Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore

Kajian ini mengkaji pengaruh sikap pelajar terhadap pencapaian akademik pelajar Kursus Secara Sambilan (KSS) di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah berdasarkan Model Andragogi oleh Knowles yang merangkumi enam elemen iaitu keperluan ingin tahu, penyempurnaan kendiri, peranan pengalaman, kesediaan belaja...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Matore, Mohd Effendi @ Ewan
Format: Conference or Workshop Item
Language:Malay
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33397/1/33397.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33397/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Institution: Universiti Teknologi Mara
Language: Malay
id my.uitm.ir.33397
record_format eprints
spelling my.uitm.ir.333972020-08-17T08:53:11Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33397/ Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore Mohd Matore, Mohd Effendi @ Ewan LB Theory and practice of education Learning ability Kajian ini mengkaji pengaruh sikap pelajar terhadap pencapaian akademik pelajar Kursus Secara Sambilan (KSS) di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah berdasarkan Model Andragogi oleh Knowles yang merangkumi enam elemen iaitu keperluan ingin tahu, penyempurnaan kendiri, peranan pengalaman, kesediaan belajar, orientasi pembelajaran, peranan motivasi dan elemen andragogi secara keseluruhan. Kajian ini melibatkan kesemua 47 orang responden di Jabatan Kejuruteraan Mekanikal sebagai sampel kajian. Data diproses dengan The Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 14.0 menggunakan Ujian Korelasi Pearson Product Momen, Ujian Regresi Pelbagai dan min deskriptif. Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini ialah 0.888. Dapatan kajian mendapati, min skor bagi semua aspek menunjukkan bahawa tahap sikap pelajar pada prinsip pembelajaran utama andragogi secara keseluruhannya berada di tahap yang baik. Dapatan menunjukkan korelasi yang sangat kuat bagi elemen keperluan ingin tahu dan prinsip pembelajaran keseluruhan terhadap pencapaian akademik. Bagi elemen lain seperti penyempurnaan kendiri, peranan pengalaman, orientasi pembelajaran dan peranan motivasi pula menunjukkan korelasi yang kuat iaitu nilai r antara 0.71 sehingga 0.90. Hanya elemen kesediaan belajar yang memiliki kekuatan korelasi yang sederhana. Analisis regresi pelbagai menunjukkan bahawa pembolehubah peramal iaitu Keperluan ingin tahu dan penyempurnaan kendiri adalah peramal yang mempunyai korelasi dan sumbangan yang signifikan terhadap pencapaian akademik pelajar KSS di Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Politeknik Kota Kinabalu. 2010 Conference or Workshop Item PeerReviewed text ms http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33397/1/33397.pdf Mohd Matore, Mohd Effendi @ Ewan (2010) Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore. In: ICOPS 2010 : International Conference on Public Polices & Social Sciences : E-Proceedings, 26 to 27 May 2010, SP Inn Hotel, Sungai Petani Kedah, Malaysia.
institution Universiti Teknologi Mara
building Tun Abdul Razak Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Teknologi Mara
content_source UiTM Institutional Repository
url_provider http://ir.uitm.edu.my/
language Malay
topic LB Theory and practice of education
Learning ability
spellingShingle LB Theory and practice of education
Learning ability
Mohd Matore, Mohd Effendi @ Ewan
Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore
description Kajian ini mengkaji pengaruh sikap pelajar terhadap pencapaian akademik pelajar Kursus Secara Sambilan (KSS) di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah berdasarkan Model Andragogi oleh Knowles yang merangkumi enam elemen iaitu keperluan ingin tahu, penyempurnaan kendiri, peranan pengalaman, kesediaan belajar, orientasi pembelajaran, peranan motivasi dan elemen andragogi secara keseluruhan. Kajian ini melibatkan kesemua 47 orang responden di Jabatan Kejuruteraan Mekanikal sebagai sampel kajian. Data diproses dengan The Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 14.0 menggunakan Ujian Korelasi Pearson Product Momen, Ujian Regresi Pelbagai dan min deskriptif. Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini ialah 0.888. Dapatan kajian mendapati, min skor bagi semua aspek menunjukkan bahawa tahap sikap pelajar pada prinsip pembelajaran utama andragogi secara keseluruhannya berada di tahap yang baik. Dapatan menunjukkan korelasi yang sangat kuat bagi elemen keperluan ingin tahu dan prinsip pembelajaran keseluruhan terhadap pencapaian akademik. Bagi elemen lain seperti penyempurnaan kendiri, peranan pengalaman, orientasi pembelajaran dan peranan motivasi pula menunjukkan korelasi yang kuat iaitu nilai r antara 0.71 sehingga 0.90. Hanya elemen kesediaan belajar yang memiliki kekuatan korelasi yang sederhana. Analisis regresi pelbagai menunjukkan bahawa pembolehubah peramal iaitu Keperluan ingin tahu dan penyempurnaan kendiri adalah peramal yang mempunyai korelasi dan sumbangan yang signifikan terhadap pencapaian akademik pelajar KSS di Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Politeknik Kota Kinabalu.
format Conference or Workshop Item
author Mohd Matore, Mohd Effendi @ Ewan
author_facet Mohd Matore, Mohd Effendi @ Ewan
author_sort Mohd Matore, Mohd Effendi @ Ewan
title Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore
title_short Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore
title_full Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore
title_fullStr Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore
title_full_unstemmed Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore
title_sort pengaruh sikap terhadap pencapaian akademik pelajar kursus secara sambilan berdasarkan model andragogi knowles / mohd effendi @ ewan mohd matore
publishDate 2010
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33397/1/33397.pdf
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33397/
_version_ 1685651054344011776