Penggunaan analisis faktor bagi kajian hubungan antara faktor-faktor peramal dengan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor-faktor peramal yang mempengaruhi kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan. Data kajian ini diperolehi daripada borang soal selidik diedarkan secara rawak kepada 379 orang pelajar sekolah menengah yang mengikuti Program Tunas Niaga di N...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang, Nor Hayati, Sa’at, Sabri, Ahmad, Ibrahim, Mamat
Format: Article
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/5119/1/FH02-FSSG-16-06071.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/5119/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sultan Zainal Abidin
Language: English
id my-unisza-ir.5119
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.51192022-02-06T08:16:12Z http://eprints.unisza.edu.my/5119/ Penggunaan analisis faktor bagi kajian hubungan antara faktor-faktor peramal dengan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang Nor Hayati, Sa’at Sabri, Ahmad Ibrahim, Mamat H Social Sciences (General) HB Economic Theory Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor-faktor peramal yang mempengaruhi kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan. Data kajian ini diperolehi daripada borang soal selidik diedarkan secara rawak kepada 379 orang pelajar sekolah menengah yang mengikuti Program Tunas Niaga di Negeri Terengganu. Penggunan analisis faktor menerbitkan lapan faktor peramal yang mempengaruhi kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan. Keputusan analisis faktor berjaya membangkitkan satu faktor peramal baru hasil gabungan item daripada pembolehubah asal. Faktor peramal baru ini dinamakan halangan. Meskipun analisis faktor dapat membentuk pembolehubah baru, namun wujud satu pembolehubah asal iaitu kebebasan digugurkan dari kajian ini. Item asal dalam pembolehubah ini berkorelasi dengan baik dalam konstruk lain. Kesemua lapan faktor peramal diklasifikasikan semulaberdasarkan senarai pendek yang diperolehi. Lapan faktor peramal ini disusun mengikut nilai eigenvalue tertinggi sebagai pembolehubah tidak bersandar bagi menerangkan pembolehubah lain. Model peranan dan halangan merupakan faktor peramal yang dominan mempengaruhi pelajar menceburi kerjaya keusahawanan. 2015-12 Article PeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/5119/1/FH02-FSSG-16-06071.pdf Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang and Nor Hayati, Sa’at and Sabri, Ahmad and Ibrahim, Mamat (2015) Penggunaan analisis faktor bagi kajian hubungan antara faktor-faktor peramal dengan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan. International Journal of Business and Technopreneurship, 5 (2). pp. 293-306. ISSN 2231-7090
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic H Social Sciences (General)
HB Economic Theory
spellingShingle H Social Sciences (General)
HB Economic Theory
Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang
Nor Hayati, Sa’at
Sabri, Ahmad
Ibrahim, Mamat
Penggunaan analisis faktor bagi kajian hubungan antara faktor-faktor peramal dengan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor-faktor peramal yang mempengaruhi kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan. Data kajian ini diperolehi daripada borang soal selidik diedarkan secara rawak kepada 379 orang pelajar sekolah menengah yang mengikuti Program Tunas Niaga di Negeri Terengganu. Penggunan analisis faktor menerbitkan lapan faktor peramal yang mempengaruhi kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan. Keputusan analisis faktor berjaya membangkitkan satu faktor peramal baru hasil gabungan item daripada pembolehubah asal. Faktor peramal baru ini dinamakan halangan. Meskipun analisis faktor dapat membentuk pembolehubah baru, namun wujud satu pembolehubah asal iaitu kebebasan digugurkan dari kajian ini. Item asal dalam pembolehubah ini berkorelasi dengan baik dalam konstruk lain. Kesemua lapan faktor peramal diklasifikasikan semulaberdasarkan senarai pendek yang diperolehi. Lapan faktor peramal ini disusun mengikut nilai eigenvalue tertinggi sebagai pembolehubah tidak bersandar bagi menerangkan pembolehubah lain. Model peranan dan halangan merupakan faktor peramal yang dominan mempengaruhi pelajar menceburi kerjaya keusahawanan.
format Article
author Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang
Nor Hayati, Sa’at
Sabri, Ahmad
Ibrahim, Mamat
author_facet Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang
Nor Hayati, Sa’at
Sabri, Ahmad
Ibrahim, Mamat
author_sort Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang
title Penggunaan analisis faktor bagi kajian hubungan antara faktor-faktor peramal dengan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan
title_short Penggunaan analisis faktor bagi kajian hubungan antara faktor-faktor peramal dengan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan
title_full Penggunaan analisis faktor bagi kajian hubungan antara faktor-faktor peramal dengan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan
title_fullStr Penggunaan analisis faktor bagi kajian hubungan antara faktor-faktor peramal dengan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan
title_full_unstemmed Penggunaan analisis faktor bagi kajian hubungan antara faktor-faktor peramal dengan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan
title_sort penggunaan analisis faktor bagi kajian hubungan antara faktor-faktor peramal dengan kecenderungan pelajar menceburi kerjaya keusahawanan
publishDate 2015
url http://eprints.unisza.edu.my/5119/1/FH02-FSSG-16-06071.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/5119/
_version_ 1724079427202056192