Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar

Terdapat beberapa kajian dan bukti menunjukkan bahawa perkhidmatan kaunseling di universiti memainkan peranan yang penting dalam pembinaan kendiri yang seimbang kepada pelajar. Justeru kajian ini dijalankan bagi menilai sejauh mana kepuasan perkhidmatan kaunseling yang dijalankan di Universiti Sul...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Muhammad Hasbullah Hakim, Mohd Noor, Amirul Fikri, Hamzah, Muhammadyazid, Mat Johari, Mohd Sani, Ismail
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/2495/1/FH03-FKI-19-32696.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/2495/2/FH03-FKI-19-32697.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/2495/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sultan Zainal Abidin
Language: English
English
id my-unisza-ir.2495
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.24952021-01-26T03:04:17Z http://eprints.unisza.edu.my/2495/ Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar Muhammad Hasbullah Hakim, Mohd Noor Amirul Fikri, Hamzah Muhammadyazid, Mat Johari Mohd Sani, Ismail BF Psychology Terdapat beberapa kajian dan bukti menunjukkan bahawa perkhidmatan kaunseling di universiti memainkan peranan yang penting dalam pembinaan kendiri yang seimbang kepada pelajar. Justeru kajian ini dijalankan bagi menilai sejauh mana kepuasan perkhidmatan kaunseling yang dijalankan di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) mengikut pandangan pelajar UniSZA itu sendiri. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian kualitatif dan reka bentuk kajian kuantitatif dengan menggunakan protokol temu bual. Sejumlah 30 orang pelajar ijazah sarjana muda terlibat sebagai informan kajian ini yang mana terdiri daripada 15 orang mahasiswa dan 15 orang mahasiswi. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial (Statistical Package For Social Science) yang juga dikenali dengan SPSS. Dapatan data ini menunjukkan bahawa perkhidmatan kaunseling yang dijalankan di UniSZA mencapai tahap yang sangat memberangsangkan dan juga memainkan peranan yang penting dalam membantu pelajar mengatasi masalah dan untuk kesejahteraan mental jangka masa panjang. 2019 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/2495/1/FH03-FKI-19-32696.pdf text en http://eprints.unisza.edu.my/2495/2/FH03-FKI-19-32697.pdf Muhammad Hasbullah Hakim, Mohd Noor and Amirul Fikri, Hamzah and Muhammadyazid, Mat Johari and Mohd Sani, Ismail (2019) Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar. In: Seminar Kaunseling Islam 2019 (Peringkat Antarabangsa), 22-23 November 2019, DABS UniSZA.
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
English
topic BF Psychology
spellingShingle BF Psychology
Muhammad Hasbullah Hakim, Mohd Noor
Amirul Fikri, Hamzah
Muhammadyazid, Mat Johari
Mohd Sani, Ismail
Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar
description Terdapat beberapa kajian dan bukti menunjukkan bahawa perkhidmatan kaunseling di universiti memainkan peranan yang penting dalam pembinaan kendiri yang seimbang kepada pelajar. Justeru kajian ini dijalankan bagi menilai sejauh mana kepuasan perkhidmatan kaunseling yang dijalankan di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) mengikut pandangan pelajar UniSZA itu sendiri. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian kualitatif dan reka bentuk kajian kuantitatif dengan menggunakan protokol temu bual. Sejumlah 30 orang pelajar ijazah sarjana muda terlibat sebagai informan kajian ini yang mana terdiri daripada 15 orang mahasiswa dan 15 orang mahasiswi. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial (Statistical Package For Social Science) yang juga dikenali dengan SPSS. Dapatan data ini menunjukkan bahawa perkhidmatan kaunseling yang dijalankan di UniSZA mencapai tahap yang sangat memberangsangkan dan juga memainkan peranan yang penting dalam membantu pelajar mengatasi masalah dan untuk kesejahteraan mental jangka masa panjang.
format Conference or Workshop Item
author Muhammad Hasbullah Hakim, Mohd Noor
Amirul Fikri, Hamzah
Muhammadyazid, Mat Johari
Mohd Sani, Ismail
author_facet Muhammad Hasbullah Hakim, Mohd Noor
Amirul Fikri, Hamzah
Muhammadyazid, Mat Johari
Mohd Sani, Ismail
author_sort Muhammad Hasbullah Hakim, Mohd Noor
title Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar
title_short Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar
title_full Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar
title_fullStr Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar
title_full_unstemmed Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar
title_sort tahap kepuasan perkhidmatan kaunseling di unisza mengikut pandangan pelajar
publishDate 2019
url http://eprints.unisza.edu.my/2495/1/FH03-FKI-19-32696.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/2495/2/FH03-FKI-19-32697.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/2495/
_version_ 1690375583278563328