Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’

Mewakili watak-watak manusia dalam realiti, kartun dihasilkan cerminan daripada pandangan umum tentang perihal positif dan negatif yang berlaku dalam masyarakat. Malah, penceritaan dalam kartun juga sedikit sebanyak turut mengetengahkan isu berkaitan konflik yang berlaku dalam kehidupan harian m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yahya, Maizatul Azura, Ahmad, Ainal Akmar, Hashim, Nasihah, Johari, Arina
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: UUM 2021
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/92809/1/Prosiding%20RENTAS%202021%20%28BIL.2%29.pdf
http://irep.iium.edu.my/92809/
https://rentas2021.wixsite.com/home/prosiding
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
Language: English
id my.iium.irep.92809
record_format dspace
spelling my.iium.irep.928092021-10-11T02:18:05Z http://irep.iium.edu.my/92809/ Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’ Yahya, Maizatul Azura Ahmad, Ainal Akmar Hashim, Nasihah Johari, Arina PL5101 Malay Mewakili watak-watak manusia dalam realiti, kartun dihasilkan cerminan daripada pandangan umum tentang perihal positif dan negatif yang berlaku dalam masyarakat. Malah, penceritaan dalam kartun juga sedikit sebanyak turut mengetengahkan isu berkaitan konflik yang berlaku dalam kehidupan harian masyarakat. Justeru, kertas kerja ini akan membicarakan tentang konflik remaja dengan diri, keluarga dan masyarakat yang dipaparkan menerusi kartun ‘Aku Budak Minang’. Dalam konteks kehidupan, umum sedia maklum bahawa manusia tidak terlepas daripada menghadapi masalah hidup. Apabila berhadapan dengan masalah terutama yang melibatkan emosi akan menyebabkan tercetusnya konflik. Golongan yang amat terdedah kepada konflik ialah golongan remaja. Ini kerana, remaja ialah golongan yang lebih beremosi disebabkan jiwa golongan ini sangat mudah tersentuh sekiranya menerima salah didikan. Objektif kertas kerja ini ialah mengklasifikasikan dan menganalisis unsur konflik yang terdapat dalam kartun ‘Aku Budak Minang’ dan untuk menjelaskan hubung kait di antara konflik yang dipaparkan dalam kartun ini dengan remaja, teori Humanistik Abraham Maslow (1970) telah digunakan sebagai metod kajian. Hasil kajian mendapati teks ini menyentuh tentang aspek konflik seperti konflik keluarga, konflik diri dan konflik rakan sebaya yang terdapat dalam kartun Melayu. Daripada penelitian yang dilakukan juga mendapati bahawa konflik yang berlaku kepada watak mampu ditangani oleh remaja yang berkonflik. UUM 2021-06 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/92809/1/Prosiding%20RENTAS%202021%20%28BIL.2%29.pdf Yahya, Maizatul Azura and Ahmad, Ainal Akmar and Hashim, Nasihah and Johari, Arina (2021) Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’. In: PERSIDANGAN ANTARABANGSA BAHASA, SASTERA DAN BUDAYA MELAYU (RENTAS) 2021, 2-2 Jun 2021, UUM (ONLINE). https://rentas2021.wixsite.com/home/prosiding
institution Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
building IIUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider International Islamic University Malaysia
content_source IIUM Repository (IREP)
url_provider http://irep.iium.edu.my/
language English
topic PL5101 Malay
spellingShingle PL5101 Malay
Yahya, Maizatul Azura
Ahmad, Ainal Akmar
Hashim, Nasihah
Johari, Arina
Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’
description Mewakili watak-watak manusia dalam realiti, kartun dihasilkan cerminan daripada pandangan umum tentang perihal positif dan negatif yang berlaku dalam masyarakat. Malah, penceritaan dalam kartun juga sedikit sebanyak turut mengetengahkan isu berkaitan konflik yang berlaku dalam kehidupan harian masyarakat. Justeru, kertas kerja ini akan membicarakan tentang konflik remaja dengan diri, keluarga dan masyarakat yang dipaparkan menerusi kartun ‘Aku Budak Minang’. Dalam konteks kehidupan, umum sedia maklum bahawa manusia tidak terlepas daripada menghadapi masalah hidup. Apabila berhadapan dengan masalah terutama yang melibatkan emosi akan menyebabkan tercetusnya konflik. Golongan yang amat terdedah kepada konflik ialah golongan remaja. Ini kerana, remaja ialah golongan yang lebih beremosi disebabkan jiwa golongan ini sangat mudah tersentuh sekiranya menerima salah didikan. Objektif kertas kerja ini ialah mengklasifikasikan dan menganalisis unsur konflik yang terdapat dalam kartun ‘Aku Budak Minang’ dan untuk menjelaskan hubung kait di antara konflik yang dipaparkan dalam kartun ini dengan remaja, teori Humanistik Abraham Maslow (1970) telah digunakan sebagai metod kajian. Hasil kajian mendapati teks ini menyentuh tentang aspek konflik seperti konflik keluarga, konflik diri dan konflik rakan sebaya yang terdapat dalam kartun Melayu. Daripada penelitian yang dilakukan juga mendapati bahawa konflik yang berlaku kepada watak mampu ditangani oleh remaja yang berkonflik.
format Conference or Workshop Item
author Yahya, Maizatul Azura
Ahmad, Ainal Akmar
Hashim, Nasihah
Johari, Arina
author_facet Yahya, Maizatul Azura
Ahmad, Ainal Akmar
Hashim, Nasihah
Johari, Arina
author_sort Yahya, Maizatul Azura
title Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’
title_short Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’
title_full Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’
title_fullStr Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’
title_full_unstemmed Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’
title_sort unsur konflik dalam kartun’aku budak minang’
publisher UUM
publishDate 2021
url http://irep.iium.edu.my/92809/1/Prosiding%20RENTAS%202021%20%28BIL.2%29.pdf
http://irep.iium.edu.my/92809/
https://rentas2021.wixsite.com/home/prosiding
_version_ 1715189392501374976