Kesalahan penggunaan “In Definite Article” dalam pembelajaran bahasa Jerman: Kajian kes terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di UiTM Cawangan Pulau Pinang
Kajian ini dijalankan bertujuan mengenalpasti dan menganalisis kesalahan tatabahasa bahasa Jerman dari segi penggunaan “indefinite article”yang dilakukan oleh pelajar tahap dua bagi kursus “Introductory German Level II”di Universiti Teknologi MARA Cawangan Pulau Pinang. Ka...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Academy of Language Studies
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26953/1/AJ_RAJA%20ROSILA%20RAJA%20BERAHIM%20IJMAL%20APB%2019%20id_%2026953.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26953/ http://www.ijmal.learningdistance.org/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | English |
id |
my.uitm.ir.26953 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.269532019-12-20T04:43:49Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26953/ Kesalahan penggunaan “In Definite Article” dalam pembelajaran bahasa Jerman: Kajian kes terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di UiTM Cawangan Pulau Pinang Raja Berahim, Raja Rosila Mohd Amin, Noraziah Academic language. Study and teaching Language and languages Content analysis (Communication) Kajian ini dijalankan bertujuan mengenalpasti dan menganalisis kesalahan tatabahasa bahasa Jerman dari segi penggunaan “indefinite article”yang dilakukan oleh pelajar tahap dua bagi kursus “Introductory German Level II”di Universiti Teknologi MARA Cawangan Pulau Pinang. Kajian ini merupakan sebuah kajian yang berbentuk kualitatif. Data kajian diperoleh daripada jawapan ujian penulisan pelajar peringkat Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal dan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik yang mempelajari bahasa Jerman sebagai kursus elektif. Jumlah peserta kajian yang terlibat ialah seramai 27 orang. Setelah mengenalpasti, menganalisisdan membandingkan kesalahan terjemahan “indefinite article” daripada bahasa Inggeris kepada bahasa Jerman, dapatan kajian mendapatibahawa terdapat begitu ramai pelajar yang melakukan kesalahanpenggunaan “indefinite article”dalam bahasa Jerman dengan betuliaitu seramai 25 orangdaripada keseluruhan jumlah sampel kajian iaitu seramai 27 pelajar. Secara tidak langsung, kajian ini dapat mengenal pasti tahap penguasaan “indefinite article”bahasa Jerman dalam kalangan pelajarbagi kursus yang dikaji. Kajian ini diharapkandapat membantu pengajar dan pelajar bahasa Jerman memperbaiki strategi pengajaran dan pembelajaran bahasaJermanagar menjadi lebih baik, mudah difahami dan lebih efisyen. Academy of Language Studies 2019 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26953/1/AJ_RAJA%20ROSILA%20RAJA%20BERAHIM%20IJMAL%20APB%2019%20id_%2026953.pdf Raja Berahim, Raja Rosila and Mohd Amin, Noraziah (2019) Kesalahan penggunaan “In Definite Article” dalam pembelajaran bahasa Jerman: Kajian kes terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di UiTM Cawangan Pulau Pinang. International Journal of Modern Languages and Applied Linguistics (IJMAL), 1 (2). pp. 21-29. ISSN e-ISSN 2600-7266 http://www.ijmal.learningdistance.org/ |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
English |
topic |
Academic language. Study and teaching Language and languages Content analysis (Communication) |
spellingShingle |
Academic language. Study and teaching Language and languages Content analysis (Communication) Raja Berahim, Raja Rosila Mohd Amin, Noraziah Kesalahan penggunaan “In Definite Article” dalam pembelajaran bahasa Jerman: Kajian kes terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di UiTM Cawangan Pulau Pinang |
description |
Kajian ini dijalankan bertujuan mengenalpasti dan menganalisis kesalahan tatabahasa bahasa Jerman dari segi penggunaan “indefinite article”yang dilakukan oleh pelajar tahap dua bagi kursus “Introductory German Level II”di Universiti Teknologi MARA Cawangan Pulau Pinang. Kajian ini merupakan sebuah kajian yang berbentuk kualitatif. Data kajian diperoleh daripada jawapan ujian penulisan pelajar peringkat Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal dan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik yang mempelajari bahasa Jerman sebagai kursus elektif. Jumlah peserta kajian yang terlibat ialah seramai 27 orang. Setelah mengenalpasti, menganalisisdan membandingkan kesalahan terjemahan “indefinite article” daripada bahasa Inggeris kepada bahasa Jerman, dapatan kajian mendapatibahawa terdapat begitu ramai pelajar yang melakukan kesalahanpenggunaan “indefinite article”dalam bahasa Jerman dengan betuliaitu seramai 25 orangdaripada keseluruhan jumlah sampel kajian iaitu seramai 27 pelajar. Secara tidak langsung, kajian ini dapat mengenal pasti tahap penguasaan “indefinite article”bahasa Jerman dalam kalangan pelajarbagi kursus yang dikaji. Kajian ini diharapkandapat membantu pengajar dan pelajar bahasa Jerman memperbaiki strategi pengajaran dan pembelajaran bahasaJermanagar menjadi lebih baik, mudah difahami dan lebih efisyen. |
format |
Article |
author |
Raja Berahim, Raja Rosila Mohd Amin, Noraziah |
author_facet |
Raja Berahim, Raja Rosila Mohd Amin, Noraziah |
author_sort |
Raja Berahim, Raja Rosila |
title |
Kesalahan penggunaan “In Definite Article” dalam pembelajaran bahasa Jerman: Kajian kes
terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di UiTM Cawangan Pulau Pinang |
title_short |
Kesalahan penggunaan “In Definite Article” dalam pembelajaran bahasa Jerman: Kajian kes
terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di UiTM Cawangan Pulau Pinang |
title_full |
Kesalahan penggunaan “In Definite Article” dalam pembelajaran bahasa Jerman: Kajian kes
terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di UiTM Cawangan Pulau Pinang |
title_fullStr |
Kesalahan penggunaan “In Definite Article” dalam pembelajaran bahasa Jerman: Kajian kes
terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di UiTM Cawangan Pulau Pinang |
title_full_unstemmed |
Kesalahan penggunaan “In Definite Article” dalam pembelajaran bahasa Jerman: Kajian kes
terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di UiTM Cawangan Pulau Pinang |
title_sort |
kesalahan penggunaan “in definite article” dalam pembelajaran bahasa jerman: kajian kes
terjemahan ayat oleh pelajar tahap dua di uitm cawangan pulau pinang |
publisher |
Academy of Language Studies |
publishDate |
2019 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26953/1/AJ_RAJA%20ROSILA%20RAJA%20BERAHIM%20IJMAL%20APB%2019%20id_%2026953.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26953/ http://www.ijmal.learningdistance.org/ |
_version_ |
1685650205716774912 |