Kemampuan pelajar perempuan terhadap bacaan khusus imam hafs: Satu perbandingan dengan pelajar lelaki

Bacaan khusus Imam Hafs merupakan satu kaedah bacaan khusus al-Quran yang hanya berlaku pada kalimah-kalimah tertentu dalam al-Quran. Ia dianggap kaedah bacaan yang terkeluar dari kaedah usul Imam Hafs dan memerlukan kepada talaqqi dan musyafahah dari guru yang mutqin bagi menentukan kaedah sebuta...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nor Hafizi, Yusof, Nurul Huda, Zainal Abidin
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/1249/1/FH03-FKI-19-24189.jpg
http://eprints.unisza.edu.my/1249/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sultan Zainal Abidin
Language: English
id my-unisza-ir.1249
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.12492020-11-11T01:39:55Z http://eprints.unisza.edu.my/1249/ Kemampuan pelajar perempuan terhadap bacaan khusus imam hafs: Satu perbandingan dengan pelajar lelaki Nor Hafizi, Yusof Nurul Huda, Zainal Abidin BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc L Education (General) Bacaan khusus Imam Hafs merupakan satu kaedah bacaan khusus al-Quran yang hanya berlaku pada kalimah-kalimah tertentu dalam al-Quran. Ia dianggap kaedah bacaan yang terkeluar dari kaedah usul Imam Hafs dan memerlukan kepada talaqqi dan musyafahah dari guru yang mutqin bagi menentukan kaedah sebutannya yang betul. Tinjauan yang dibuat mendapati masyarakat awam kurang menguasai bacaan khusus Imam Hafsini kerana ia memerlukan kepada pembelajaran khusus, perlu bertalaqi dengan guru dan tidak memadai dengan mempelajarinya melalui kitab-kitab tajwid semata-mata.Kajian ini bertujuan meninjau sejauh mana penguasaan pelajar dalam menguasai bacaan khusus Imam Hafs dan apakah terdapat perbezaan gender antara pelajar lelaki dan perempuan dalam menguasai kaedah bacaan ini. Kajian gabungan antara kualitatif dan kuantitatif ini akan menggunakan kaedah diskriptif dan ujian bacaan Analisa data akan menggunakan program SPSS bagi mendapatkan peratusan penguasaan pelajar dan perbandingan antara mereka. Hasil kajian mendapati terdapat perbezaan yang ketara dari segi gender dalam menentukan tahap penguasaan bacaan pelajar pada bacaan khusus Imam Hafs disamping faktor-faktor lain seperti usaha pelajar dalam mempelajarinya serta faktor bertalaqqi sama ada dengan guru, rakan atau bacaan contoh melalui audio atau Youtube. 2018 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed image en http://eprints.unisza.edu.my/1249/1/FH03-FKI-19-24189.jpg Nor Hafizi, Yusof and Nurul Huda, Zainal Abidin (2018) Kemampuan pelajar perempuan terhadap bacaan khusus imam hafs: Satu perbandingan dengan pelajar lelaki. In: Prosiding Seminar Antarabangsa al-Quran dalam Masyarakat Kontemporari 2018, 15-16 Sep 2018, Terengganu, Malaysia.
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
L Education (General)
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
L Education (General)
Nor Hafizi, Yusof
Nurul Huda, Zainal Abidin
Kemampuan pelajar perempuan terhadap bacaan khusus imam hafs: Satu perbandingan dengan pelajar lelaki
description Bacaan khusus Imam Hafs merupakan satu kaedah bacaan khusus al-Quran yang hanya berlaku pada kalimah-kalimah tertentu dalam al-Quran. Ia dianggap kaedah bacaan yang terkeluar dari kaedah usul Imam Hafs dan memerlukan kepada talaqqi dan musyafahah dari guru yang mutqin bagi menentukan kaedah sebutannya yang betul. Tinjauan yang dibuat mendapati masyarakat awam kurang menguasai bacaan khusus Imam Hafsini kerana ia memerlukan kepada pembelajaran khusus, perlu bertalaqi dengan guru dan tidak memadai dengan mempelajarinya melalui kitab-kitab tajwid semata-mata.Kajian ini bertujuan meninjau sejauh mana penguasaan pelajar dalam menguasai bacaan khusus Imam Hafs dan apakah terdapat perbezaan gender antara pelajar lelaki dan perempuan dalam menguasai kaedah bacaan ini. Kajian gabungan antara kualitatif dan kuantitatif ini akan menggunakan kaedah diskriptif dan ujian bacaan Analisa data akan menggunakan program SPSS bagi mendapatkan peratusan penguasaan pelajar dan perbandingan antara mereka. Hasil kajian mendapati terdapat perbezaan yang ketara dari segi gender dalam menentukan tahap penguasaan bacaan pelajar pada bacaan khusus Imam Hafs disamping faktor-faktor lain seperti usaha pelajar dalam mempelajarinya serta faktor bertalaqqi sama ada dengan guru, rakan atau bacaan contoh melalui audio atau Youtube.
format Conference or Workshop Item
author Nor Hafizi, Yusof
Nurul Huda, Zainal Abidin
author_facet Nor Hafizi, Yusof
Nurul Huda, Zainal Abidin
author_sort Nor Hafizi, Yusof
title Kemampuan pelajar perempuan terhadap bacaan khusus imam hafs: Satu perbandingan dengan pelajar lelaki
title_short Kemampuan pelajar perempuan terhadap bacaan khusus imam hafs: Satu perbandingan dengan pelajar lelaki
title_full Kemampuan pelajar perempuan terhadap bacaan khusus imam hafs: Satu perbandingan dengan pelajar lelaki
title_fullStr Kemampuan pelajar perempuan terhadap bacaan khusus imam hafs: Satu perbandingan dengan pelajar lelaki
title_full_unstemmed Kemampuan pelajar perempuan terhadap bacaan khusus imam hafs: Satu perbandingan dengan pelajar lelaki
title_sort kemampuan pelajar perempuan terhadap bacaan khusus imam hafs: satu perbandingan dengan pelajar lelaki
publishDate 2018
url http://eprints.unisza.edu.my/1249/1/FH03-FKI-19-24189.jpg
http://eprints.unisza.edu.my/1249/
_version_ 1683234994493849600