Hubungan Tahap Motivasi Dengan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama Terengganu
Beberapa kajian menunjukkan penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dipengaruhi oleh Motivasi Pembelajaran Bahasa (Oxford dan Nyikos, 1989; Prokop, 1989; Okada et al. 1999). Kertas ini memerihalkan dapatan kajian mengenai penggunaan SPB oleh pelajar bahasa Arab berdasarkan tahap motivasi...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Malay Malay |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/2883/1/FH02-FBK-14-00416.pdf http://eprints.unisza.edu.my/2883/2/FH02-FBK-14-01084.jpg http://eprints.unisza.edu.my/2883/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | Malay Malay |
Summary: | Beberapa kajian menunjukkan penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dipengaruhi oleh
Motivasi Pembelajaran Bahasa (Oxford dan Nyikos, 1989; Prokop, 1989; Okada et al. 1999). Kertas ini
memerihalkan dapatan kajian mengenai penggunaan SPB oleh pelajar bahasa Arab berdasarkan tahap
motivasi pembelajaran bahasa. Subjek kajian yang dipilih secara rawak terdiri daripada 457 orang pelajar
di 13 buah sekolah menengah agama di Terengganu. Data dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik
yang diubah suai daripada SILL (Oxford, 1990) dan bahagian soal selidik motivasi daripada Affective
Survey (Ehrman & Oxford, 1991). Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap motivasi pelajar adalah
sederhana dan pelajar bermotivasi tinggi lebih kerap menggunakan SPB berbanding pelajar bermotivasi
rendah. |
---|