Peningkatan tahap kognitif visualisasi pelajar jurusan teknikal melalui latihan-latihan visualisasi

Kajian ini bertujuan untuk menilai kesan latihan visualisasi dalam peningkatan tahap kognitif visual di kalangan pelajar yang mempelajari mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan (LK). Reka bentuk kajian digunakan adalah kuasieksperimenlental dengan kumpulan kawalan ujian pra-ujian pos manakala sampel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Widad Othman, Lee, Ming Foong
Format: Conference or Workshop Item
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://library.oum.edu.my/repository/255/1/widad.pdf
http://library.oum.edu.my/repository/255/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Open University Malaysia
id my.oum.255
record_format eprints
spelling my.oum.2552013-06-19T06:55:01Z Peningkatan tahap kognitif visualisasi pelajar jurusan teknikal melalui latihan-latihan visualisasi Widad Othman, Lee, Ming Foong LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk menilai kesan latihan visualisasi dalam peningkatan tahap kognitif visual di kalangan pelajar yang mempelajari mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan (LK). Reka bentuk kajian digunakan adalah kuasieksperimenlental dengan kumpulan kawalan ujian pra-ujian pos manakala sampel kajian adalah terdiri daripada kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan yang masing-masing mempunyai 26 orang, iaitu jumlahnya seramai 52 orang. lnstrumen kajian pula merangkumi Ujian Kebolehan Ruang -Visualisasi, soalan temubual dan senarai semak pemerhatian. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa selepas pendedahan latihan visualisasi, kumpulan rawatan mencapai peningkatan min skor tahap kognitif visualisasi yang signifikan jika dibandingkan dengan sebelum didedahkan latihan visualisasi (nilai signifikan ujian-t = ,019). Hasil temu-bual turut menunjukkan maklum balas yang positif dan komen konstruktif daripada pelajar rawatan. Selain itu, min skor kognitif visualisasi bagi kumpulan rawatan adalah lebih tinggi jika dibanding dengan kumpulan kawalan. Kesimpulannya, pendedahan latihan visualisasi berupaya mempertingkatkan tahap kognitif visualisasi pelajar. Oleh yang demikian, para guru digalak memasukkan latihan visualisasi dalam pengajaran dan pembelajaran LK memandangkan mata pelajaran ini amat memerlukan penggunaan kenlahiran dan tahap kognitif visualisasi yang tinggi. (Authors' abstract) 2008-08-26 Conference or Workshop Item PeerReviewed text http://library.oum.edu.my/repository/255/1/widad.pdf Widad Othman, and Lee, Ming Foong (2008) Peningkatan tahap kognitif visualisasi pelajar jurusan teknikal melalui latihan-latihan visualisasi. In: International Conference on the Education of Learner Diversity 2008, 26-27 August 2008, Marriot Hotel, Putrajaya. http://library.oum.edu.my/repository/255/
institution Open University Malaysia
building OUM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Open University Malaysia
content_source OUM Knowledge Repository
url_provider http://library.oum.edu.my/repository/
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Widad Othman,
Lee, Ming Foong
Peningkatan tahap kognitif visualisasi pelajar jurusan teknikal melalui latihan-latihan visualisasi
description Kajian ini bertujuan untuk menilai kesan latihan visualisasi dalam peningkatan tahap kognitif visual di kalangan pelajar yang mempelajari mata pelajaran Lukisan Kejuruteraan (LK). Reka bentuk kajian digunakan adalah kuasieksperimenlental dengan kumpulan kawalan ujian pra-ujian pos manakala sampel kajian adalah terdiri daripada kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan yang masing-masing mempunyai 26 orang, iaitu jumlahnya seramai 52 orang. lnstrumen kajian pula merangkumi Ujian Kebolehan Ruang -Visualisasi, soalan temubual dan senarai semak pemerhatian. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa selepas pendedahan latihan visualisasi, kumpulan rawatan mencapai peningkatan min skor tahap kognitif visualisasi yang signifikan jika dibandingkan dengan sebelum didedahkan latihan visualisasi (nilai signifikan ujian-t = ,019). Hasil temu-bual turut menunjukkan maklum balas yang positif dan komen konstruktif daripada pelajar rawatan. Selain itu, min skor kognitif visualisasi bagi kumpulan rawatan adalah lebih tinggi jika dibanding dengan kumpulan kawalan. Kesimpulannya, pendedahan latihan visualisasi berupaya mempertingkatkan tahap kognitif visualisasi pelajar. Oleh yang demikian, para guru digalak memasukkan latihan visualisasi dalam pengajaran dan pembelajaran LK memandangkan mata pelajaran ini amat memerlukan penggunaan kenlahiran dan tahap kognitif visualisasi yang tinggi. (Authors' abstract)
format Conference or Workshop Item
author Widad Othman,
Lee, Ming Foong
author_facet Widad Othman,
Lee, Ming Foong
author_sort Widad Othman,
title Peningkatan tahap kognitif visualisasi pelajar jurusan teknikal melalui latihan-latihan visualisasi
title_short Peningkatan tahap kognitif visualisasi pelajar jurusan teknikal melalui latihan-latihan visualisasi
title_full Peningkatan tahap kognitif visualisasi pelajar jurusan teknikal melalui latihan-latihan visualisasi
title_fullStr Peningkatan tahap kognitif visualisasi pelajar jurusan teknikal melalui latihan-latihan visualisasi
title_full_unstemmed Peningkatan tahap kognitif visualisasi pelajar jurusan teknikal melalui latihan-latihan visualisasi
title_sort peningkatan tahap kognitif visualisasi pelajar jurusan teknikal melalui latihan-latihan visualisasi
publishDate 2008
url http://library.oum.edu.my/repository/255/1/widad.pdf
http://library.oum.edu.my/repository/255/
_version_ 1644308926136582144