian kes terhadap penyedia khidmat latihan terpilih di Lembah Klang (Benchmarking for quality of teaching: a case study on selected training service providers in Klang Valley)
title_sort penandaarasan kualiti pengajaran: kajian kes terhadap penyedia khidmat latihan terpilih di lembah klang (benchmarking for quality of teaching: a case study on selected training service providers in klang valley)
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/5460/
http://www.ukm.my/jqma/index2.html
_version_ 1643736419962716160