Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore

Kajian ini mengkaji pengaruh sikap pelajar terhadap pencapaian akademik pelajar Kursus Secara Sambilan (KSS) di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah berdasarkan Model Andragogi oleh Knowles yang merangkumi enam elemen iaitu keperluan ingin tahu, penyempurnaan kendiri, peranan pengalaman, kesediaan belaja...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Matore, Mohd Effendi @ Ewan
Format: Conference or Workshop Item
Language:Malay
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33397/1/33397.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33397/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: Malay
Description
Summary:Kajian ini mengkaji pengaruh sikap pelajar terhadap pencapaian akademik pelajar Kursus Secara Sambilan (KSS) di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah berdasarkan Model Andragogi oleh Knowles yang merangkumi enam elemen iaitu keperluan ingin tahu, penyempurnaan kendiri, peranan pengalaman, kesediaan belajar, orientasi pembelajaran, peranan motivasi dan elemen andragogi secara keseluruhan. Kajian ini melibatkan kesemua 47 orang responden di Jabatan Kejuruteraan Mekanikal sebagai sampel kajian. Data diproses dengan The Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 14.0 menggunakan Ujian Korelasi Pearson Product Momen, Ujian Regresi Pelbagai dan min deskriptif. Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini ialah 0.888. Dapatan kajian mendapati, min skor bagi semua aspek menunjukkan bahawa tahap sikap pelajar pada prinsip pembelajaran utama andragogi secara keseluruhannya berada di tahap yang baik. Dapatan menunjukkan korelasi yang sangat kuat bagi elemen keperluan ingin tahu dan prinsip pembelajaran keseluruhan terhadap pencapaian akademik. Bagi elemen lain seperti penyempurnaan kendiri, peranan pengalaman, orientasi pembelajaran dan peranan motivasi pula menunjukkan korelasi yang kuat iaitu nilai r antara 0.71 sehingga 0.90. Hanya elemen kesediaan belajar yang memiliki kekuatan korelasi yang sederhana. Analisis regresi pelbagai menunjukkan bahawa pembolehubah peramal iaitu Keperluan ingin tahu dan penyempurnaan kendiri adalah peramal yang mempunyai korelasi dan sumbangan yang signifikan terhadap pencapaian akademik pelajar KSS di Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Politeknik Kota Kinabalu.