Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’

Mewakili watak-watak manusia dalam realiti, kartun dihasilkan cerminan daripada pandangan umum tentang perihal positif dan negatif yang berlaku dalam masyarakat. Malah, penceritaan dalam kartun juga sedikit sebanyak turut mengetengahkan isu berkaitan konflik yang berlaku dalam kehidupan harian m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yahya, Maizatul Azura, Ahmad, Ainal Akmar, Hashim, Nasihah, Johari, Arina
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: UUM 2021
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/92809/1/Prosiding%20RENTAS%202021%20%28BIL.2%29.pdf
http://irep.iium.edu.my/92809/
https://rentas2021.wixsite.com/home/prosiding
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
Language: English
Description
Summary:Mewakili watak-watak manusia dalam realiti, kartun dihasilkan cerminan daripada pandangan umum tentang perihal positif dan negatif yang berlaku dalam masyarakat. Malah, penceritaan dalam kartun juga sedikit sebanyak turut mengetengahkan isu berkaitan konflik yang berlaku dalam kehidupan harian masyarakat. Justeru, kertas kerja ini akan membicarakan tentang konflik remaja dengan diri, keluarga dan masyarakat yang dipaparkan menerusi kartun ‘Aku Budak Minang’. Dalam konteks kehidupan, umum sedia maklum bahawa manusia tidak terlepas daripada menghadapi masalah hidup. Apabila berhadapan dengan masalah terutama yang melibatkan emosi akan menyebabkan tercetusnya konflik. Golongan yang amat terdedah kepada konflik ialah golongan remaja. Ini kerana, remaja ialah golongan yang lebih beremosi disebabkan jiwa golongan ini sangat mudah tersentuh sekiranya menerima salah didikan. Objektif kertas kerja ini ialah mengklasifikasikan dan menganalisis unsur konflik yang terdapat dalam kartun ‘Aku Budak Minang’ dan untuk menjelaskan hubung kait di antara konflik yang dipaparkan dalam kartun ini dengan remaja, teori Humanistik Abraham Maslow (1970) telah digunakan sebagai metod kajian. Hasil kajian mendapati teks ini menyentuh tentang aspek konflik seperti konflik keluarga, konflik diri dan konflik rakan sebaya yang terdapat dalam kartun Melayu. Daripada penelitian yang dilakukan juga mendapati bahawa konflik yang berlaku kepada watak mampu ditangani oleh remaja yang berkonflik.