Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’
Mewakili watak-watak manusia dalam realiti, kartun dihasilkan cerminan daripada pandangan umum tentang perihal positif dan negatif yang berlaku dalam masyarakat. Malah, penceritaan dalam kartun juga sedikit sebanyak turut mengetengahkan isu berkaitan konflik yang berlaku dalam kehidupan harian m...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
UUM
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/92809/1/Prosiding%20RENTAS%202021%20%28BIL.2%29.pdf http://irep.iium.edu.my/92809/ https://rentas2021.wixsite.com/home/prosiding |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
Language: | English |
id |
my.iium.irep.92809 |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
my.iium.irep.928092021-10-11T02:18:05Z http://irep.iium.edu.my/92809/ Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’ Yahya, Maizatul Azura Ahmad, Ainal Akmar Hashim, Nasihah Johari, Arina PL5101 Malay Mewakili watak-watak manusia dalam realiti, kartun dihasilkan cerminan daripada pandangan umum tentang perihal positif dan negatif yang berlaku dalam masyarakat. Malah, penceritaan dalam kartun juga sedikit sebanyak turut mengetengahkan isu berkaitan konflik yang berlaku dalam kehidupan harian masyarakat. Justeru, kertas kerja ini akan membicarakan tentang konflik remaja dengan diri, keluarga dan masyarakat yang dipaparkan menerusi kartun ‘Aku Budak Minang’. Dalam konteks kehidupan, umum sedia maklum bahawa manusia tidak terlepas daripada menghadapi masalah hidup. Apabila berhadapan dengan masalah terutama yang melibatkan emosi akan menyebabkan tercetusnya konflik. Golongan yang amat terdedah kepada konflik ialah golongan remaja. Ini kerana, remaja ialah golongan yang lebih beremosi disebabkan jiwa golongan ini sangat mudah tersentuh sekiranya menerima salah didikan. Objektif kertas kerja ini ialah mengklasifikasikan dan menganalisis unsur konflik yang terdapat dalam kartun ‘Aku Budak Minang’ dan untuk menjelaskan hubung kait di antara konflik yang dipaparkan dalam kartun ini dengan remaja, teori Humanistik Abraham Maslow (1970) telah digunakan sebagai metod kajian. Hasil kajian mendapati teks ini menyentuh tentang aspek konflik seperti konflik keluarga, konflik diri dan konflik rakan sebaya yang terdapat dalam kartun Melayu. Daripada penelitian yang dilakukan juga mendapati bahawa konflik yang berlaku kepada watak mampu ditangani oleh remaja yang berkonflik. UUM 2021-06 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/92809/1/Prosiding%20RENTAS%202021%20%28BIL.2%29.pdf Yahya, Maizatul Azura and Ahmad, Ainal Akmar and Hashim, Nasihah and Johari, Arina (2021) Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’. In: PERSIDANGAN ANTARABANGSA BAHASA, SASTERA DAN BUDAYA MELAYU (RENTAS) 2021, 2-2 Jun 2021, UUM (ONLINE). https://rentas2021.wixsite.com/home/prosiding |
institution |
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia |
building |
IIUM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
International Islamic University Malaysia |
content_source |
IIUM Repository (IREP) |
url_provider |
http://irep.iium.edu.my/ |
language |
English |
topic |
PL5101 Malay |
spellingShingle |
PL5101 Malay Yahya, Maizatul Azura Ahmad, Ainal Akmar Hashim, Nasihah Johari, Arina Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’ |
description |
Mewakili watak-watak manusia dalam realiti, kartun dihasilkan cerminan daripada pandangan umum tentang
perihal positif dan negatif yang berlaku dalam masyarakat. Malah, penceritaan dalam kartun juga sedikit
sebanyak turut mengetengahkan isu berkaitan konflik yang berlaku dalam kehidupan harian masyarakat.
Justeru, kertas kerja ini akan membicarakan tentang konflik remaja dengan diri, keluarga dan masyarakat yang
dipaparkan menerusi kartun ‘Aku Budak Minang’. Dalam konteks kehidupan, umum sedia maklum bahawa
manusia tidak terlepas daripada menghadapi masalah hidup. Apabila berhadapan dengan masalah terutama
yang melibatkan emosi akan menyebabkan tercetusnya konflik. Golongan yang amat terdedah kepada konflik
ialah golongan remaja. Ini kerana, remaja ialah golongan yang lebih beremosi disebabkan jiwa golongan ini
sangat mudah tersentuh sekiranya menerima salah didikan. Objektif kertas kerja ini ialah mengklasifikasikan
dan menganalisis unsur konflik yang terdapat dalam kartun ‘Aku Budak Minang’ dan untuk menjelaskan
hubung kait di antara konflik yang dipaparkan dalam kartun ini dengan remaja, teori Humanistik Abraham
Maslow (1970) telah digunakan sebagai metod kajian. Hasil kajian mendapati teks ini menyentuh tentang
aspek konflik seperti konflik keluarga, konflik diri dan konflik rakan sebaya yang terdapat dalam kartun
Melayu. Daripada penelitian yang dilakukan juga mendapati bahawa konflik yang berlaku kepada watak
mampu ditangani oleh remaja yang berkonflik. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Yahya, Maizatul Azura Ahmad, Ainal Akmar Hashim, Nasihah Johari, Arina |
author_facet |
Yahya, Maizatul Azura Ahmad, Ainal Akmar Hashim, Nasihah Johari, Arina |
author_sort |
Yahya, Maizatul Azura |
title |
Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’ |
title_short |
Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’ |
title_full |
Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’ |
title_fullStr |
Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’ |
title_full_unstemmed |
Unsur Konflik dalam Kartun’Aku Budak Minang’ |
title_sort |
unsur konflik dalam kartun’aku budak minang’ |
publisher |
UUM |
publishDate |
2021 |
url |
http://irep.iium.edu.my/92809/1/Prosiding%20RENTAS%202021%20%28BIL.2%29.pdf http://irep.iium.edu.my/92809/ https://rentas2021.wixsite.com/home/prosiding |
_version_ |
1715189392501374976 |