Kesan Maqasid Syariah di dalam Silibus Pendidikan Moral di IPT bagi Pemantapan Tingkah Laku Pelajar

Pendidikan Moral bukanlah suatu perkara yang baharu dalam memantapkan tingkah laku individu khususnya pelajar. Proses pengajaran dan pembelajaran berkenaan pendidikan moral sama ada secara langsung mahupun tidak langsung telah dilaksanakan oleh orang-orang tua sejak kita dilahirkan lagi. Kandunga...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Siti Aishah, Maliki, Rahimah, Embong, Berhanundin, Abdullah, Wan Mazwati, Wan Yusoff
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.unisza.edu.my/856/1/FH03-INSPIRE-17-08990.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/856/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Sultan Zainal Abidin
Language: English
id my-unisza-ir.856
record_format eprints
spelling my-unisza-ir.8562020-10-28T03:51:20Z http://eprints.unisza.edu.my/856/ Kesan Maqasid Syariah di dalam Silibus Pendidikan Moral di IPT bagi Pemantapan Tingkah Laku Pelajar Siti Aishah, Maliki Rahimah, Embong Berhanundin, Abdullah Wan Mazwati, Wan Yusoff L Education (General) LB Theory and practice of education Pendidikan Moral bukanlah suatu perkara yang baharu dalam memantapkan tingkah laku individu khususnya pelajar. Proses pengajaran dan pembelajaran berkenaan pendidikan moral sama ada secara langsung mahupun tidak langsung telah dilaksanakan oleh orang-orang tua sejak kita dilahirkan lagi. Kandungan pengajaran yang terdapat di dalam pendidikan moral mengandungi unsur-unsur yang bukan hanya bertepatan dengan minda setiap individu, malahan jiwa dan emosi juga. Malah terdapat juga unsurunsur holistik disemai di dalam kandungan tersebut. Oleh itu, penghayatan yang mendalam sangat penting dalam membentuk pemikiran dan tingkah laku yang akan membantu untuk membina identiti diri kita. Kefahaman dan penghayatan yang berkesan ini juga akan menghasilkan individu yang mampu memikul tanggungjawab yang diberikan kepada mereka dengan baik. Pendidikan moral merupakan salah satu daripada kaedah yang paling penting dan utama dalam menyelesaikan masalah moral. Pelajar yang mampu menyerap ilmu moral ini ke dalam minda dan jiwa mereka sepenuhnya akan dapat mengaplikasikan apa yang dipelajari dalam kehidupan mereka dengan baik. Kajian ini dilakukan ke atas 100 pelajar di sebuah IPTA yang pernah mempunyai pengalaman mempelajari pendidikan moral (langsung dan tidak langsung) sejak kecil. Dengan menggunakan mod campuran (kualitatif dan kuantitatif), kajian ini ingin melihat: Adakah terdapat unsur-unsur Maqasid Syariah (Dharuriyyat) di dalam silibus Pendidikan Moral di IPT?; Adakah pelajar mengamalkan apa yang dipelajari di luar sesi pembelajaran?; Adakah terdapat hubungan di antara P&P Pendidikan Moral dengan tingkah laku pelajar? dan Jika ada lima unsur Maqasid Syariah (Dharuriyyat) di dalam silibus Pendidikan Moral tersebut, unsur yang manakah yang paling memberi kesan kepada pelajar?. Borang kaji selidik dan temubual separa berstruktur telah dilakukan bagi mendapatkan jawapan kepada soalan kajian yang dibina. Dapatan kajian mendapati terdapat unsur-unsur Maqasid Syariah (Dharuriyyat) di dalam silibus Pendidikan Moral di IPT; Pelajar mengamalkan apa yang dipelajari di luar sesi pembelajaran; Terdapat hubungan di antara P&P Pendidikan Moral dengan tingkah laku pelajar dan agama merupakan unsur yang paling memberi kesan kepada pelajar. 2016 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed text en http://eprints.unisza.edu.my/856/1/FH03-INSPIRE-17-08990.pdf Siti Aishah, Maliki and Rahimah, Embong and Berhanundin, Abdullah and Wan Mazwati, Wan Yusoff (2016) Kesan Maqasid Syariah di dalam Silibus Pendidikan Moral di IPT bagi Pemantapan Tingkah Laku Pelajar. In: International Postgraduate Research Conference (IPRC 2016), 08-10 Oct 2016, UniSZA.
institution Universiti Sultan Zainal Abidin
building UNISZA Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sultan Zainal Abidin
content_source UNISZA Institutional Repository
url_provider https://eprints.unisza.edu.my/
language English
topic L Education (General)
LB Theory and practice of education
spellingShingle L Education (General)
LB Theory and practice of education
Siti Aishah, Maliki
Rahimah, Embong
Berhanundin, Abdullah
Wan Mazwati, Wan Yusoff
Kesan Maqasid Syariah di dalam Silibus Pendidikan Moral di IPT bagi Pemantapan Tingkah Laku Pelajar
description Pendidikan Moral bukanlah suatu perkara yang baharu dalam memantapkan tingkah laku individu khususnya pelajar. Proses pengajaran dan pembelajaran berkenaan pendidikan moral sama ada secara langsung mahupun tidak langsung telah dilaksanakan oleh orang-orang tua sejak kita dilahirkan lagi. Kandungan pengajaran yang terdapat di dalam pendidikan moral mengandungi unsur-unsur yang bukan hanya bertepatan dengan minda setiap individu, malahan jiwa dan emosi juga. Malah terdapat juga unsurunsur holistik disemai di dalam kandungan tersebut. Oleh itu, penghayatan yang mendalam sangat penting dalam membentuk pemikiran dan tingkah laku yang akan membantu untuk membina identiti diri kita. Kefahaman dan penghayatan yang berkesan ini juga akan menghasilkan individu yang mampu memikul tanggungjawab yang diberikan kepada mereka dengan baik. Pendidikan moral merupakan salah satu daripada kaedah yang paling penting dan utama dalam menyelesaikan masalah moral. Pelajar yang mampu menyerap ilmu moral ini ke dalam minda dan jiwa mereka sepenuhnya akan dapat mengaplikasikan apa yang dipelajari dalam kehidupan mereka dengan baik. Kajian ini dilakukan ke atas 100 pelajar di sebuah IPTA yang pernah mempunyai pengalaman mempelajari pendidikan moral (langsung dan tidak langsung) sejak kecil. Dengan menggunakan mod campuran (kualitatif dan kuantitatif), kajian ini ingin melihat: Adakah terdapat unsur-unsur Maqasid Syariah (Dharuriyyat) di dalam silibus Pendidikan Moral di IPT?; Adakah pelajar mengamalkan apa yang dipelajari di luar sesi pembelajaran?; Adakah terdapat hubungan di antara P&P Pendidikan Moral dengan tingkah laku pelajar? dan Jika ada lima unsur Maqasid Syariah (Dharuriyyat) di dalam silibus Pendidikan Moral tersebut, unsur yang manakah yang paling memberi kesan kepada pelajar?. Borang kaji selidik dan temubual separa berstruktur telah dilakukan bagi mendapatkan jawapan kepada soalan kajian yang dibina. Dapatan kajian mendapati terdapat unsur-unsur Maqasid Syariah (Dharuriyyat) di dalam silibus Pendidikan Moral di IPT; Pelajar mengamalkan apa yang dipelajari di luar sesi pembelajaran; Terdapat hubungan di antara P&P Pendidikan Moral dengan tingkah laku pelajar dan agama merupakan unsur yang paling memberi kesan kepada pelajar.
format Conference or Workshop Item
author Siti Aishah, Maliki
Rahimah, Embong
Berhanundin, Abdullah
Wan Mazwati, Wan Yusoff
author_facet Siti Aishah, Maliki
Rahimah, Embong
Berhanundin, Abdullah
Wan Mazwati, Wan Yusoff
author_sort Siti Aishah, Maliki
title Kesan Maqasid Syariah di dalam Silibus Pendidikan Moral di IPT bagi Pemantapan Tingkah Laku Pelajar
title_short Kesan Maqasid Syariah di dalam Silibus Pendidikan Moral di IPT bagi Pemantapan Tingkah Laku Pelajar
title_full Kesan Maqasid Syariah di dalam Silibus Pendidikan Moral di IPT bagi Pemantapan Tingkah Laku Pelajar
title_fullStr Kesan Maqasid Syariah di dalam Silibus Pendidikan Moral di IPT bagi Pemantapan Tingkah Laku Pelajar
title_full_unstemmed Kesan Maqasid Syariah di dalam Silibus Pendidikan Moral di IPT bagi Pemantapan Tingkah Laku Pelajar
title_sort kesan maqasid syariah di dalam silibus pendidikan moral di ipt bagi pemantapan tingkah laku pelajar
publishDate 2016
url http://eprints.unisza.edu.my/856/1/FH03-INSPIRE-17-08990.pdf
http://eprints.unisza.edu.my/856/
_version_ 1683234939405860864