Sejarah Dan Kaedah Pelaksanaan Tahfiz Model Ulul Albab, Kementerian Pendidikan Malaysia: Kajian Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur.

Kajian deskriptif kuantitatif ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan mata pelajaran Hifz alQuran berdasarkan Kurikulum Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA). Kajian ini melibatkan pelajar Ulul Albab Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur (SMKAKL). Pengkaji membuat penilaian berdasarkan Model Pen...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi, Muhammad Isa, Rabi'atul Athirah
Format: Article
Language:English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/87949/1/Jurnal%20Darul%20Quran.pdf
http://irep.iium.edu.my/87949/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
Language: English
id my.iium.irep.87949
record_format dspace
spelling my.iium.irep.879492021-01-20T09:41:34Z http://irep.iium.edu.my/87949/ Sejarah Dan Kaedah Pelaksanaan Tahfiz Model Ulul Albab, Kementerian Pendidikan Malaysia: Kajian Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur. Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi Muhammad Isa, Rabi'atul Athirah L Education (General) LC905 Islamic Education Kajian deskriptif kuantitatif ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan mata pelajaran Hifz alQuran berdasarkan Kurikulum Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA). Kajian ini melibatkan pelajar Ulul Albab Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur (SMKAKL). Pengkaji membuat penilaian berdasarkan Model Penilaian Stufflebeam. Kajian ini melibatkan 210 orang responden yang terdiri daripada pelajar Ulul Albab Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur. Instrumen soal selidik telah dibina dan disahkan kandungannya oleh panel rujukan pakar untuk mendapat data penilaian konteks sebelum diedarkan kepada pelajar. Data kuantitatif daripada set soal selidik dianalisis secara deskriptif menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) untuk mendapatkan kekerapan, peratus, min dan sisihan piawai. Dapatan kajian menunjukkan elemen penilaian konteks berada pada tahap tinggi dan menunjukkan tahap penilaian kefahaman yang baik di kalangan pelajar Ulul Albab terhadap pelaksanaan kurikulum TMUA. Implikasi dari kajian ini, penilaian kurikulum TMUA dapat diperkembangkan lagi dari aspek kandungan input dan output supaya kurikulum ini mampu melahirkan pelajar yang seimbang dari segi akademik, rohani dan akhlaknya. 2020 Article PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/87949/1/Jurnal%20Darul%20Quran.pdf Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi and Muhammad Isa, Rabi'atul Athirah (2020) Sejarah Dan Kaedah Pelaksanaan Tahfiz Model Ulul Albab, Kementerian Pendidikan Malaysia: Kajian Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur. Jurnal Darul Quran, 24. pp. 145-169. ISSN 2229-9130
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language English
topic L Education (General)
LC905 Islamic Education
spellingShingle L Education (General)
LC905 Islamic Education
Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi
Muhammad Isa, Rabi'atul Athirah
Sejarah Dan Kaedah Pelaksanaan Tahfiz Model Ulul Albab, Kementerian Pendidikan Malaysia: Kajian Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur.
description Kajian deskriptif kuantitatif ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan mata pelajaran Hifz alQuran berdasarkan Kurikulum Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA). Kajian ini melibatkan pelajar Ulul Albab Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur (SMKAKL). Pengkaji membuat penilaian berdasarkan Model Penilaian Stufflebeam. Kajian ini melibatkan 210 orang responden yang terdiri daripada pelajar Ulul Albab Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur. Instrumen soal selidik telah dibina dan disahkan kandungannya oleh panel rujukan pakar untuk mendapat data penilaian konteks sebelum diedarkan kepada pelajar. Data kuantitatif daripada set soal selidik dianalisis secara deskriptif menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) untuk mendapatkan kekerapan, peratus, min dan sisihan piawai. Dapatan kajian menunjukkan elemen penilaian konteks berada pada tahap tinggi dan menunjukkan tahap penilaian kefahaman yang baik di kalangan pelajar Ulul Albab terhadap pelaksanaan kurikulum TMUA. Implikasi dari kajian ini, penilaian kurikulum TMUA dapat diperkembangkan lagi dari aspek kandungan input dan output supaya kurikulum ini mampu melahirkan pelajar yang seimbang dari segi akademik, rohani dan akhlaknya.
format Article
author Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi
Muhammad Isa, Rabi'atul Athirah
author_facet Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi
Muhammad Isa, Rabi'atul Athirah
author_sort Nik Abdullah, Nik Md. Saiful Azizi
title Sejarah Dan Kaedah Pelaksanaan Tahfiz Model Ulul Albab, Kementerian Pendidikan Malaysia: Kajian Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur.
title_short Sejarah Dan Kaedah Pelaksanaan Tahfiz Model Ulul Albab, Kementerian Pendidikan Malaysia: Kajian Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur.
title_full Sejarah Dan Kaedah Pelaksanaan Tahfiz Model Ulul Albab, Kementerian Pendidikan Malaysia: Kajian Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur.
title_fullStr Sejarah Dan Kaedah Pelaksanaan Tahfiz Model Ulul Albab, Kementerian Pendidikan Malaysia: Kajian Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur.
title_full_unstemmed Sejarah Dan Kaedah Pelaksanaan Tahfiz Model Ulul Albab, Kementerian Pendidikan Malaysia: Kajian Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur.
title_sort sejarah dan kaedah pelaksanaan tahfiz model ulul albab, kementerian pendidikan malaysia: kajian di sekolah menengah kebangsaan agama kuala lumpur.
publishDate 2020
url http://irep.iium.edu.my/87949/1/Jurnal%20Darul%20Quran.pdf
http://irep.iium.edu.my/87949/
_version_ 1690370783808847872