Sejarah Dan Kaedah Pelaksanaan Tahfiz Model Ulul Albab, Kementerian Pendidikan Malaysia: Kajian Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur.
Kajian deskriptif kuantitatif ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan mata pelajaran Hifz alQuran berdasarkan Kurikulum Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA). Kajian ini melibatkan pelajar Ulul Albab Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur (SMKAKL). Pengkaji membuat penilaian berdasarkan Model Pen...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/87949/1/Jurnal%20Darul%20Quran.pdf http://irep.iium.edu.my/87949/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
Language: | English |
Summary: | Kajian deskriptif kuantitatif ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan mata pelajaran Hifz alQuran berdasarkan Kurikulum Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA). Kajian ini melibatkan
pelajar Ulul Albab Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur (SMKAKL).
Pengkaji membuat penilaian berdasarkan Model Penilaian Stufflebeam. Kajian ini melibatkan
210 orang responden yang terdiri daripada pelajar Ulul Albab Sekolah Menengah Kebangsaan
Agama Kuala Lumpur. Instrumen soal selidik telah dibina dan disahkan kandungannya oleh
panel rujukan pakar untuk mendapat data penilaian konteks sebelum diedarkan kepada pelajar.
Data kuantitatif daripada set soal selidik dianalisis secara deskriptif menggunakan Statistical
Package for Social Sciences (SPSS) untuk mendapatkan kekerapan, peratus, min dan sisihan
piawai. Dapatan kajian menunjukkan elemen penilaian konteks berada pada tahap tinggi dan
menunjukkan tahap penilaian kefahaman yang baik di kalangan pelajar Ulul Albab terhadap
pelaksanaan kurikulum TMUA. Implikasi dari kajian ini, penilaian kurikulum TMUA dapat
diperkembangkan lagi dari aspek kandungan input dan output supaya kurikulum ini mampu
melahirkan pelajar yang seimbang dari segi akademik, rohani dan akhlaknya. |
---|