Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar
Terdapat beberapa kajian dan bukti menunjukkan bahawa perkhidmatan kaunseling di universiti memainkan peranan yang penting dalam pembinaan kendiri yang seimbang kepada pelajar. Justeru kajian ini dijalankan bagi menilai sejauh mana kepuasan perkhidmatan kaunseling yang dijalankan di Universiti Sul...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English English |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/2495/1/FH03-FKI-19-32696.pdf http://eprints.unisza.edu.my/2495/2/FH03-FKI-19-32697.pdf http://eprints.unisza.edu.my/2495/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English English |
Summary: | Terdapat beberapa kajian dan bukti menunjukkan bahawa perkhidmatan kaunseling di universiti
memainkan peranan yang penting dalam pembinaan kendiri yang seimbang kepada pelajar. Justeru kajian ini
dijalankan bagi menilai sejauh mana kepuasan perkhidmatan kaunseling yang dijalankan di Universiti Sultan
Zainal Abidin (UniSZA) mengikut pandangan pelajar UniSZA itu sendiri. Kajian ini menggunakan reka
bentuk kajian kualitatif dan reka bentuk kajian kuantitatif dengan menggunakan protokol temu bual.
Sejumlah 30 orang pelajar ijazah sarjana muda terlibat sebagai informan kajian ini yang mana terdiri
daripada 15 orang mahasiswa dan 15 orang mahasiswi. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan Pakej
Statistik Untuk Sains Sosial (Statistical Package For Social Science) yang juga dikenali dengan SPSS.
Dapatan data ini menunjukkan bahawa perkhidmatan kaunseling yang dijalankan di UniSZA mencapai tahap
yang sangat memberangsangkan dan juga memainkan peranan yang penting dalam membantu pelajar
mengatasi masalah dan untuk kesejahteraan mental jangka masa panjang. |
---|