Masalah pembelajaran urutan kata dalam ayat Bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar bukan penutur asli / Hoe Foo Terng

Kajian ini bertujuan untuk melihat masalah pembelajaran urutan kata dalam ayat bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar bukan penutur asli, factor faktor yang menyebabkannya dan strategi-strategi pengajaran yang boleh diperkenalkan untuk menangani masalah yang dihadapi oleh pelajar Melayu di UiTM. Ser...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hoe, Foo Terng
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) 2009
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14812/1/AJ_HOE%20FOO%20TERNG%20ESTEEM%2009.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14812/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: English
id my.uitm.ir.14812
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.148122016-10-06T07:26:42Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14812/ Masalah pembelajaran urutan kata dalam ayat Bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar bukan penutur asli / Hoe Foo Terng Hoe, Foo Terng Malaysia Mandarin dialects Kajian ini bertujuan untuk melihat masalah pembelajaran urutan kata dalam ayat bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar bukan penutur asli, factor faktor yang menyebabkannya dan strategi-strategi pengajaran yang boleh diperkenalkan untuk menangani masalah yang dihadapi oleh pelajar Melayu di UiTM. Seramai 90 orang pelajar bukan penutur asli yang mengikuti bahasa Mandarin di UiTM dipilih sebagai sampel. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar sering melakukan kesilapan dalam tatabahasa bahasa Mandarin, antaranya salah kerana dipengaruhi oleh bahasa ibunda, salah kerana menentang susunan logikal, kronologikal atau masa, salah kerana menentang susunan dari besar ke kecil, salah kerana cuai atau keliru maksud dan sebagainya. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa gangguan bahasa ibunda merupakan faktor utama yang menyebabkan pelajar banyak melakukan kesilapan dalam tatabahasa bahasa Mandarin, diikuti dengan kurangnya latihan tatabahasa, pensyarah tidak cukup masa dalam kelas untuk membetulkan kesalahan tatabahasa pelajar, dan pelajar tidak prihatin tentang tatabahasa. Kajian ini juga mengemukakan beberapa strategi dalam pengajaran sebutan bahasa Mandarin untuk mengatasi masalah pembelajaran tatabahasa Mandarin dalam kalangan pelajar. Kaedah Penyusunan Ayat GAT (Grouping-Arranging-Touch up) merupakan satu kaedah untuk mengurangkan pelajar melakukan kesilapan dalam tatabahasa bahasa Mandarin. Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) 2009 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14812/1/AJ_HOE%20FOO%20TERNG%20ESTEEM%2009.pdf Hoe, Foo Terng (2009) Masalah pembelajaran urutan kata dalam ayat Bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar bukan penutur asli / Hoe Foo Terng. Esteem Academic Journal, 5 (2). pp. 150-164. ISSN 1675-7939
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language English
topic Malaysia
Mandarin dialects
spellingShingle Malaysia
Mandarin dialects
Hoe, Foo Terng
Masalah pembelajaran urutan kata dalam ayat Bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar bukan penutur asli / Hoe Foo Terng
description Kajian ini bertujuan untuk melihat masalah pembelajaran urutan kata dalam ayat bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar bukan penutur asli, factor faktor yang menyebabkannya dan strategi-strategi pengajaran yang boleh diperkenalkan untuk menangani masalah yang dihadapi oleh pelajar Melayu di UiTM. Seramai 90 orang pelajar bukan penutur asli yang mengikuti bahasa Mandarin di UiTM dipilih sebagai sampel. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar sering melakukan kesilapan dalam tatabahasa bahasa Mandarin, antaranya salah kerana dipengaruhi oleh bahasa ibunda, salah kerana menentang susunan logikal, kronologikal atau masa, salah kerana menentang susunan dari besar ke kecil, salah kerana cuai atau keliru maksud dan sebagainya. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa gangguan bahasa ibunda merupakan faktor utama yang menyebabkan pelajar banyak melakukan kesilapan dalam tatabahasa bahasa Mandarin, diikuti dengan kurangnya latihan tatabahasa, pensyarah tidak cukup masa dalam kelas untuk membetulkan kesalahan tatabahasa pelajar, dan pelajar tidak prihatin tentang tatabahasa. Kajian ini juga mengemukakan beberapa strategi dalam pengajaran sebutan bahasa Mandarin untuk mengatasi masalah pembelajaran tatabahasa Mandarin dalam kalangan pelajar. Kaedah Penyusunan Ayat GAT (Grouping-Arranging-Touch up) merupakan satu kaedah untuk mengurangkan pelajar melakukan kesilapan dalam tatabahasa bahasa Mandarin.
format Article
author Hoe, Foo Terng
author_facet Hoe, Foo Terng
author_sort Hoe, Foo Terng
title Masalah pembelajaran urutan kata dalam ayat Bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar bukan penutur asli / Hoe Foo Terng
title_short Masalah pembelajaran urutan kata dalam ayat Bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar bukan penutur asli / Hoe Foo Terng
title_full Masalah pembelajaran urutan kata dalam ayat Bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar bukan penutur asli / Hoe Foo Terng
title_fullStr Masalah pembelajaran urutan kata dalam ayat Bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar bukan penutur asli / Hoe Foo Terng
title_full_unstemmed Masalah pembelajaran urutan kata dalam ayat Bahasa Mandarin dalam kalangan pelajar bukan penutur asli / Hoe Foo Terng
title_sort masalah pembelajaran urutan kata dalam ayat bahasa mandarin dalam kalangan pelajar bukan penutur asli / hoe foo terng
publisher Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA)
publishDate 2009
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14812/1/AJ_HOE%20FOO%20TERNG%20ESTEEM%2009.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14812/
_version_ 1685648572688629760