Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar
Terdapat beberapa kajian dan bukti menunjukkan bahawa perkhidmatan kaunseling di universiti memainkan peranan yang penting dalam pembinaan kendiri yang seimbang kepada pelajar. Justeru kajian ini dijalankan bagi menilai sejauh mana kepuasan perkhidmatan kaunseling yang dijalankan di Universiti Sul...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English English |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/2495/1/FH03-FKI-19-32696.pdf http://eprints.unisza.edu.my/2495/2/FH03-FKI-19-32697.pdf http://eprints.unisza.edu.my/2495/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English English |
id |
my-unisza-ir.2495 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my-unisza-ir.24952021-01-26T03:04:17Z http://eprints.unisza.edu.my/2495/ Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar Muhammad Hasbullah Hakim, Mohd Noor Amirul Fikri, Hamzah Muhammadyazid, Mat Johari Mohd Sani, Ismail BF Psychology Terdapat beberapa kajian dan bukti menunjukkan bahawa perkhidmatan kaunseling di universiti memainkan peranan yang penting dalam pembinaan kendiri yang seimbang kepada pelajar. Justeru kajian ini dijalankan bagi menilai sejauh mana kepuasan perkhidmatan kaunseling yang dijalankan di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) mengikut pandangan pelajar UniSZA itu sendiri. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian kualitatif dan reka bentuk kajian kuantitatif dengan menggunakan protokol temu bual. Sejumlah 30 orang pelajar ijazah sarjana muda terlibat sebagai informan kajian ini yang mana terdiri daripada 15 orang mahasiswa dan 15 orang mahasiswi. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial (Statistical Package For Social Science) yang juga dikenali dengan SPSS. Dapatan data ini menunjukkan bahawa perkhidmatan kaunseling yang dijalankan di UniSZA mencapai tahap yang sangat memberangsangkan dan juga memainkan peranan yang penting dalam membantu pelajar mengatasi masalah dan untuk kesejahteraan mental jangka masa panjang. 2019 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/2495/1/FH03-FKI-19-32696.pdf text en http://eprints.unisza.edu.my/2495/2/FH03-FKI-19-32697.pdf Muhammad Hasbullah Hakim, Mohd Noor and Amirul Fikri, Hamzah and Muhammadyazid, Mat Johari and Mohd Sani, Ismail (2019) Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar. In: Seminar Kaunseling Islam 2019 (Peringkat Antarabangsa), 22-23 November 2019, DABS UniSZA. |
institution |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
building |
UNISZA Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sultan Zainal Abidin |
content_source |
UNISZA Institutional Repository |
url_provider |
https://eprints.unisza.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
BF Psychology |
spellingShingle |
BF Psychology Muhammad Hasbullah Hakim, Mohd Noor Amirul Fikri, Hamzah Muhammadyazid, Mat Johari Mohd Sani, Ismail Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar |
description |
Terdapat beberapa kajian dan bukti menunjukkan bahawa perkhidmatan kaunseling di universiti
memainkan peranan yang penting dalam pembinaan kendiri yang seimbang kepada pelajar. Justeru kajian ini
dijalankan bagi menilai sejauh mana kepuasan perkhidmatan kaunseling yang dijalankan di Universiti Sultan
Zainal Abidin (UniSZA) mengikut pandangan pelajar UniSZA itu sendiri. Kajian ini menggunakan reka
bentuk kajian kualitatif dan reka bentuk kajian kuantitatif dengan menggunakan protokol temu bual.
Sejumlah 30 orang pelajar ijazah sarjana muda terlibat sebagai informan kajian ini yang mana terdiri
daripada 15 orang mahasiswa dan 15 orang mahasiswi. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan Pakej
Statistik Untuk Sains Sosial (Statistical Package For Social Science) yang juga dikenali dengan SPSS.
Dapatan data ini menunjukkan bahawa perkhidmatan kaunseling yang dijalankan di UniSZA mencapai tahap
yang sangat memberangsangkan dan juga memainkan peranan yang penting dalam membantu pelajar
mengatasi masalah dan untuk kesejahteraan mental jangka masa panjang. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Muhammad Hasbullah Hakim, Mohd Noor Amirul Fikri, Hamzah Muhammadyazid, Mat Johari Mohd Sani, Ismail |
author_facet |
Muhammad Hasbullah Hakim, Mohd Noor Amirul Fikri, Hamzah Muhammadyazid, Mat Johari Mohd Sani, Ismail |
author_sort |
Muhammad Hasbullah Hakim, Mohd Noor |
title |
Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar |
title_short |
Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar |
title_full |
Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar |
title_fullStr |
Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar |
title_full_unstemmed |
Tahap Kepuasan Perkhidmatan Kaunseling di Unisza Mengikut Pandangan Pelajar |
title_sort |
tahap kepuasan perkhidmatan kaunseling di unisza mengikut pandangan pelajar |
publishDate |
2019 |
url |
http://eprints.unisza.edu.my/2495/1/FH03-FKI-19-32696.pdf http://eprints.unisza.edu.my/2495/2/FH03-FKI-19-32697.pdf http://eprints.unisza.edu.my/2495/ |
_version_ |
1690375583278563328 |