Pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: Satu kajian kes
Isu yang sering kali ditemui dalam Program Pendidikan Inklusif (PPI) ialah guru-guru mata pelajaran arus perdana menghadapi masalah dalam pelaksanaan pengajaran untuk Murid Berkeperluan Khas (MBK). Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti serta mengupas faktor-faktor yang mempengaruhi permasalaha...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/1346/1/FH03-FKI-19-22999.pdf http://eprints.unisza.edu.my/1346/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
id |
my-unisza-ir.1346 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.13462020-11-12T06:19:52Z http://eprints.unisza.edu.my/1346/ Pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: Satu kajian kes Mustafa, Che Omar Siti Fatimah, Salleh L Education (General) LB Theory and practice of education Isu yang sering kali ditemui dalam Program Pendidikan Inklusif (PPI) ialah guru-guru mata pelajaran arus perdana menghadapi masalah dalam pelaksanaan pengajaran untuk Murid Berkeperluan Khas (MBK). Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti serta mengupas faktor-faktor yang mempengaruhi permasalahan dalam pengajaran guru-guru mata pelajaran arus perdana di PPI. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dan kuantitatif bagi mengumpulkan data-data. Seramai empat orang responden guru mata pelajaran teras terlibat dalam temubual dan dua belas orang responden terlibat dalam soal selidik yang terdiri daripada Guru Besar, Guru Penolong Kanan Akademik, Penyelaras Program Integrasi Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran dan sembilan orang guru mata pelajaran di sebuah sekolah menengah di negeri Kelantan. Berdasarkan dapatan kajian yang diperolehi oleh penyelidik perlunya teknik pengajaran secara kolaboratif dilaksanakan di kelas inklusif di PPI supaya PdP menjadi lebih efektif. Bagi melaksanakan PdP secara kolaboratif ini, guru-guru mata pelajaran arus perdana di PPI sangat memerlukan bantuan dari segi khidmat kepakaran daripada seorang guru resos. Dengan menempatkan guru resos di PPI diharapkan PdP yang berkesan secara kolaboratif dapat dilaksanakan bagi mengatasi segala kelemahan serta permasalahan yang berlaku dikelas inklusif. 2018 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/1346/1/FH03-FKI-19-22999.pdf Mustafa, Che Omar and Siti Fatimah, Salleh (2018) Pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: Satu kajian kes. In: Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam 2018, 01 Nov 2018, UNISZA. |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
L Education (General) LB Theory and practice of education Mustafa, Che Omar Siti Fatimah, Salleh Pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: Satu kajian kes |
description |
Isu yang sering kali ditemui dalam Program Pendidikan Inklusif (PPI) ialah guru-guru mata pelajaran arus perdana menghadapi masalah dalam pelaksanaan pengajaran untuk Murid Berkeperluan Khas (MBK). Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti serta mengupas faktor-faktor yang mempengaruhi permasalahan dalam pengajaran guru-guru mata pelajaran arus perdana di PPI. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dan kuantitatif bagi mengumpulkan data-data. Seramai empat orang responden guru mata pelajaran teras terlibat dalam temubual dan dua belas orang responden terlibat dalam soal selidik yang terdiri daripada Guru Besar, Guru Penolong Kanan Akademik, Penyelaras Program Integrasi Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran dan sembilan orang guru mata pelajaran di sebuah sekolah menengah di negeri Kelantan. Berdasarkan dapatan kajian yang diperolehi oleh penyelidik perlunya teknik pengajaran secara kolaboratif dilaksanakan di kelas inklusif di PPI supaya PdP menjadi lebih efektif. Bagi melaksanakan PdP secara kolaboratif ini, guru-guru mata pelajaran arus perdana di PPI sangat memerlukan bantuan dari segi khidmat kepakaran daripada seorang guru resos. Dengan menempatkan guru resos di PPI diharapkan PdP yang berkesan secara kolaboratif dapat dilaksanakan bagi mengatasi segala kelemahan serta permasalahan yang berlaku dikelas inklusif. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Mustafa, Che Omar Siti Fatimah, Salleh |
author_facet |
Mustafa, Che Omar Siti Fatimah, Salleh |
author_sort |
Mustafa, Che Omar |
title |
Pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: Satu kajian kes |
title_short |
Pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: Satu kajian kes |
title_full |
Pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: Satu kajian kes |
title_fullStr |
Pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: Satu kajian kes |
title_full_unstemmed |
Pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: Satu kajian kes |
title_sort |
pengajaran secara kolaboratif terhadap murid berkeperluan khas di program pendidikan inklusif: satu kajian kes |
publishDate |
2018 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/1346/1/FH03-FKI-19-22999.pdf http://eprints.unisza.edu.my/1346/ |
_version_ |
1683235008550010880 |