Perspektif guru terhadap keterlibatan akademik dalam kalangan murid dengan ketidakupayaan penglihatan

Kajian tinjauan ini dijalankan untuk meninjau perspektif guru terhadap keterlibatan akademik dalam kalangan murid dengan ketidakupayaan penglihatan. Selain itu, kajian ini meninjau perbezaan perspektif antara guru di sekolah khas, guru resos dan guru tipikal sekolah di aliran perdana terhadap keterl...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Manisah Mohd. Ali, Noorfaziha Hassan
Format: Article
Language:English
Published: penerbit ukm 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/8387/1/Chap4.pdf
http://journalarticle.ukm.my/8387/
http://ejournal.ukm.my/jpend/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Kebangsaan Malaysia
Language: English
id my-ukm.journal.8387
record_format eprints
spelling my-ukm.journal.83872016-12-14T06:47:05Z http://journalarticle.ukm.my/8387/ Perspektif guru terhadap keterlibatan akademik dalam kalangan murid dengan ketidakupayaan penglihatan Manisah Mohd. Ali, Noorfaziha Hassan, Kajian tinjauan ini dijalankan untuk meninjau perspektif guru terhadap keterlibatan akademik dalam kalangan murid dengan ketidakupayaan penglihatan. Selain itu, kajian ini meninjau perbezaan perspektif antara guru di sekolah khas, guru resos dan guru tipikal sekolah di aliran perdana terhadap keterlibatan akademik murid. Sampel kajian merupakan 46 orang guru yang mengajar murid dengan ketidakupayaan penglihatan di sekolah menengah pendidikan khas dan sekolah menengah aliran perdana yang menawarkan program pendidikan khas integrasi (masalah penglihatan) di sekitar Lembah Klang. Instrumen kajian merupakan satu set borang soal selidik yang ditadbir ke atas sampel guru. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif yang melibatkan skor min dan sisihan piawai. Dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhannya, perspektif guru terhadap keterlibatan akademik murid dengan ketidakupayaan penglihatan adalah sederhana. Guru resos di aliran perdana menunjukkan perspektif yang lebih positif tentang keterlibatan akademik murid berbanding guru tipikal dan guru di sekolah pendidikan khas. Kajian ini mempunyai implikasi kepentingan peranan guru dalam meningkatkan keterlibatan akademik murid dengan ketidakupayaan penglihatan di bilik darjah. penerbit ukm 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/8387/1/Chap4.pdf Manisah Mohd. Ali, and Noorfaziha Hassan, (2014) Perspektif guru terhadap keterlibatan akademik dalam kalangan murid dengan ketidakupayaan penglihatan. Jurnal Pendidikan Malaysia, 39 (2). pp. 109-114. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
building Perpustakaan Tun Sri Lanang Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Kebangsaan Malaysia
content_source UKM Journal Article Repository
url_provider http://journalarticle.ukm.my/
language English
description Kajian tinjauan ini dijalankan untuk meninjau perspektif guru terhadap keterlibatan akademik dalam kalangan murid dengan ketidakupayaan penglihatan. Selain itu, kajian ini meninjau perbezaan perspektif antara guru di sekolah khas, guru resos dan guru tipikal sekolah di aliran perdana terhadap keterlibatan akademik murid. Sampel kajian merupakan 46 orang guru yang mengajar murid dengan ketidakupayaan penglihatan di sekolah menengah pendidikan khas dan sekolah menengah aliran perdana yang menawarkan program pendidikan khas integrasi (masalah penglihatan) di sekitar Lembah Klang. Instrumen kajian merupakan satu set borang soal selidik yang ditadbir ke atas sampel guru. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif yang melibatkan skor min dan sisihan piawai. Dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhannya, perspektif guru terhadap keterlibatan akademik murid dengan ketidakupayaan penglihatan adalah sederhana. Guru resos di aliran perdana menunjukkan perspektif yang lebih positif tentang keterlibatan akademik murid berbanding guru tipikal dan guru di sekolah pendidikan khas. Kajian ini mempunyai implikasi kepentingan peranan guru dalam meningkatkan keterlibatan akademik murid dengan ketidakupayaan penglihatan di bilik darjah.
format Article
author Manisah Mohd. Ali,
Noorfaziha Hassan,
spellingShingle Manisah Mohd. Ali,
Noorfaziha Hassan,
Perspektif guru terhadap keterlibatan akademik dalam kalangan murid dengan ketidakupayaan penglihatan
author_facet Manisah Mohd. Ali,
Noorfaziha Hassan,
author_sort Manisah Mohd. Ali,
title Perspektif guru terhadap keterlibatan akademik dalam kalangan murid dengan ketidakupayaan penglihatan
title_short Perspektif guru terhadap keterlibatan akademik dalam kalangan murid dengan ketidakupayaan penglihatan
title_full Perspektif guru terhadap keterlibatan akademik dalam kalangan murid dengan ketidakupayaan penglihatan
title_fullStr Perspektif guru terhadap keterlibatan akademik dalam kalangan murid dengan ketidakupayaan penglihatan
title_full_unstemmed Perspektif guru terhadap keterlibatan akademik dalam kalangan murid dengan ketidakupayaan penglihatan
title_sort perspektif guru terhadap keterlibatan akademik dalam kalangan murid dengan ketidakupayaan penglihatan
publisher penerbit ukm
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/8387/1/Chap4.pdf
http://journalarticle.ukm.my/8387/
http://ejournal.ukm.my/jpend/
_version_ 1643737459260915712