Penggunaan analisis faktor bagi kajian hubungan antara faktor-faktor peramal dengan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor-faktor peramal yang mempengaruhi kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan. Data kajian ini diperolehi daripada borang soal selidik diedarkan secara rawak kepada 379 orang pelajar sekolah menengah yang mengikuti Program Tunas Niaga di N...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/5119/1/FH02-FSSG-16-06071.pdf http://eprints.unisza.edu.my/5119/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English |
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor-faktor peramal yang
mempengaruhi kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan. Data
kajian ini diperolehi daripada borang soal selidik diedarkan secara rawak
kepada 379 orang pelajar sekolah menengah yang mengikuti Program Tunas
Niaga di Negeri Terengganu. Penggunan analisis faktor menerbitkan lapan
faktor peramal yang mempengaruhi kecenderungan pelajar menceburi kerjaya
keusahawanan. Keputusan analisis faktor berjaya membangkitkan satu faktor
peramal baru hasil gabungan item daripada pembolehubah asal. Faktor
peramal baru ini dinamakan halangan. Meskipun analisis faktor dapat
membentuk pembolehubah baru, namun wujud satu pembolehubah asal iaitu
kebebasan digugurkan dari kajian ini. Item asal dalam pembolehubah ini
berkorelasi dengan baik dalam konstruk lain. Kesemua lapan faktor peramal
diklasifikasikan semulaberdasarkan senarai pendek yang diperolehi. Lapan
faktor peramal ini disusun mengikut nilai eigenvalue tertinggi sebagai
pembolehubah tidak bersandar bagi menerangkan pembolehubah lain. Model
peranan dan halangan merupakan faktor peramal yang dominan
mempengaruhi pelajar menceburi kerjaya keusahawanan. |
---|