Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore
Kajian ini mengkaji pengaruh sikap pelajar terhadap pencapaian akademik pelajar Kursus Secara Sambilan (KSS) di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah berdasarkan Model Andragogi oleh Knowles yang merangkumi enam elemen iaitu keperluan ingin tahu, penyempurnaan kendiri, peranan pengalaman, kesediaan belaja...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | Malay |
Published: |
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33397/1/33397.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33397/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Institution: | Universiti Teknologi Mara |
Language: | Malay |
id |
my.uitm.ir.33397 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.uitm.ir.333972020-08-17T08:53:11Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33397/ Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore Mohd Matore, Mohd Effendi @ Ewan LB Theory and practice of education Learning ability Kajian ini mengkaji pengaruh sikap pelajar terhadap pencapaian akademik pelajar Kursus Secara Sambilan (KSS) di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah berdasarkan Model Andragogi oleh Knowles yang merangkumi enam elemen iaitu keperluan ingin tahu, penyempurnaan kendiri, peranan pengalaman, kesediaan belajar, orientasi pembelajaran, peranan motivasi dan elemen andragogi secara keseluruhan. Kajian ini melibatkan kesemua 47 orang responden di Jabatan Kejuruteraan Mekanikal sebagai sampel kajian. Data diproses dengan The Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 14.0 menggunakan Ujian Korelasi Pearson Product Momen, Ujian Regresi Pelbagai dan min deskriptif. Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini ialah 0.888. Dapatan kajian mendapati, min skor bagi semua aspek menunjukkan bahawa tahap sikap pelajar pada prinsip pembelajaran utama andragogi secara keseluruhannya berada di tahap yang baik. Dapatan menunjukkan korelasi yang sangat kuat bagi elemen keperluan ingin tahu dan prinsip pembelajaran keseluruhan terhadap pencapaian akademik. Bagi elemen lain seperti penyempurnaan kendiri, peranan pengalaman, orientasi pembelajaran dan peranan motivasi pula menunjukkan korelasi yang kuat iaitu nilai r antara 0.71 sehingga 0.90. Hanya elemen kesediaan belajar yang memiliki kekuatan korelasi yang sederhana. Analisis regresi pelbagai menunjukkan bahawa pembolehubah peramal iaitu Keperluan ingin tahu dan penyempurnaan kendiri adalah peramal yang mempunyai korelasi dan sumbangan yang signifikan terhadap pencapaian akademik pelajar KSS di Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Politeknik Kota Kinabalu. 2010 Conference or Workshop Item PeerReviewed text ms http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33397/1/33397.pdf Mohd Matore, Mohd Effendi @ Ewan (2010) Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore. In: ICOPS 2010 : International Conference on Public Polices & Social Sciences : E-Proceedings, 26 to 27 May 2010, SP Inn Hotel, Sungai Petani Kedah, Malaysia. |
institution |
Universiti Teknologi Mara |
building |
Tun Abdul Razak Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Teknologi Mara |
content_source |
UiTM Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.uitm.edu.my/ |
language |
Malay |
topic |
LB Theory and practice of education Learning ability |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Learning ability Mohd Matore, Mohd Effendi @ Ewan Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore |
description |
Kajian ini mengkaji pengaruh sikap pelajar terhadap pencapaian akademik pelajar Kursus Secara Sambilan (KSS) di Politeknik Kota Kinabalu, Sabah berdasarkan Model Andragogi oleh Knowles yang merangkumi enam elemen iaitu keperluan ingin tahu, penyempurnaan kendiri, peranan pengalaman, kesediaan belajar, orientasi pembelajaran, peranan motivasi dan elemen andragogi secara keseluruhan. Kajian ini melibatkan kesemua 47 orang responden di Jabatan Kejuruteraan Mekanikal sebagai sampel kajian. Data diproses dengan The Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 14.0 menggunakan Ujian Korelasi Pearson Product Momen, Ujian Regresi Pelbagai dan min deskriptif. Nilai pekali Alpha Cronbach untuk kajian ini ialah 0.888. Dapatan kajian mendapati, min skor bagi semua aspek menunjukkan bahawa tahap sikap pelajar pada prinsip pembelajaran utama andragogi secara keseluruhannya berada di tahap yang baik. Dapatan menunjukkan korelasi yang sangat kuat bagi elemen keperluan ingin tahu dan prinsip pembelajaran keseluruhan terhadap pencapaian akademik. Bagi elemen lain seperti penyempurnaan kendiri, peranan pengalaman, orientasi pembelajaran dan peranan motivasi pula menunjukkan korelasi yang kuat iaitu nilai r antara 0.71 sehingga 0.90. Hanya elemen kesediaan belajar yang memiliki kekuatan korelasi yang sederhana. Analisis regresi pelbagai menunjukkan bahawa pembolehubah peramal iaitu Keperluan ingin tahu dan penyempurnaan kendiri adalah peramal yang mempunyai korelasi dan sumbangan yang signifikan terhadap pencapaian akademik pelajar KSS di Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Politeknik Kota Kinabalu. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Mohd Matore, Mohd Effendi @ Ewan |
author_facet |
Mohd Matore, Mohd Effendi @ Ewan |
author_sort |
Mohd Matore, Mohd Effendi @ Ewan |
title |
Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore |
title_short |
Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore |
title_full |
Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore |
title_fullStr |
Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore |
title_full_unstemmed |
Pengaruh Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Kursus Secara Sambilan Berdasarkan Model Andragogi Knowles / Mohd Effendi @ Ewan Mohd Matore |
title_sort |
pengaruh sikap terhadap pencapaian akademik pelajar kursus secara sambilan berdasarkan model andragogi knowles / mohd effendi @ ewan mohd matore |
publishDate |
2010 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33397/1/33397.pdf http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/33397/ |
_version_ |
1685651054344011776 |