Faktor-faktor penentu kecenderungan keusahawanan dalam kalangan pelajar sekolah menengah

Kecenderungan golongan muda terutamanya pelajar sekolah menengah melibatkan diri dalam kerjaya keusahawanan memberi kebaikan kepada negara. Bagaimanapun, SME Corp (2016) melaporkan kadar kecenderungan keusahawanan dalam kalangan masyarakat Malaysia telah mencatatkan aliran menurun daripada 13 per...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ibrahim, Mamat, Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang
Format: Article
Language:English
English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/6264/1/FH02-FSSG-19-26477.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/6264/2/FH02-FSSG-20-37434.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/6264/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sultan Zainal Abidin
Language: English
English
id my-unisza-ir.6264
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.62642022-05-22T03:08:53Z http://eprints.unisza.edu.my/6264/ Faktor-faktor penentu kecenderungan keusahawanan dalam kalangan pelajar sekolah menengah Ibrahim, Mamat Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang BF Psychology Kecenderungan golongan muda terutamanya pelajar sekolah menengah melibatkan diri dalam kerjaya keusahawanan memberi kebaikan kepada negara. Bagaimanapun, SME Corp (2016) melaporkan kadar kecenderungan keusahawanan dalam kalangan masyarakat Malaysia telah mencatatkan aliran menurun daripada 13 peratus (2012), 12 peratus (2013), 12 peratus (2014) kepada hanya enam peratus sahaja (2015/2016). Situasi ini memberikan gambaran bahawa bilangan usahawan semakin sedikit dan pelaburan Kerajaan bagi merangsang keusahawanan dalam kalangan golongan muda kurang mampu memberi manfaat kepada ekonomi negara untuk tempoh jangka panjang. Maka tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji faktor penentu kecenderungan keusahawanan dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Terengganu. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif melibatkan penggunaan borang soal selidik. Kajian ini melibatkan seramai 161 orang pelajar Tingkatan 4 yang mengikuti kelab keusahawanan di 16 buah sekolah menengah di Terengganu dipilih secara rawak mudah untuk dijadikan responden. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi seperti ujian Korelasi Pearson dan Regresi Pelbagai. Secara keseluruhannya, hasil kajian ini mendapati majoriti responden mempunyai kecenderungan keusahawanan pada tahap tinggi. Kajian ini juga mendapati kewangan, model peranan, halangan, pengenalan sosial, norma sosial, pengetahuan keusahawanan dan kemahiran keusahawanan adalah faktor penentu yang mempengaruhi kecenderungan keusahawanan dalam kalangan responden. Faktor penentu kemahiran keusahawanan paling dominan mempengaruhi kecenderungan keusahawanan dalam kalangan responden. Maka kajian ini mencadangkan kepada Kementerian Pendidikan Malaysia supaya membuka lebih banyak kelab keusahawanan di sekolah menengah agar ramai pelajar dapat belajar kemahiran keusahawanan dalam situasi sebenar pada usia belasan tahun kerana mempengaruhi kecenderungan mereka menceburi kerjaya keusahawanan. 2019-05 Article PeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/6264/1/FH02-FSSG-19-26477.pdf text en http://eprints.unisza.edu.my/6264/2/FH02-FSSG-20-37434.pdf Ibrahim, Mamat and Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang (2019) Faktor-faktor penentu kecenderungan keusahawanan dalam kalangan pelajar sekolah menengah. Akademika : Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan Asia Tenggara, 89 (2). pp. 3-15. ISSN 0126-5008
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
English
topic BF Psychology
spellingShingle BF Psychology
Ibrahim, Mamat
Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang
Faktor-faktor penentu kecenderungan keusahawanan dalam kalangan pelajar sekolah menengah
description Kecenderungan golongan muda terutamanya pelajar sekolah menengah melibatkan diri dalam kerjaya keusahawanan memberi kebaikan kepada negara. Bagaimanapun, SME Corp (2016) melaporkan kadar kecenderungan keusahawanan dalam kalangan masyarakat Malaysia telah mencatatkan aliran menurun daripada 13 peratus (2012), 12 peratus (2013), 12 peratus (2014) kepada hanya enam peratus sahaja (2015/2016). Situasi ini memberikan gambaran bahawa bilangan usahawan semakin sedikit dan pelaburan Kerajaan bagi merangsang keusahawanan dalam kalangan golongan muda kurang mampu memberi manfaat kepada ekonomi negara untuk tempoh jangka panjang. Maka tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji faktor penentu kecenderungan keusahawanan dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Terengganu. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif melibatkan penggunaan borang soal selidik. Kajian ini melibatkan seramai 161 orang pelajar Tingkatan 4 yang mengikuti kelab keusahawanan di 16 buah sekolah menengah di Terengganu dipilih secara rawak mudah untuk dijadikan responden. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi seperti ujian Korelasi Pearson dan Regresi Pelbagai. Secara keseluruhannya, hasil kajian ini mendapati majoriti responden mempunyai kecenderungan keusahawanan pada tahap tinggi. Kajian ini juga mendapati kewangan, model peranan, halangan, pengenalan sosial, norma sosial, pengetahuan keusahawanan dan kemahiran keusahawanan adalah faktor penentu yang mempengaruhi kecenderungan keusahawanan dalam kalangan responden. Faktor penentu kemahiran keusahawanan paling dominan mempengaruhi kecenderungan keusahawanan dalam kalangan responden. Maka kajian ini mencadangkan kepada Kementerian Pendidikan Malaysia supaya membuka lebih banyak kelab keusahawanan di sekolah menengah agar ramai pelajar dapat belajar kemahiran keusahawanan dalam situasi sebenar pada usia belasan tahun kerana mempengaruhi kecenderungan mereka menceburi kerjaya keusahawanan.
format Article
author Ibrahim, Mamat
Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang
author_facet Ibrahim, Mamat
Wan Mohd Zaifurin, Wan Nawang
author_sort Ibrahim, Mamat
title Faktor-faktor penentu kecenderungan keusahawanan dalam kalangan pelajar sekolah menengah
title_short Faktor-faktor penentu kecenderungan keusahawanan dalam kalangan pelajar sekolah menengah
title_full Faktor-faktor penentu kecenderungan keusahawanan dalam kalangan pelajar sekolah menengah
title_fullStr Faktor-faktor penentu kecenderungan keusahawanan dalam kalangan pelajar sekolah menengah
title_full_unstemmed Faktor-faktor penentu kecenderungan keusahawanan dalam kalangan pelajar sekolah menengah
title_sort faktor-faktor penentu kecenderungan keusahawanan dalam kalangan pelajar sekolah menengah
publishDate 2019
url http://eprints.unisza.edu.my/6264/1/FH02-FSSG-19-26477.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/6264/2/FH02-FSSG-20-37434.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/6264/
_version_ 1734304561061953536