Faktor-faktor penentu kecenderungan keusahawanan dalam kalangan pelajar sekolah menengah
Kecenderungan golongan muda terutamanya pelajar sekolah menengah melibatkan diri dalam kerjaya keusahawanan memberi kebaikan kepada negara. Bagaimanapun, SME Corp (2016) melaporkan kadar kecenderungan keusahawanan dalam kalangan masyarakat Malaysia telah mencatatkan aliran menurun daripada 13 per...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.unisza.edu.my/6264/1/FH02-FSSG-19-26477.pdf http://eprints.unisza.edu.my/6264/2/FH02-FSSG-20-37434.pdf http://eprints.unisza.edu.my/6264/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Sultan Zainal Abidin |
Language: | English English |
Summary: | Kecenderungan golongan muda terutamanya pelajar sekolah menengah melibatkan diri dalam kerjaya
keusahawanan memberi kebaikan kepada negara. Bagaimanapun, SME Corp (2016) melaporkan kadar
kecenderungan keusahawanan dalam kalangan masyarakat Malaysia telah mencatatkan aliran menurun
daripada 13 peratus (2012), 12 peratus (2013), 12 peratus (2014) kepada hanya enam peratus sahaja
(2015/2016). Situasi ini memberikan gambaran bahawa bilangan usahawan semakin sedikit dan pelaburan
Kerajaan bagi merangsang keusahawanan dalam kalangan golongan muda kurang mampu memberi
manfaat kepada ekonomi negara untuk tempoh jangka panjang. Maka tujuan kajian ini dijalankan adalah
untuk mengkaji faktor penentu kecenderungan keusahawanan dalam kalangan pelajar sekolah menengah di
Terengganu. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif melibatkan penggunaan borang soal selidik.
Kajian ini melibatkan seramai 161 orang pelajar Tingkatan 4 yang mengikuti kelab keusahawanan di 16 buah
sekolah menengah di Terengganu dipilih secara rawak mudah untuk dijadikan responden. Data dianalisis
menggunakan statistik deskriptif dan inferensi seperti ujian Korelasi Pearson dan Regresi Pelbagai. Secara
keseluruhannya, hasil kajian ini mendapati majoriti responden mempunyai kecenderungan keusahawanan
pada tahap tinggi. Kajian ini juga mendapati kewangan, model peranan, halangan, pengenalan sosial,
norma sosial, pengetahuan keusahawanan dan kemahiran keusahawanan adalah faktor penentu yang
mempengaruhi kecenderungan keusahawanan dalam kalangan responden. Faktor penentu kemahiran
keusahawanan paling dominan mempengaruhi kecenderungan keusahawanan dalam kalangan responden.
Maka kajian ini mencadangkan kepada Kementerian Pendidikan Malaysia supaya membuka lebih banyak
kelab keusahawanan di sekolah menengah agar ramai pelajar dapat belajar kemahiran keusahawanan
dalam situasi sebenar pada usia belasan tahun kerana mempengaruhi kecenderungan mereka menceburi
kerjaya keusahawanan. |
---|