Kebaikan pekerjaan keusahawanan sebagai pengantara antara faktor-faktor peramal dan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan

Kerajaan Negeri Terengganu menetapkan wawasan untuk menjadikan “Terengganu Negeri Maju Menjelang Tahun 2020.” Harapan ini dilunaskan melalui perlaksanaan program-program dan projek awam seiring Rancangan Malaysia Kesembilan (2006-2010) dan Kesepuluh (2011-2015). Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang, Nor Hayati, Sa’at, Sabri, Ahmad, Ibrahim, Mamat
Format: Article
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/5118/1/FH02-FSSG-16-06181.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/5118/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sultan Zainal Abidin
Language: English
id my-unisza-ir.5118
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.51182022-02-06T08:09:12Z http://eprints.unisza.edu.my/5118/ Kebaikan pekerjaan keusahawanan sebagai pengantara antara faktor-faktor peramal dan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang Nor Hayati, Sa’at Sabri, Ahmad Ibrahim, Mamat H Social Sciences (General) HB Economic Theory Kerajaan Negeri Terengganu menetapkan wawasan untuk menjadikan “Terengganu Negeri Maju Menjelang Tahun 2020.” Harapan ini dilunaskan melalui perlaksanaan program-program dan projek awam seiring Rancangan Malaysia Kesembilan (2006-2010) dan Kesepuluh (2011-2015). Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT) merupakan sebuah agensi Kerajaan negeri mempunyai peranan dan tanggungjawab membantu serta menyediakan landasan kepada pelajar mengaplikasikan ilmu keusahawanan melalui penglibatan secara langsung di peringkat sekolah menengah. Pelajar sekolah menengah yang mengikuti Program Tunas Niaga sedar betapa pentingnya mereka menceburi bidang keusahawanan. Lima faktor peramal seperti kewangan, model peranan, halangan, pengenalan sosial dan kemahiran keusahawanan mempengaruhi kecenderungan mereka menceburi bidang keusahawanan. Kebaikan pekerjaan keusahawanan sebagai pengantara hubungan antara empat faktor peramal seperti kewangan, model peranan, halangan dan kemahiran keusahawanan dengan kecenderungan menceburi bidang keusahawanan. Kepentingan faktor peramal seperti kewangan, model peranan, halangan dan kemahiran keusahawanan boleh digunakan pihak berwajib untuk menggalakkan dan memupuk kecenderungan menceburi kerjaya keusahawanan dalam kalangan pelajar sekolah menengah yang mengikuti Program Tunas Niaga. 2015-12 Article PeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/5118/1/FH02-FSSG-16-06181.pdf Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang and Nor Hayati, Sa’at and Sabri, Ahmad and Ibrahim, Mamat (2015) Kebaikan pekerjaan keusahawanan sebagai pengantara antara faktor-faktor peramal dan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan. Sains Humanika, 1 (1). pp. 1-8. ISSN 2289-6996
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
HB Economic Theory
spellingShingle H Social Sciences (General)
HB Economic Theory
Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang
Nor Hayati, Sa’at
Sabri, Ahmad
Ibrahim, Mamat
Kebaikan pekerjaan keusahawanan sebagai pengantara antara faktor-faktor peramal dan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan
description Kerajaan Negeri Terengganu menetapkan wawasan untuk menjadikan “Terengganu Negeri Maju Menjelang Tahun 2020.” Harapan ini dilunaskan melalui perlaksanaan program-program dan projek awam seiring Rancangan Malaysia Kesembilan (2006-2010) dan Kesepuluh (2011-2015). Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT) merupakan sebuah agensi Kerajaan negeri mempunyai peranan dan tanggungjawab membantu serta menyediakan landasan kepada pelajar mengaplikasikan ilmu keusahawanan melalui penglibatan secara langsung di peringkat sekolah menengah. Pelajar sekolah menengah yang mengikuti Program Tunas Niaga sedar betapa pentingnya mereka menceburi bidang keusahawanan. Lima faktor peramal seperti kewangan, model peranan, halangan, pengenalan sosial dan kemahiran keusahawanan mempengaruhi kecenderungan mereka menceburi bidang keusahawanan. Kebaikan pekerjaan keusahawanan sebagai pengantara hubungan antara empat faktor peramal seperti kewangan, model peranan, halangan dan kemahiran keusahawanan dengan kecenderungan menceburi bidang keusahawanan. Kepentingan faktor peramal seperti kewangan, model peranan, halangan dan kemahiran keusahawanan boleh digunakan pihak berwajib untuk menggalakkan dan memupuk kecenderungan menceburi kerjaya keusahawanan dalam kalangan pelajar sekolah menengah yang mengikuti Program Tunas Niaga.
format Article
author Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang
Nor Hayati, Sa’at
Sabri, Ahmad
Ibrahim, Mamat
author_facet Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang
Nor Hayati, Sa’at
Sabri, Ahmad
Ibrahim, Mamat
author_sort Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang
title Kebaikan pekerjaan keusahawanan sebagai pengantara antara faktor-faktor peramal dan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan
title_short Kebaikan pekerjaan keusahawanan sebagai pengantara antara faktor-faktor peramal dan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan
title_full Kebaikan pekerjaan keusahawanan sebagai pengantara antara faktor-faktor peramal dan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan
title_fullStr Kebaikan pekerjaan keusahawanan sebagai pengantara antara faktor-faktor peramal dan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan
title_full_unstemmed Kebaikan pekerjaan keusahawanan sebagai pengantara antara faktor-faktor peramal dan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan
title_sort kebaikan pekerjaan keusahawanan sebagai pengantara antara faktor-faktor peramal dan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan
publishDate 2015
url http://eprints.unisza.edu.my/5118/1/FH02-FSSG-16-06181.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/5118/
_version_ 1724079427040575488