Hubungan Tahap Motivasi Dengan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama Terengganu

Beberapa kajian menunjukkan penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dipengaruhi oleh Motivasi Pembelajaran Bahasa (Oxford dan Nyikos, 1989; Prokop, 1989; Okada et al. 1999). Kertas ini memerihalkan dapatan kajian mengenai penggunaan SPB oleh pelajar bahasa Arab berdasarkan tahap motivasi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mat Teh, Kamarul Shukri, Embi, Mohamed Amin, Nik Yusoff, Nik Mohd Rahimi, Mahamod, Zamri
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/2883/1/FH02-FBK-14-00416.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/2883/2/FH02-FBK-14-01084.jpg
http://eprints.unisza.edu.my/2883/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sultan Zainal Abidin
Language: Malay
Malay
id my-unisza-ir.2883
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.28832022-09-13T05:05:26Z http://eprints.unisza.edu.my/2883/ Hubungan Tahap Motivasi Dengan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama Terengganu Mat Teh, Kamarul Shukri Embi, Mohamed Amin Nik Yusoff, Nik Mohd Rahimi Mahamod, Zamri LB Theory and practice of education Beberapa kajian menunjukkan penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dipengaruhi oleh Motivasi Pembelajaran Bahasa (Oxford dan Nyikos, 1989; Prokop, 1989; Okada et al. 1999). Kertas ini memerihalkan dapatan kajian mengenai penggunaan SPB oleh pelajar bahasa Arab berdasarkan tahap motivasi pembelajaran bahasa. Subjek kajian yang dipilih secara rawak terdiri daripada 457 orang pelajar di 13 buah sekolah menengah agama di Terengganu. Data dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik yang diubah suai daripada SILL (Oxford, 1990) dan bahagian soal selidik motivasi daripada Affective Survey (Ehrman & Oxford, 1991). Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap motivasi pelajar adalah sederhana dan pelajar bermotivasi tinggi lebih kerap menggunakan SPB berbanding pelajar bermotivasi rendah. 2010 Article NonPeerReviewed text ms http://eprints.unisza.edu.my/2883/1/FH02-FBK-14-00416.pdf image ms http://eprints.unisza.edu.my/2883/2/FH02-FBK-14-01084.jpg Mat Teh, Kamarul Shukri and Embi, Mohamed Amin and Nik Yusoff, Nik Mohd Rahimi and Mahamod, Zamri (2010) Hubungan Tahap Motivasi Dengan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama Terengganu. Jurnal Teknologi Sains Sosial, 52. pp. 57-67. ISSN 0127-9696
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language Malay
Malay
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Mat Teh, Kamarul Shukri
Embi, Mohamed Amin
Nik Yusoff, Nik Mohd Rahimi
Mahamod, Zamri
Hubungan Tahap Motivasi Dengan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama Terengganu
description Beberapa kajian menunjukkan penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa (SPB) dipengaruhi oleh Motivasi Pembelajaran Bahasa (Oxford dan Nyikos, 1989; Prokop, 1989; Okada et al. 1999). Kertas ini memerihalkan dapatan kajian mengenai penggunaan SPB oleh pelajar bahasa Arab berdasarkan tahap motivasi pembelajaran bahasa. Subjek kajian yang dipilih secara rawak terdiri daripada 457 orang pelajar di 13 buah sekolah menengah agama di Terengganu. Data dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik yang diubah suai daripada SILL (Oxford, 1990) dan bahagian soal selidik motivasi daripada Affective Survey (Ehrman & Oxford, 1991). Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap motivasi pelajar adalah sederhana dan pelajar bermotivasi tinggi lebih kerap menggunakan SPB berbanding pelajar bermotivasi rendah.
format Article
author Mat Teh, Kamarul Shukri
Embi, Mohamed Amin
Nik Yusoff, Nik Mohd Rahimi
Mahamod, Zamri
author_facet Mat Teh, Kamarul Shukri
Embi, Mohamed Amin
Nik Yusoff, Nik Mohd Rahimi
Mahamod, Zamri
author_sort Mat Teh, Kamarul Shukri
title Hubungan Tahap Motivasi Dengan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama Terengganu
title_short Hubungan Tahap Motivasi Dengan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama Terengganu
title_full Hubungan Tahap Motivasi Dengan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama Terengganu
title_fullStr Hubungan Tahap Motivasi Dengan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama Terengganu
title_full_unstemmed Hubungan Tahap Motivasi Dengan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama Terengganu
title_sort hubungan tahap motivasi dengan strategi pembelajaran bahasa arab dalam kalangan pelajar sekolah menengah agama terengganu
publishDate 2010
url http://eprints.unisza.edu.my/2883/1/FH02-FBK-14-00416.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/2883/2/FH02-FBK-14-01084.jpg
http://eprints.unisza.edu.my/2883/
_version_ 1744358472263139328